  • 1. Data: 2009-01-01 13:54:33
    Temat: Re: Problem z XHTML 1.1
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Marek pisze:
    > Pytanie... tylko po co omawiamy strukturę programistyczną Windows? Moją
    > intencją było stwierdzenie, że za bardzo zawężasz pojęcie okna i że może
    > ono mieć dużo większą funkcjonalność niż te z JS.

    Chyba w ogóle się pogubiłeś ;)
    Zaczęło się od tego, że na mój tekst o tym, iż otwieranie nowych okien
    jest w dziesiątce najczęściej popełnianych błędów na www wg Nielsena Ty
    wyskoczyłeś z twierdzeniem, że przecież dialogboksy są w porzo. To Ci
    próbuje cały czas pokazać, że dialogbox != okno przeglądarki. I nie
    obchodzi mnie co za tym stoi, bo rozmawiamy w kontekście *użyteczności*.

    Szczesliwego 2009 :)

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 2. Data: 2009-01-02 00:53:51
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Chyba w ogóle się pogubiłeś ;)

    Zostawmy te okna od strony programistycznej i wróćmy do wątku. Chyba mnie
    oświeciło w rozmowie z Maciejem Łebkowskim w czym rzecz i dlaczego nie
    należy linków otwierać w nowych oknach. Bo w domyślnych (chyba) ustawieniach
    FF w odróżnieniu od IE nowe okno to nie jest nowe okno tylko nowa zakładka.
    Okno jest to samo w takim przypadku. Wtedy nie dziwię się, że można
    przeoczyć. Wtedy pozostaje jedynie JS i problem targetowania znika.

    > Szczesliwego 2009 :)

    Kurde, już rok rozmawiamy?
    Wzajemnie Pawle :-)

  • 3. Data: 2009-01-02 05:42:13
    Od: Maciej Łebkowski <m...@e...com>

    Dnia 02-01-2009 o 01:53:51 Marek <m...@s...interia.pl> napisał(a):

> [...]
    > Okno jest to samo w takim przypadku. Wtedy nie dziwię się, że można
    > przeoczyć. Wtedy pozostaje jedynie JS i problem targetowania znika.

    Łatwiej zauważyć nową zakładkę chyba, niż nowe, również zmaksymalizowane
    okno przeglądarki. Jeśli komputer działa płynnie, można nie zauważyć
    otwierania się nowego okna, stąd efekt taki, że po prostu "nie da się
    cofnąć" - coś się popsuło.
    Ja sam się na to łapię, kiedy pracuję na komputerach, gdzie otwiera się
    okno zamiast zakładki.

    --
    Maciej Łebkowski

  • 4. Data: 2009-01-02 13:27:33
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Łatwiej zauważyć nową zakładkę chyba, niż nowe, również zmaksymalizowane
    > okno przeglądarki.

    Dlaczego zmaksymalizowane?
    Mówimy tu o popupie czyli mniejszym oknie o ograniczonej funkcjonalności,
    częściowo przysłaniającym treść główną dając możliwość czytania obu tych
    treści jednocześnie.

> [...]
    > cofnąć" - coś się popsuło.
    > Ja sam się na to łapię, kiedy pracuję na komputerach, gdzie otwiera się

    Jeśli popup jest większy od okna głownego to masz rację. Ale to nie ma
    zastosowania w naszych rozważaniach.

    Zerknij tu - zrobiłem przykład tego co ja preferuję i co koledzy (Pornel,
    Paweł i paru innych) wolą - jeśli dobrze ich zrozumiałem. Rozmawiamy już w
    oderwaniu od targetowania. Chodzi mi teraz jedynie o sposób otwierania
    linków.

    http://kostkabrukowa.strefa.pl/test.html

  • 5. Data: 2009-01-02 21:54:54
    Od: Maciej Łebkowski <m...@e...com>

    Dnia 02-01-2009 o 14:27:33 Marek <m...@s...interia.pl> napisał(a):

> [...]
    > Paweł i paru innych) wolą - jeśli dobrze ich zrozumiałem. Rozmawiamy już w
    > oderwaniu od targetowania. Chodzi mi teraz jedynie o sposób otwierania

    Otworzyła mi się nowa zakładka. Nic specjalnego. Za to po wróceniu do strony,
    wybrałem drugi link i nic się nie stało. Kliknąłem drugi i trzeci raz - nadal
    nic. Dopiero po chwili skapowałem się, że dokument otworzył się w tej drugiej
    zakładce (która pozostała otwarta w tle). No ale skąd ja miałem to wiedzieć?

    (oczywiście pomijając to, że ten link nie da się otworzyć normalnie w nowym
    oknie, ale rozumiem, że można to zrobić porządnie)

    --
    Maciej Łebkowski

  • 6. Data: 2009-01-02 21:59:59
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

> [...]
    > nowym
    > oknie, ale rozumiem, że można to zrobić porządnie)

    A trzeci link próbowałeś ?

