    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przetwornica boost i wzór na wypełnienie
    Date: Wed, 30 Jan 2019 09:28:59 +0100

    J.F. wrote:

    > W zalozeniach. Po wylaczeniu tranzystora i bez obciazenia w tym ukladzie
    > ma prawo sie pojawic wysokie napiecie, ograniczone chyba pojemnoscia
    > wlasna cewki, no i wytrzymaloscia tranzystora.

    Nie chyba, tylko na pewno: forward z resetem rezonansowym działa
    dokładnie na tej zasadzie. W przypadku dużych częstotliwości wystarcza
    pojemność samego transformatora, a dla mniejszych się dołącza dyskretny
    element.

    > Sprzezenie zwrotne niezbedne.

    Technicznie nie jest niezbędne, tę szpilę można obciąć po dowolnej
    stronie transilem. Ja jednak proponuję rozważyć push-pulla na np.
    SN6501, 53V to niskie napięcie i przekładnia 1:10 jest wyobrażalna.
    A wielkich szpilek nie będzie, jak to w mostku. Bardzo przewidywalne
    i "grzeczne" maleństwo, stosuję gdzie tylko się nawinie. Albo
    bezpośrednio full-bridge z pinów AVRka, przy wydajności 600uA
    nawet dla niskich sprawności po stronie niskiej to daje ~10mA
    -- port spokojnie da radę.

    > W zasadzie nie - tzn i tak sprzezenie bedzie regulowac wypelnienie, a to
    > wyliczone 92% to maksymalne - dla maksymalnego obciazenia - istotne przy
    > doborze sterownika, bo nie wszystkie 92% potrafia..

    Potrafienie to jedna sprawa, ale drugą jest fakt, że przy tak niskim
    wypełnieniu energia zaczyna się skupiać przy wysokich harmonicznych
    i straty rosną gwałtownie. Jeżeli boost ma być dyskretny, to dioda nie
    musi być podłączona do kolektora, tj. można pójść w topologię tapped
    inductor boost. Współczynnik wypełnienia rośne wtedy do sensownych
    wartości wraz z przekładnią autotransformatora. Ale i tak proponuję
    full bridge na pinach. W przypływie fantazji nawet phase-shifted full
    bridge.

    Pozdrawiam, Piotr