  • 11. Data: 2010-03-03 11:09:56
    Temat: Re: Procek i d3ugie przewody wprost do portów - do praktyków
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    news:fc4f9044-54c5-4a5a-b41c-b0eed6349466@m37g2000yq
    f.googlegroups.com...

    > I ostatnie pytanie, do ewentualnych analityków - jeszcze jeden
    kondensator 100nF dołączony wprost między wprowadzonymi do urządzenia
    przewodami z wyłącznika - dobry pomysł (myślę o zwieraniu zakłóceń
    szpilkowych i wcz indukujących się w przewodzie bliżej źródła ich
    powstawania, żeby ich nie wprowadzać w głąb układu)?

    Przełącznik będzie zwierał naładowany do VCC 100n.
    Nie mam pojęcia, czy związana z tym iskierka ma dobry (samooczyszczanie) czy
    zły wpływ na styki.
    P.G.

  • 12. Data: 2010-03-03 11:56:19
    Temat: Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Mi nie chodzi o koszt, tylko o miejsce, w obudowie mi ciasno, a
    > zwiększenie jej nie wchodzi w grę. Dlatego transoptory (muszę ich dać
    > osiem) traktuję jako ostateczność liczyłem raczej na informację,

    No, jeśli dasz na przykład 2 * PC355NT (poczwórny transoptor w obudowie
    SO8), albo coś podobnego, to nie wiem, czy to będzie większe niż te RC. Ale
    nie namawiam oczywiście :)

  • 13. Data: 2010-03-03 11:58:04
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sundayman" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > No, jeśli dasz na przykład 2 * PC355NT (poczwórny transoptor w obudowie
    > SO8), albo coś podobnego, to nie wiem, czy to będzie większe niż te RC.
    > Ale nie namawiam oczywiście :)

    error : oczywiście w SO8 to podwójny :)

  • 14. Data: 2010-03-03 12:32:51
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > ja stosuje cos takiego
    > http://www.przeklej.pl/plik/sw-prot-jpg-000b3v0gn7tb
    > moze sie ktos wypowie na temat mojego rozwiazania?

    Wydaje mi się, że zbocza sygnałów będą bardzo długie i 0 bardzo
    niestabilne.

    Ja mam podpięte do ATMEGA32 coś takiego:

    http://fif.com.pl/produkt/55/793

    Przewodem o dł. 4 metrów (typowy telefoniczny kabel 2x drut miedziany),
    sygnałem aktywnym jest 0 (wejście PD2 (INT0) podciągnięte do +5V poprzez
    załączenie wewnętrznego rez. w mikrokontrolerze), wejście INT0 podłączone
    jest poprzez rezystor 330 ohm.
    Pomimo, że przerwanie jest ustawione na wyzwalanie narastającym zboczem, to
    i tak potrafi mi jeden impuls (jedno zbocze) przerwanie 4-7 razy
    zainicjować. Po wyłączeniu rezyst. podciągającego w ATMEGA32 zbiera tyle
    syfu z tego 4 metrowego kable, że przerwanie jest wywoływane prawie cały
    czas. Co prawda u mnie ten przewód leci wzdłuż kabli energetycznych, wprost
    do rozdzielni, ale....

    Wg twojego schematu, masa (stan aktywny będzie podczepiona przez
    rezystancję prawie 7kohm, co daje dla 5V prąd w uA (mikroA), dodatkowo
    większość prądu będzie szło z pominięciem DI1, bezpośrednio pomiędzy GND a
    VCC poprzez rezystor R45. Nie wiem czy wykonałeś to w praktyce, ale raczej
    nie ma to szans działać wg mnie, tzn. na wejściu DI1 nie uzyskasz stabilnego
    stanu niskiego, tylko jakieś bliżej nieokreślone pływające napięcie, R43+R44
    tworzą dzielnik napięcia z rezystorem R45.

    Ale może niech mądrzejsi się wypowiedzą.

  • 15. Data: 2010-03-03 12:48:52
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Gałka pisze:

    > Przełącznik będzie zwierał naładowany do VCC 100n.
    > Nie mam pojęcia, czy związana z tym iskierka ma dobry (samooczyszczanie)
    > czy zły wpływ na styki.

    IMHO dobry. Nawet styki klawiaturowe mają podawany minimalny prąd pracy.

  • 16. Data: 2010-03-03 13:01:43
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:hmlktg$1vm$1@news.task.gda.pl...
    > R43+R44 tworzą dzielnik napięcia z rezystorem R45.

    Nieprawda.
    Na wejście procesora idzie albo VCC przez R45, R44, R43 w szereg, albo 0V
    przez R44 i R43 w szereg.
    P.G.

  • 17. Data: 2010-03-03 13:04:46
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > syfu z tego 4 metrowego kable, że przerwanie jest wywoływane prawie cały
    > czas. Co prawda u mnie ten przewód leci wzdłuż kabli energetycznych,

    Nic nie napisałeś o jakimkolwiek elemencie, który miałby ten syf eliminować.
    P.G.

  • 18. Data: 2010-03-03 13:06:36
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > IMHO dobry. Nawet styki klawiaturowe mają podawany minimalny prąd pracy.

    Co innego minimalny, a co innego iskra być może kilka A, choć bardzo krótko.
    P.G.

  • 19. Data: 2010-03-03 13:29:56
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 3 Mar, 12:56, "Sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote:

    > No, je li dasz na przyk ad 2 * PC355NT (poczw rny transoptor w obudowie
    > SO8), albo co podobnego, to nie wiem, czy to b dzie wi ksze ni te RC. Ale
    > nie namawiam oczywi cie :)

    Myślę o tym, ale do tego idą tak czy tak oporniki po jednym na kanał,
    jakiś kondensator mimo wszystko chyba też warto dać...

    BTW - czy są transoptory ośmiokrotne? NP z łączonymi razem anodami lub
    katodami ledów, albo umasionymi wszystkimi emiterami fototranzystorów?

    J.

  • 20. Data: 2010-03-03 13:32:21
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > ja stosuje cos takiego
    > http://www.przeklej.pl/plik/sw-prot-jpg-000b3v0gn7tb
    >
    > moze sie ktos wypowie na temat mojego rozwiazania?

    skoro, jak widzę, masz dojście do VCC proponuję połączyć przycisk w szereg
    z R44 do VCC a równolegle do C27 drugi rezystor dzielnika. Masy bym w
    ogóle nie wyciągał do przycisku. Takie rozwiązanie proponuję też
    wątkotwórcy.
    Oczywiście, tak jak pisał MW to rozwiązanie nie jest demonem prędkości
    (stan 0 już będzie dobry ze względu na ten drugi rezystor), nadaje się
    tylko do przycisków i innych powolnych urządzeń. Bardzo wskazane wejście
    schmitta.
    Tak jak ktoś pisał, do niezasilonego procka będzie wpływał prąd z wejścia
    (ale tylko gdy VCC nie znika razem z zasilaniem procka). Zanim jednak
    podejmie się jakieś środki zaradcze warto sprawdzić, czy ten prąd
    faktycznie jakoś znacząco podnosi napięcie zasilania :)

    e.