  • 7. Data: 2009-01-02 22:08:28
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Otworzyła mi się nowa zakładka. Nic specjalnego.

    Serio ? To szczerze mówiąc nie wiem o co chodzi. W jakiej przeglądarce? Czy
    masz jakieś niestandardowe opcje włączone?
    Dwa pierwsze linki zarówno w IE jak i w FF oraz NN otwierają mi się jako
    nowe okno a nie zakładka. W przypadku dwóch pierwszych okno jest
    uruchamiane poprzez JS i powinno mieć rozmiary 400x400. Trzeci link jest
    zwykły.

> [...]
    > drugiej
    > zakładce (która pozostała otwarta w tle). No ale skąd ja miałem to

    Jeśli tak się Tobie otwierają nowe okna to faktycznie jest źle... Zjawisko
    jest mi obce póki co.

    > (oczywiście pomijając to, że ten link nie da się otworzyć normalnie w
    > nowym
    > oknie, ale rozumiem, że można to zrobić porządnie)

    Nie da się bo link 1 i 2 jest w formie JS no i próbowałeś JS odpalić w nowym
    oknie zamiast strony WWW. Oczywiście w real-projekcie byłoby inaczej.

  • 8. Data: 2009-01-02 22:21:37
    Od: Maciej Łebkowski <m...@e...com>

    Dnia 02-01-2009 o 23:08:28 Marek <m...@s...interia.pl> napisał(a):

    > Serio ? To szczerze mówiąc nie wiem o co chodzi. W jakiej przeglądarce?

    Opera. Konfiguracja możliwe, że niestandardowa, ale wątpię w to.
    Nie używam jej jako przeglądarki -- jedynie do poczty.
    No i kolejna rzecz -- zwykłe linki trudniej zepsuć :)

    > Jeśli tak się Tobie otwierają nowe okna to faktycznie jest źle...
    > Zjawisko jest mi obce póki co.

    Wystarczy zostawić to okienko w tle (nie zamykać).
    Na Fx otwiera się popup, ale to jeszcze gorzej, bo go wcale nie
    widać, gdy jest w tle. Na operze przynajmniej mi ikonka ładowania
    mrygnęła na pasku kart.
    Prawdopodobnie focus() poprawiłby sytuację, ale już w Operze nie,
    bo nie da się sfokusować zakładki (popapa owszem).

    --
    Maciej Łebkowski

  • 9. Data: 2009-01-02 22:24:41
    Od: Maciej Łebkowski <m...@e...com>

    Dnia 02-01-2009 o 22:59:59 Marek <m...@s...interia.pl> napisał(a):

    [...]
    > A trzeci link próbowałeś ?

    Kolejna sprawa, że w Operze nawigacja w przód i w tył jest
    bardzo naturalna. W Fx "wstecz" działa wolno, nie do końca
    można na nim polegać. W Operze zaś, wiem, że "wstecz" to
    natychmiastowe i błyskawiczne "undo". Znam osoby, które
    edytując duże artykuły na Wikipedii, porzucały niezapisane
    <textarea> surfując w poszukiwaniu czegoś przez kilka minut,
    po czym wracały do niedokończonego artykułu.
    W takiej przeglądarce naprawdę wygodniej jest otworzyć
    sobie referencje w tym samym oknie, bo błyskawicznie można
    wrócić do stanu wyjściowego.
    No ale to wyjątek, niestety.

    --
    Maciej Łebkowski

  • 10. Data: 2009-01-02 23:09:35
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Opera. Konfiguracja możliwe, że niestandardowa, ale wątpię w to.
    > Nie używam jej jako przeglądarki -- jedynie do poczty.
    > No i kolejna rzecz -- zwykłe linki trudniej zepsuć :)

    To już inna sprawa. Jeśli ktoś wyłączy sobie JS to już mamy po sprawie...To
    się zgadza.

    > Wystarczy zostawić to okienko w tle (nie zamykać).
    > Na Fx otwiera się popup, ale to jeszcze gorzej, bo go wcale nie
    > widać, gdy jest w tle.

    No dobrze... zaraz będę musiał odtworzyć cały projekt :-) Jeśli chcesz się
    bawić w takie detale to zrobię to specjanie dla Ciebie :-) Zerknij teraz.
    Dodałem focusa'a. Jeśli okienko jest w tle to wróci na plan pierwszy.

    > Na operze przynajmniej mi ikonka ładowania
    > mrygnęła na pasku kart.
    > Prawdopodobnie focus() poprawiłby sytuację, ale już w Operze nie,
    > bo nie da się sfokusować zakładki (popapa owszem).

    Czy w Operze dwa pierwsze linki nie wyświetlają się jako popup ?