  • 11. Data: 2015-08-18 21:08:13
    Temat: Re: Prośba o podpowiedź...
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > UDAŁO MI SIĘ odnaleźć stosowny schemat!
    > http://www.fachmanowo.i365.pl/elektrotech/download.p
    hp?id=3101&sid=83d4d5b1bf435624b8e82b1e8cf7e5e3

    > Schemat jest raczej niezbyt wyraźny, ale to, o co mi chodzi, to widać,
    > ten panelik z 4 podwójnymi przeciwdiodami, żarówką i 2 opornikami.
    > To będę dalej szukać, może znajdę wyraźniejszy... ale już chociaż wiem -
    > aparat CB664. Dobrze, że kojarzyłem kształt obudowy, więc w sumie nie
    > szukałem jak wariat po niewiadomo czym.
    > Za dnia, jak trochę dojdę do siebie (upały żyć nie dają), to będę
    > kontynuować szukanie.

    Tu masz opis tego telefonu po rosyjsku (jego czterech modyfikacji):
    http://old-phones.ru/telefonnye-apparaty-cb-663-i-cb
    -664/ Tam także jest
    wyraźniejszy schemat. Jeżeli coś będzie niezrozumiałe, mogę przetłumaczyć.

    Piotr

  • 12. Data: 2015-08-18 21:10:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Miller napisał:

    hp?id=3101&sid=83d4d5b1bf435624b8e82b1e8cf7e5e3

    > na schemacie mozna odczytać po prawej stronie "A-awtomatika"
    > na dole "w apparatach bez awtomatiki.....b-c-d.... Awtomatiku
    > wykluczajetsa.... na 180*"
    >
    > ARW na żarówce? :)

    Czemu nie? Sztuczka kiedyś dość popularna. Choć w telefonach wcześniej
    nie widziałem (ale często tam nie patrzyłem).

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2015-08-18 22:55:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jawi" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    W dniu 2015-08-18 o 12:19, J.F. pisze:
    hp?id=3101&sid=83d4d5b1bf435624b8e82b1e8cf7e5e3

    > Patrze sie na to, i nie rozumiem. Niby mostek, ale przeciez nie
    > prostowniczy.
    > Sygnalizator dzwonienia, z obnizeniem napiecia za pomoca
    > transformatora ?

    >to nie będzie nic wspolnego z dzwonieniem.
    >Obwód mikrotelefonu jest odcięty od linii gdy słuchawka jest
    >odłożona.
    >Ten układ wpięty do gniazda będzie działał w momencie podniesienia
    >słuchawki.

    Tam jest 5 polaczen - nie chce mi sie analizowac co odciete a co nie
    :-)

    J.

  • 14. Data: 2015-08-19 00:12:43
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Jakiś układ odtrzeszczający i regulujący poziom dźwięku z mikrofonu.

    Możliwe, że odtrzeszczający, do b. długich linii, choć te "diaki" (pies
    trącał co to) to coś ich do odtrzeszczania za dużo. Spróbuje to rozrysować,
    czy one przypadkiem nie pełnią funkcji stabilizacji napięcia.

    > Żarówka może nie być do świecenia, tylko jako bareter regulujący prąd.

    Ale świecąc, może sygnalizować też jakiś parametr, czy mieści się w normie.
    Spróbuję to rozrysować, tylko muszę dorwać wyraźniejszy schemat, żeby nie
    pomylić połączeń.

    > Taka luźna hipoteza, bez wdawania się w analizę obwodów.

    To jest zasadne, co mówisz, spróbuję rozkminić to pod tym kątem.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 15. Data: 2015-08-19 00:49:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup
> [...]
    b-664/ Tam także
    >jest wyraźniejszy schemat. Jeżeli coś będzie niezrozumiałe, mogę

    "... dla regulirowki urownia pieriedaci, swietowoj signalizacii i
    oswietlenia NN"

    trzeciej zarowki tam nie ma na schemacie, wiec wraca sprawa
    sygnalizacji ...

    J.

  • 16. Data: 2015-08-19 01:05:11
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <4...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    -664/ Tam także jest
    > wyraźniejszy schemat. Jeżeli coś będzie niezrozumiałe, mogę przetłumaczyć.

