  • Data: 2018-07-04 13:44:55
    Temat: Re: Przedwojenne automaty telefoniczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    HF5BS napisał:

    > Łuk gotycki, kojarzę. No, ale tam z pewnością nie w jeden dzień.

    Gotyk już dawno się wtedy skończył.

    > Ale, jakby po tym ludkowie zaczęli chodzić, to ja jednak wolałbym
    > się przedtem wyspowiadać.

    Ci ludkowie przy tej kopule są jak mrówki.

    > Ale to wysoka budowla, też fakt. Łuki gotyckie, działają. Same pod
    > własnym ciężarem to je widzę, czy przewidziane do zmiennych obciążeń,
    > np. mały most na potoku, gdzie może nawet auta jeżdżą, też można łuk
    > gotycki zobaczyć i nie wygląda na murowany,

    Szczerze mówiąc, to a akurat gotyckich w takich miejscach nie widuję.

    > a jedynie ułożony z ociosanych odpowiednio kamieni/bloków
    > (http://www.pogorza.pl/najwiekszy-most-kamienny.htm - mam
    > wrażenie nie widzieć cementu między kamieniami).

    Dla mnie klasycnym przykładem zawsze był most w Mostarze.

    > Jednak, jakby np. kra, czy pniak płynący wodą przygwizdał...
    > To może lepiej jednak być wtedy na brzegu? (wiem, żaden
    > most/wiadukt tego nie lubi).

    Kamienne są ciężkie, a ciężar ten wytwarza ogromne siły ściskające.
    Naturalne mosty kamienne też tak działają.

    > Tyle, że Most Stacha jest przewidziany do tego, do czego służy,
    > a potoczek na wielki nie wygląda. Kopuła katedry raczej takim
    > obiektem nie jest...

    Jak już było powiedziane, kopułę rozpatruje się w 3D, a tu mamy
    analizę 2D. Kopuła obiektem 2D zdecydowanie nie jest.

    > (BTW. Jak oni to zabezpieczyli, żeby deszcz nie napylał do środka?

    Nad otworem buduje się gustowną wieżyczkę z kolumnienkami.

    > Naprawdę mnie to ciekawi, w szkole raczej naciskano na uczenie
    > się kompletnych pierdół, istotnych dla przecietnych ludzi jak
    > publikacje Marksa i Engelsa, albo budowa i życie rozwielitki;
    > będę mieć dane do rozmowy z kuzynem architektem).

    Jeśli ktoś nie może zobaczyć osobiście (co zawsze polecam, bo
    podróże kształcą), to na fotografii też zobaczy.

    --
    Jarek