  • 1. Data: 2015-08-18 01:11:56
    Temat: Prośba o podpowiedź...
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    ... w tematyce telekomunikacji...
    Na sąsiedniej, w sensie listy grup w moim programie, grupie dyskusyjnej
    pl.misc.telefonia, zgadało się na temat starych aparatów, że niektóre miały
    na swoich płytkach ślad po jakimś dziwnym złączu. Pamiętam, nawet widziałem
    schemat, że tam miał byc niby montowany jakiś moduł półprzewodnikowy (bardzo
    mętnie kojarzę, że wyglądało to ze schematu jak seria diod i chyyyba
    tyrystor), a ja nie pamiętam modelu aparatu, najbliższy, który wyszedł mi z
    długiego goglowania, to CB663,
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1602967.html , na schemacie i płytce
    widać to, o co mi chodzi, zworki łączą punkty b, c, i d, próbowałem znaleźć
    pełen schemat, co mi się nie udało. Jedynie to jest w miarę bliskie z
    wyglądu.
    Pytanie jest takie - do czego to było i co tam siedziało? Gdybym dorwał
    schemat, to bym postarał się sam wydedukować, ale nie mam z czego... A
    chodzi to za mną i teraz po prostu "odżyło" przy okazji jednej z dyskusji...
    Oczywiście, będę szukał dalej, ale jeśli ktoś wie "szybciej", to proszę o
    głos... Może ktoś ma schemat z uwidocznionym tym modułem? To takowoż, proszę
    o wzmiankę...
    Jedyne, co mi się nasuwa po myśleniu (to tylko bardzo luźne gdybanie i nie
    musi mieć najmniejszego nawet pokrycia w rzeczywistości) to to, że to mogło
    wspomagać służby szybkiego reagowania, aby te nie musiały nadmiernie
    wachlować słuchawkami, gdy dzwonią zainteresowani, tylko prąd dzwonienia
    powoduje wyzwolenie modułu i odebranie połączenia. Takie rzeczy też robiło
    się na Strowgerze (co do innych nie wypowiem się), gdzie konstrukcja
    łącznicy umożliwia rozdzielenie numeru na osobne wejście i wyjście,
    pracujące niezależnie pod tym samym numerem, tylko stosowało się to bardzo
    rzadko, wtedy nie trzeba było stosować specjalnych aparatów do odbierania,
    pamiętać tylko należało, aby po rozmowie rozłączyć się.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 2. Data: 2015-08-18 01:52:46
    Temat: Re: Prośba o podpowiedź...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1602967.html , na schemacie
    > i płytce widać to, o co mi chodzi, zworki łączą punkty b, c, i d,

    Nie byłyż te punkty b, c i d miejscem do wlutowania wzmacniacza
    mikrofonowego -- gdy zamiast mikrofonu węglowego zamontowany jest
    mikrofon dynamiczny? Ja kiedyś skonstruowałem zastępnik wkładki
    węglowej, który działał bez żadnych kombinacji, po prostu wkładało
    się to i już. Był oczywiście mostek prostowniczy na czterech diodach,
    do tego dwa tranzystory i trochę pomniejszego drobiazgu (ciekawe czy
    bym dzisiaj też tak umiał).

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2015-08-18 02:10:42
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    (kros, uwaga)

    > Nie byłyż te punkty b, c i d miejscem do wlutowania wzmacniacza
    > mikrofonowego -- gdy zamiast mikrofonu węglowego zamontowany jest
    > mikrofon dynamiczny? Ja kiedyś skonstruowałem zastępnik wkładki

    Raczej nie, ale...

