    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 3 May 2020 14:32:53 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Programowanie wizualne
    From: g...@g...com

    W dniu niedziela, 3 maja 2020 20:53:09 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Fajnie, ale nie eliminuje konieczności używania klawiatury - a skoro klawiatura
    jest potrzebna, to jest też dostępna a jak jest dostępna, to taką funkcję można
    napisać normalnymi metodami wielokrotnie szybciej.

    Zgadza się. Jest to prawdopodobnie najbardziej nieefektywna metoda programowania od
    czasów kart perforowanych.

    > I mamy naturalne pytanie: jaka jest wartość dodana?
    > Dlaczego mam chcieć to mieć?

    Tego z całą pewnością nie chcesz mieć.
    Tutaj jedyna wartość dodana to "wiedza z eksperymentu".
    Dla mnie jest to pierwszy krok (nawet jeśli drugi raz postawiony) w pomyśle
    radykalnego odejścia od "tekstowości" programowania.

    Na tym etapie nie ma to jednak absolutnie żadnej wartości praktycznej.

    Docelowo zaś: jest nadzieja, że dla różnych zastosowań zwiększy to efektywność
    różnych interakcji za pośrednictwem Smartfona. Ale na tym etapie to tylko nadzieja.

    > Spróbowałem wymyślić jakiś use-case z użyciem nie telefonu, tylko np. tablicy
    interaktywnej na spotkaniu, gdzie się pisze wymagania systemowe.
    > Ale na takim spotkaniu i tak jest jakiś ochotnik z normalną klawiaturą. I pisze
    szybciej, niż ktokolwiek by narysował. A reszta kiwa, że napisał to co chcieli.

    Ja sobie myślę o nieco bardziej "telefonowych" use case'ach: że rysuję sobie guziki
    na ekranie i je rozmieszczam jak mi wygodnie, i przypisuję sobie do nich różne
    funkcje.

    Docelowo chciałbym wprowadzić inne reprezentacje programu, niż ta pudełkowa (która
    moim zdaniem ani nie jest łatwa w edycji, ani czytelna). To jednak jest dopiero
    "punkt wyjścia" albo "wspólny mianownik".

    Może na przykład rysowanie diagramu przepływu sterowania na telefonie okaże się
    lepszym pomysłem?

    Na pewno największą motywacją dla mnie jest w tej chwili wizualizacja danych.
    Że na przykład (-1, 1), (1, 1), (1, -1), (-1, -1) mówi mi stosunkowo niewiele, ale
    już coś w rodzaju

    +------+
    | |
    | |
    | |
    +------+

    (kwadrat, na wypadek gdyby się źle sformatowało) mówi mi nieco więcej.

    I nie chodzi mi o to, że chcę mieć obrazek, tylko że dla każdego rodzaju danych, z
    którymi pracuję, chciałbym mieć wyspecjalizowany edytor do pracy z tym właśnie
    rodzajem danych. Albo nawet kilka wyspecjalizowanych edytorów.

    > Więc może odwrotnie - nie programowanie wizualne, tylko wizualizacja programu (albo
    wymagań albo czego tam)? Bo ja nie mam nic przeciwko łączeniu form - tylko że
    rysowanie nie jest chyba efektywną metodą pisania programu.

    Myślę że to zależy od zagadnienia.
    Na przykład, Emacs ma tryb do edycji Lispa o nazwie "paredit", i osoby, które go
    używają, chwalą się, że im to wielce ułatwia prace z kodem.

    Ja mam taką nadzieję, że może iteracyjnie uda się dojść do takiej sytuacji, że
    tworzenie kodu na ekranie dotykowym będzie nie mniej efektywne od tworzenia go z
    poziomu klawiatury. A swoją nadzieję opieram na tym, że jeżeli będę miał dość
    elastyczny system do tworzenia interfejsów, to może zdołam "narysować" (czy raczej
    "opracować") sobie interfejs, z którego edycja programów będzie łatwa.