  • 1. Data: 2019-01-29 13:22:34
    Temat: Przetwornica boost i wzór na wypełnienie
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Wydumałem sobie taki układ, żeby przetestować lampę DM160.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/dm160.png

    W prototypie zamiast KSE340 jest BD139, reszta jak na schemacie.

    Przetwornica na L1, D1, T2 ma wytworzyć ok. 53 V (względem masy) napięcia
    anodowego (nie ma feedbacku, więc napięcie nie będzie zbyt stabilne, ale
    to nie szkodzi).

    Przebieg boost ma 37.5 kHz. Policzyłem jego wypełnienie zakładając
    sprawność 80% i napięcie wyjściowe 50.5V (margines bezpieczeństwa,
    żeby nie uszkodzić lampy):

    D = 1 - (5V * .8) / 50.5V = 92%

    Wypuściłem taki przebieg z AVR (nie podłączając jeszcze lampy) i dostałem
    na wyjściu 123 V. Eksperymentując z wypełnieniem osiągnąłem 49.7 V dopiero
    przy wypełnieniu 7.8%, czyli nijak się to ma do wyliczonego 92%.

    Inne pomierzone wartości (OCR0B w zakresie 0...255, proporcjonalnie do
    wypełnienia):

    OCR0B = 235; // 123V
    OCR0B = 94; // 92V
    OCR0B = 50; // 70V
    OCR0B = 25; // 54.8V (zasilacz 5.01V)
    OCR0B = 24; // 54.0V (zasilacz 5.01V)
    OCR0B = 23; // 51.5V
    OCR0B = 20; // 48.5V

    Gdzie robię błąd?

    Do tego: czy w tym wzorze nie powinno być uwzględnione obciążenie?
    Przecież pod obciążeniem to napięcie musi przysiąść, a wzór tego nie
    uwzględnia. Lampa to od 5 uA do 585 uA (zależnie od napięcia siatki),
    czyli prawie żadne obciążenie.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 2. Data: 2019-01-29 17:55:25
    Temat: Re: Przetwornica boost i wzór na wypełnienie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
> [...]

    >dopiero
    >przy wypełnieniu 7.8%, czyli nijak się to ma do wyliczonego 92%.

    W zalozeniach. Po wylaczeniu tranzystora i bez obciazenia w tym
    ukladzie ma prawo sie pojawic wysokie napiecie, ograniczone chyba
    pojemnoscia wlasna cewki, no i wytrzymaloscia tranzystora.
    Sprzezenie zwrotne niezbedne.

    >Do tego: czy w tym wzorze nie powinno być uwzględnione obciążenie?

    W zasadzie nie - tzn i tak sprzezenie bedzie regulowac wypelnienie, a
    to wyliczone 92% to maksymalne - dla maksymalnego obciazenia - istotne
    przy doborze sterownika, bo nie wszystkie 92% potrafia..

    J.

  • 3. Data: 2019-01-30 09:28:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > W zalozeniach. Po wylaczeniu tranzystora i bez obciazenia w tym ukladzie
    > ma prawo sie pojawic wysokie napiecie, ograniczone chyba pojemnoscia
    > wlasna cewki, no i wytrzymaloscia tranzystora.

    Nie chyba, tylko na pewno: forward z resetem rezonansowym działa
    dokładnie na tej zasadzie. W przypadku dużych częstotliwości wystarcza
    pojemność samego transformatora, a dla mniejszych się dołącza dyskretny
    element.

    > Sprzezenie zwrotne niezbedne.

    Technicznie nie jest niezbędne, tę szpilę można obciąć po dowolnej
    stronie transilem. Ja jednak proponuję rozważyć push-pulla na np.
    SN6501, 53V to niskie napięcie i przekładnia 1:10 jest wyobrażalna.
    A wielkich szpilek nie będzie, jak to w mostku. Bardzo przewidywalne
    i "grzeczne" maleństwo, stosuję gdzie tylko się nawinie. Albo
    bezpośrednio full-bridge z pinów AVRka, przy wydajności 600uA
    nawet dla niskich sprawności po stronie niskiej to daje ~10mA
    -- port spokojnie da radę.

    > W zasadzie nie - tzn i tak sprzezenie bedzie regulowac wypelnienie, a to
    > wyliczone 92% to maksymalne - dla maksymalnego obciazenia - istotne przy
    > doborze sterownika, bo nie wszystkie 92% potrafia..

    Potrafienie to jedna sprawa, ale drugą jest fakt, że przy tak niskim
    wypełnieniu energia zaczyna się skupiać przy wysokich harmonicznych
    i straty rosną gwałtownie. Jeżeli boost ma być dyskretny, to dioda nie
    musi być podłączona do kolektora, tj. można pójść w topologię tapped
    inductor boost. Współczynnik wypełnienia rośne wtedy do sensownych
    wartości wraz z przekładnią autotransformatora. Ale i tak proponuję
    full bridge na pinach. W przypływie fantazji nawet phase-shifted full
    bridge.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2019-01-30 09:49:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ech, słabo spałem...

    > Potrafienie to jedna sprawa, ale drugą jest fakt, że przy tak niskim
    > wypełnieniu energia zaczyna się skupiać przy wysokich harmonicznych
    > i straty rosną gwałtownie.

    Kolega ma wysoki współczynnik wypełnienia, więc powyższa uwaga się nie
    stosuje. Natomiast podtrzymuję, że pinowy FB z D=~0.95 może być
    właściwym rozwiązaniem, tylko trzeba zadbać o niski prąd magnesujący
    transformatora, by nie zaszkodzić pinom. Czyli dużo zwojów i duża
    częstotliwość, nawet 500kKz bym się nie bał. Może nawet na EE8,8 się to
    zmieści, jak się Koledze będzie dobrze nawijało cienkim drutem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2019-01-30 10:29:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-01-29 o 13:22, Queequeg pisze:
> [...]
    > Przecież pod obciążeniem to napięcie musi przysiąść, a wzór tego nie
    > uwzględnia. Lampa to od 5 uA do 585 uA (zależnie od napięcia siatki),

    We wzorze nie musi być uwzględnione obciążenie pod warunkiem, że jest
    wystarczające aby przetwornica pracowała z ciągłym prądem dławika.
    Sprowadza się to do tego, że w ciągu jednego okresu pracy przetwornicy z
    kondensatora wyjściowego musi być odbierany cały ładunek, który w
    drugiej fazie pracy przetwornicy trafia do niego z dławika.
    Jak ten warunek zachodzi to wzór ma zastosowanie.
    Jeśli zaczniemy z kondensatora odbierać więcej to:
    - spadnie napięcie na kondensatorze,
    - spadnie dI/dt dławika w drugiej fazie (a w pierwszej pozostanie bez
    zmian),
    - składowa stała prądu dławika będzie rosła,
    - ładunek przekazywany do kondensatora w drugiej fazie będzie większy,
    - napięcie na kondensatorze wzrośnie.
    Wszystko wróci do normy, gdy napięcie na kondensatorze będzie takie jak
    na początku - zgodnie ze wzorem.

    U Ciebie warunek minimalnego obciążenia nie jest spełniony więc wzór nie
    obowiązuje.
    P.G.