> [...]
    > się to i już. Był oczywiście mostek prostowniczy na czterech diodach,
    > do tego dwa tranzystory i trochę pomniejszego drobiazgu (ciekawe czy

    UDAŁO MI SIĘ odnaleźć stosowny schemat!
    http://www.fachmanowo.i365.pl/elektrotech/download.p
    hp?id=3101&sid=83d4d5b1bf435624b8e82b1e8cf7e5e3
    Schemat jest raczej niezbyt wyraźny, ale to, o co mi chodzi, to widać, ten
    panelik z 4 podwójnymi przeciwdiodami, żarówką i 2 opornikami.
    To będę dalej szukać, może znajdę wyraźniejszy... ale już chociaż wiem -
    aparat CB664. Dobrze, że kojarzyłem kształt obudowy, więc w sumie nie
    szukałem jak wariat po niewiadomo czym.
    Za dnia, jak trochę dojdę do siebie (upały żyć nie dają), to będę
    kontynuować szukanie.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 4. Data: 2015-08-18 12:19:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >wiem - aparat CB664. Dobrze, że kojarzyłem kształt obudowy, więc w
    >sumie nie szukałem jak wariat po niewiadomo czym.

    Rynek przeznaczenia - radziecki ? Tam ponoc telefonia nieco inna.

    Patrze sie na to, i nie rozumiem. Niby mostek, ale przeciez nie
    prostowniczy.

    Ogranicznik burzowy, dodatkowa sygnalizacja za pomoca napiecia w
    linii, jakis ciekawy modulator ?
    Sygnalizator dzwonienia, z obnizeniem napiecia za pomoca
    transformatora ?

    J.

  • 5. Data: 2015-08-18 18:53:03
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-08-18 o 12:19, J.F. pisze:
> [...]
    > jakis ciekawy modulator ?
    > Sygnalizator dzwonienia, z obnizeniem napiecia za pomoca transformatora ?
    to nie będzie nic wspolnego z dzwonieniem.
    Obwód mikrotelefonu jest odcięty od linii gdy słuchawka jest odłożona.
    Ten układ wpięty do gniazda będzie działał w momencie podniesienia
    słuchawki.

  • 6. Data: 2015-08-18 19:23:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jawi pisze:

    > to nie będzie nic wspolnego z dzwonieniem.
    > Obwód mikrotelefonu jest odcięty od linii gdy słuchawka jest odłożona.
    > Ten układ wpięty do gniazda będzie działał w momencie podniesienia
    > słuchawki.

    Jakiś układ odtrzeszczający i regulujący poziom dźwięku z mikrofonu.
    Żarówka może nie być do świecenia, tylko jako bareter regulujący prąd.
    Taka luźna hipoteza, bez wdawania się w analizę obwodów.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2015-08-18 20:47:25
    Od: uklad antylokalny <m...@t...dla.info>

    baju baj..., tu http://tinyurl.com/q8u27v9 jest odpowiedz.

  • 8. Data: 2015-08-18 20:51:21
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-08-18 o 02:10, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > szukałem jak wariat po niewiadomo czym.
    > Za dnia, jak trochę dojdę do siebie (upały żyć nie dają), to będę

    na schemacie mozna odczytać po prawej stronie "A-awtomatika"
    na dole "w apparatach bez awtomatiki.....b-c-d.... Awtomatiku
    wykluczajetsa.... na 180*"

    ARW na żarówce? :)

    a.

  • 9. Data: 2015-08-18 21:02:44
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > na schemacie mozna odczytać po prawej stronie "A-awtomatika"
    > na dole "w apparatach bez awtomatiki.....b-c-d.... Awtomatiku
    > wykluczajetsa.... na 180*"

    b-c-d korotkozamknuty, czyli są zwarte. Automatykę odłącza się obrotem
    (poworotem) o 180 stopni.

    Piotr

  • 10. Data: 2015-08-18 21:06:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    tajemniczy uklad antylokalny dezinformuje:

    > baju baj..., tu http://tinyurl.com/q8u27v9 jest odpowiedz.

    Układem lokalnym, to w tym telefonie jest niemal cała reszta -- przede
    wszystkim transformator. Odnalezienie strony w guglu czy w Wiki, to
    jeszcze nie wszystko -- trzeba przeczytać, zrozumieć. Wtedy staje się
    jasne, że na układ antylokalny skałdają się elementy liniowe. Ten dodany
    układ (rzadko dodawany, dodajmy), to niemal same nieliniowości.

    Jarek

    --
    Gadu, gadu, gadu, gadu, gadu, gadu nocą,
    Baju, baju, baju, baju, baju, baju w dzień