    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 4 May 2020 14:40:55 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Programowanie wizualne
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Tutaj jedyna wartość dodana to "wiedza z eksperymentu".

    OK. To jest jak najbardziej wartość dodana. Tzn. na razie jest to dług techniczny,
    ale niech będzie, że jest to inwestycja w eksplorację.

    > Docelowo zaś: jest nadzieja, że dla różnych zastosowań zwiększy to efektywność
    różnych interakcji za pośrednictwem Smartfona.

    OK. Ale dlaczego tylko smartfona? Nie będę mógł skorzystać z tego pomysłu machając
    myszką na desktopie? Chciałbym.
    Inaczej mówiąc - nie traktuj wspomnianego wcześniej kibelka jako docelowego
    use-case'a. Nawet jak już wszyscy będą mieć po trzy telefony, to jednak praca
    inżynierska nadal odbywać się będzie na dużym ekranie (i słusznie).

    > Ja sobie myślę o nieco bardziej "telefonowych" use case'ach: że rysuję sobie guziki
    na ekranie i je rozmieszczam jak mi wygodnie, i przypisuję sobie do nich różne
    funkcje.

    20 lat temu robiły to różne Buildery i inne Visuale. To się nazywało RAD.

    > Może na przykład rysowanie diagramu przepływu sterowania na telefonie okaże się
    lepszym pomysłem?

    Znowu ślepa uliczka. Rysowanie diagramu ogólnie jest lepszym pomysłem, nie tylko na
    telefonie.

    > Na pewno największą motywacją dla mnie jest w tej chwili wizualizacja danych.

    Tak. Ale podchodzisz do tego od strony edycji. Wizualizację można zrobić bez edycji.

    > Że na przykład (-1, 1), (1, 1), (1, -1), (-1, -1) mówi mi stosunkowo niewiele, ale
    już coś w rodzaju

    > +------+
    > | |
    > | |
    > | |
    > +------+
    >
    > (kwadrat, na wypadek gdyby się źle sformatowało) mówi mi nieco więcej.

    Tak. Przy jakiejś tam metodzie wizualizacji. Bo akurat narysowałeś wielokąt rozpięty
    na zadanych punktach. A może to miał być graf?
    Ale zgadzam się, że wizualizacja jest potrzebna.

    > I nie chodzi mi o to, że chcę mieć obrazek, tylko że dla każdego rodzaju danych, z
    którymi pracuję, chciałbym mieć wyspecjalizowany edytor do pracy z tym właśnie
    rodzajem danych. Albo nawet kilka wyspecjalizowanych edytorów.

    Dobry pomysł.
    A tak nie jest? Mam edytor do plików graficznych, inny edytor do plików dźwiękowych,
    jeszcze inny do kodu, inny do arkusza kalkulacyjnego, inny do schematów
    elektrycznych...

    > Ja mam taką nadzieję, że może iteracyjnie uda się dojść do takiej sytuacji, że
    tworzenie kodu na ekranie dotykowym będzie nie mniej efektywne od tworzenia go z
    poziomu klawiatury.

    To może krok albo kilka do tyłu. Dlaczego chcesz tworzyć *kod*?
    Może to właśnie kod jest ograniczeniem, a nie metoda jego wprowadzania?
    Może np. graf jest lepszy od kodu? Wtedy nie trzeba myśleć o nowej metodzie
    wprowadzania kodu, tylko o nowej metodzie wyrażenia jakiejś intencji, jak np.
    następstwo zdarzeń. W tej koncepcji niech kod zostanie kodem (bo tak jest dobrze i
    nie trzeba tego poprawiać) ale niech też istnieją inne artefakty inżynierskie, które
    nie są kodem.
    I do tych innych będzie można zrobić inne edytory. I to może być autentycznie lepsze,
    niż obecne opisywanie tych wszystkich innych koncepcji kodem, tak jakby kod był
    jedyną metodą zapisywania czegokolwiek.