    Nu, ja oczen' rad, szto ty naszoł etuju statju i schemu :))
    (Cieszę sie bardzo, że znalazłeś ten artykuł i schemat)

    Wprawdzie sam schemat i tu jest niezbyt wyraźny, ale przynajmniej nie
    pogubił szczegółów i mam bazę, do przerysowania go sobie. Tak, jak kiedyś
    przerysowałem schemat pralki, bo znaleziony w necie był niewyraźny.
    Spróbuję też skompilować oba "podschematy" w jeden i na widoku prześledzić
    działanie układu.
    Z tego, co przeczytałem, chyba Jarek był najbliżej, wprawdzie nie piszą o
    ARW, u nich jako ARU (awtomaticzeskaja regulirowka usilienia), ale o
    stabilizacji poziomu przekazu, więc to chyba jakby z tej paki. Coby w sumie
    miało rację bytu w takiej postaci i mogło być na długie, mało stabilne
    linie. Przypuszczam, że modyfikacja może być jawnie na rynek sowiecki i
    rosyjski, gdzie odległości jednak większe, niż u nas, jak i ryzyko wynikłych
    z tego skutków.
    Tak się zastanawiam, czy te półprzewodniki na schemacie, to zwykłe
    przeciwdiody (znaczy się, dwie połączone przeciwrównolegle, choć na tym
    drugim schemacie, to diody dwie w szeregu i dopiero ten szereg
    sprzeciwrównoleglony), czy coś wyższych lotów - diaki, bo OIDP, ich
    działanie, ich funkcja względem napiecia, jest jednak inna?
    Z językiem jakoś sobie radzę, może nie biegle, ale na tyle, że mógłbym sam
    się poruszać po Moskwie. Za ofertę pomocy dzięki, mogę polec na niuansach i
    wtedy każda pomoc cenna :)
    Schemat muszę też przerysować, bo sowiecka/rosyjska specyfika rysowania
    schematów może rozbroić każdego, kto się z nią wcześniej nie zetknął. Ja
    jakoś jarzę, bo masowo kupowałem ruskie Radio, uważając, ze ichni poziom był
    daleko wyższy, nisz naszego Radioelektronika. Wystarczyło pominąć początkowe
    pardon le mot komunistyczne pierdolenie i już była treść ad meritum. A
    najbardziej mi się w stanie wojennym podobało, jak w połowie stycznia '82
    kupiłem normalnie numer styczniowy w sytuacji, gdy praktycznie cała prasa
    była niemal uziemiona. Widocznie nie odważyli się uziemić pewnych pozycji
    zagranicznych :) I dobrze, miałem co czytać i nie spóźniało się tak, jak
    nasze. I było całkiem niedrogie.
    Za dnia... no, wenę muszę złapać, a ta małpoza czasem długo nie przychodzi,
    a nagle dup - i niespodziewanie jest :)

    Dzięki za wszystkie sugestie i podpowiedzi, nie zamykam na razie tematu,
    więc jak ktoś coś gdzieś, to jestem otwarty :) Wreszcie coś po tylu latach
    może rozkminię? :)

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 17. Data: 2015-08-19 01:08:11
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > oswietlenia NN"
    >
    > trzeciej zarowki tam nie ma na schemacie, wiec wraca sprawa sygnalizacji

    Coś mi się wyczaiło, że ta żarówka jest do optycznej sygnalizacji zewu, co
    chcę rozgryźć.
    Tę drugą widziałem u kogoś - po podniesieniu mtf oświetlała tarczę na
    zielono, więc mozna było w ciemności kręcić...

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 18. Data: 2015-08-19 01:59:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Z tego, co przeczytałem, chyba Jarek był najbliżej, wprawdzie nie piszą
    > o ARW, u nich jako ARU (awtomaticzeskaja regulirowka usilienia), ale
    > o stabilizacji poziomu przekazu, więc to chyba jakby z tej paki.

    Warto uzmysłowić sobie fakt, że mikrofon węglowy sam w sobie jest
    wzmacniaczem. Nie jest przetwornikiem elektroakustycznym, czyli
    ustrojstwem do zamiany fal akustycznych w prąd -- on zmienia swoją
    oporność. I do zminia w dość dużych granicach. Tak więc moc sygnału
    prądu zmiennego w obwodzie jest tam dość znaczna. Da się w każdym
    razie sklecić układ z głośnika, transformatora, mikrofonu węglowego
    i baterii, który będzie wzmacniał *głos*. Znaczy się jak ten mikrofon
    przybliżyć do głośnika, to się wzbudzi i zapiszczy.

