    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    <5ac3c12a$0$31369$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ac47fdc$0$31350$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ac48b47$0$997$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Przeróbka na termowizję
    Date: Wed, 4 Apr 2018 11:13:10 +0200

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2018-04-04 o 09:33, J.F. pisze:

    >Raczej domieszkowanie, ale trzeba by zapytać elektroników :-)

    Elektronik to ja :-(

    >OK, wcześniej dyskusja dotyczyła krzemu, stąd nieporozumienie.

    p jest z krzemu, n jest z krzemu, ba - niemal z idealnie czystego
    krzemu :-)

    >To widmo wygląda jak narysowane od palca, nie z aparatu. Sądząc z
    >wartości transmisji (nie transmitancji!) przy kilku mikrometrach jest
    >to widmo kilkumilimetrowej warstwy krzemu. Na takim widmie spadek do
    >zera przy około 1100nm jest dość łagodny, w zakresie koło 100nm.
    >Krzem powinien spełniać prawo Lamberta-Beera, więc absorbancja
    >(czasem zwana ekstynkcją) powinna zależeć liniowo od grubości
    >warstwy. A przeliczenie na transmisję to żaden problem, A=-logT.

    Absorbancja to logarytmiczna ?
    Wiec powyzej przeliczylem, i widac ze w przykladzie o 700nm mozna
    jednocznie powiedziec, ze prawie idealnie przepuszcza, oraz prawie
    idealnie absorbuje (*).
    :-)

    (*) - no bo przeciez nie "absorpuje" :-)

    >Parę lat temu to zmierzyłem. Pół metra przepuszcza 64% w głównym
    >paśmie

    pol metra powietrza, czy pol metra CO2 ?

    >koło 2300cm-1. Jest jeszcze drugie pasmo przy dłuższej fali, o
    >intensywności mniej więcej połowy tego pierwszego. Jakby nie liczyć,
    >kilkanaście metrów atmosfery pochłania praktycznie całość
    >promieniowania w zakresie absorbcji CO2.

    No wlasnie ... to moze chodzi o te pasma obok, gdzie sie mowi, ze
    przepuszcza, bo metr tlumi np tylko 1%, a 99% przechodzi ...

    J.

    Pozdrawiam
    P.P.