  • Data: 2016-10-24 21:20:46
    Temat: Re: Prowadzenie masy
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-10-24 o 18:21, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Jesli ma byc w powyzszym schemacie, to musialby by chyba byc te
    > tyrystory/triaki wylaczane.
    > Choc wydaje mi sie, ze i przy zmniejszaniu czestotliwosci dobrze by bylo
    > wylaczac kiedy przyjdzie pora, a nie gdy prad sam zaniknie.
    >
    > Swoja droga ... spojrzcie na ten schemat ... jesli chce puscic zasilanie
    > z jednej fazy wejsciowej, powiedzmy na krotko w koncowce polokresu,
    > to musze tez otworzyc jeden lub dwa inne tyrystory, aby prad mial gdzie
    > plynac.
    > Czy te pozostale sie potem zamkna ? Na ich fazie zasilanie wcale nie

    Jak przestanie płynąć prąd, to się zamkną. Napięcie nie odgrywa tu roli.

    > W starych pralkach byl silnik indukcyjny z jednym dodatkowym uzwojeniem
    > do wirowania.
    > Tylko jednym, za to o mniejszej ilosci biegunow niz robocze.
    >
    > I tak mi chodzi po glowie, ze jesli silnik rozkrecimy na uzwojeniach
    > "prania", a potem zasilimy tylko to jednofazowe "szybkie", to indukcyjny
    > juz sie dalej rozkreci do szybszych obrotow nawet na jednej fazie.
    > No ale regulacji predkosci wirowania nie ma ... chyba ze odczepami na
    > tym jednym uzwojeniu.

    Zgadza się, tak robiono przed epoką falowników. I nie było możliwości
    regulacji prędkości wirowania, za to można było wirować w obie strony.

    Stare pralki z regulacją wirowania po prostu miały silnik szeregowy
    komutatorowy - wysoka prędkość obrotowa uzyskiwana przez osłabienie
    wzbudzenia (też rozruch początkowy na pełnym wzbudzeniu) i przy kilku
    stopniach osłabienia uzyskiwane były różne prędkości wirowania. Tamte
    silniki miały chyba jeszcze uzwojenie bocznikowe do stabilizacji
    prędkości obrotowej.