    Oporność mikrofonu jest jego wartością charakterystyczną. A zmiany
    oporności zależą od natężenia dźwięku. Amplituda sygnału zależy
    więc od prądu płynącego przez mikrofon, a prąd ten zależy od linii
    telefonicznej. Ta ma swoja oporność, może mieć różną wezystancję
    -- w każdym razie spadek napięcia na obciążonej telefonem linii
    może być bardzo różny. Najlepiej by było stabilizować prąd płynący
    przez mikrofon. No i to tego świetnie nadaje się bareter vel żarówka.
    I już jest awtomaticzeskaja regulirowka signała. Stąd mój pomysł
    interpretacyjny.

    Ale powtarzam, nie wgryzałem się dokładnie w schemat. Nie chcę
    odbierać tej przyjemności. Wolę sobie trochę poględzić nie wnikając
    nadto w szczegóły -- co ja z kolei lubię. A więc dla każdego coś
    miłego.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2015-08-19 03:23:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Coś mi się wyczaiło, że ta żarówka jest do optycznej sygnalizacji
    > zewu, co chcę rozgryźć.

    Ale ona jest w tym module, co go mozna wetknąć wte lub wewte. Albo
    może go wcale nie być. Poza tym w części odłączonej gdy słuchawka
    leży na widełkach.

    > Tę drugą widziałem u kogoś - po podniesieniu mtf oświetlała tarczę
    > na zielono, więc mozna było w ciemności kręcić...

    Ja sobie wsadziłem do tarczy po prostu małą białą żaróweczkę bezcokołową.
    Bardzo dobrze oświetlała tarczę, niezbyt nachalnie. Żaróweczka po prostu
    włączona w szereg z telefonem. Jak telefon dzwonił, to żarówka też
    pulsowała.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2015-08-19 10:19:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Układem lokalnym, to w tym telefonie jest niemal cała reszta -- przede
    > wszystkim transformator. Odnalezienie strony w guglu czy w Wiki, to
    > jeszcze nie wszystko -- trzeba przeczytać, zrozumieć. Wtedy staje się
    > jasne, że na układ antylokalny skałdają się elementy liniowe. Ten dodany
    > układ (rzadko dodawany, dodajmy), to niemal same nieliniowości.

    Wiesz na pewno, że przeczytałeś ze zrozumieniem?
    Bo ja nie jestem pewny.
    Ostatnie zdanie na tamtej stronie:
    "Nowsze aparaty potrafią automatycznie dostosować parametry układu
    antylokalnego do impedancji linii." sugeruje, że chociaż dla danej
    konkretnej linii układ antylokalny da się zrobić z elementów liniowych to
    jednak ich parametry powinny się zmieniać w zależności od impedancji linii.
    Zmiana parametrów liniowych w funkcji impedancji wymaga według mnie
    zastosowania jakichś nieliniowości (nie wyobrażam sobie inaczej, ale nie
    zjadłem wszystkich rozumów i dopuszczam taką myśl, że może czegoś nie wiem).
    Impedancja linii przekłada się na prąd DC płynący w linii. Zatem należało by
    przełożyć ten prąd na zmianę parametrów AC układu.
    Wydaje mi się, że uzwojenie II 94 (bez tego układu automatyki nie
    podłączone) jest przez ten układ obciążane (rezystorem podłączonym do 'e'),
    a obciążenie to jest jakoś zawikłanie, nieliniowo zależne od prądu DC (te
    diody? jakoś zaczynają przewodzić, ta żarówka zmienia swoje R). Nie wiem
    jakie elementy w tym telefonie stanowią układ antylokalny, ale jeśli ten
    trafo jest w tym układzie to jego obciążanie zmienia te parametry być może
    dopasowując je do impedancji linii.
    Funkcje poszczególnych elementów układu automatyki mogą być trudne do
    wyczajenia nawet po rozrysowaniu schematu, bo może on być w większym stopniu
    wynikiem eksperymentów niż obliczeń.
    Nie wykluczałbym też, że ten układ pełni jednocześnie kilka funkcji - np.
    regulacja amplitudy prądu z mikrofonu wrzucanego w linię i dopasowanie
    układu antylokalnego do długości linii. A może przywieranie trafa gdy DC w
    linii większe reguluje też głośność w słuchawce...
    Wtedy jeszcze bardziej będzie zależny od eksperymentów i trudniej będzie go
    wyprowadzić z teorii.
    P.G.