    From: yabba <g...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radiotelefon LTE
    Date: Fri, 26 Apr 2019 12:11:00 +0200

    W dniu 26-04-2019 o 09:15, Marek pisze:
    > Pytam tutaj bo chyba ktoś z ham radio tu bywa i mógłby mi wyjaśnić w
    > czym ten  wynalazek jest lepszy od telefonu?  Z zawoalowanych opisów
    > wynika , że to zwykły telefon GSM  różniący się tym, że wykorzystuje
    > połączenie  IP (VoIP?) w LTE do transmisji głosu (po co??),  gadać można
    > wciskając przycisk nośnej  (ale nie trzeba bo i tak słychać obie strony,
    > sic!).
    > Niestety wyczuwam BS,  urządzenie kosztuje nawet 5tys  a funkcjonalnie
    > na oko nie różni się od telefonu.

    Lepsiejszość:
    - jesteś cały czas na nasłuchu, nie musisz odbierać połączenia za każdym
    razem,
    - nadawanie nie wymaga oczekiwanie na zestawienie połączenia - naciskasz
    PTT, mówisz i wszyscy z grupy Cię słyszą,
    - masz PTT i w eter idzie tylko to co chcesz powiedzieć,
    - full duplex, w czasie nadawania słyszysz innych,
    - nadawanie jednej stacji nie blokuje możliwości nadawania innej stacji,
    - zasięg globalny sieci LTE - możesz być w grupie z użytkownikami
    odległymi o dziesiątki/setki/tysiące kilometrów,
    - masz zamkniętą grupę użytkowników - akwizytorzy nie będą dzwonić i
    zawracać głowę i Twoi pracownicy nie będą dzwonić prywatnie,
    - dedykowane idiotoodporne urządzenia,
    - odpada konieczność występowania o pozwolenia radiowe, budowa masztów
    do radiotelefonów stacjonarnych, przekaźników itp.

    Gorszość:
    - zasięg lokalny sieci LTE - nie ma zasięgu (środek lasu, wnętrze hali,
    garaż podziemny), to nie pogadasz nawet z kolegą 50 metrów obok,
    - wymaga karty SIM, coś się wysypie w bazie danych u operatora i leży
    cała Twoja sieć łączności,
    - wymaga dużo infrastruktury pod zarządem zewnętrznych firm - w czasie
    klęsk żywiołowych awaria zasilania lokalnego BTS lub
    radiolinii/światłowodu wyłącza Twoją sieć łączności na danym terenie
    - urządzenia są droższe od zwykłych radiotelefonów i telefonów komórkowych,
    - nie wiem jak jest z jakością połączenia przy słabym zasięgu, w
    zwykłych radiotelefonach analogowych w zaszumionej rozmowie coś
    zrozumiesz i domyślisz się reszty, w VoIP będzie raczej "czkawka",
    - nie wiem jak jest z opóźnieniami w takich połączeniach. Czy są one
    pomijalne, czy też mogą być i kilku lub kilkunastosekundowe.

    Z tego co czytam, to wygląda to na najlepsze do tej pory połączenie
    właściwości radiotelefonów i sieci komórkowej. Brakuje tylko możliwości
    bezpośredniej łączności pomiędzy radiotelefonami w przypadku braku
    zasięgu sieci LTE.

    W latach 90-tych popularne były sieci trunkingowe analogowe. Dużo firm
    prywatnych z nich korzystało, ponieważ koszty połączeń w NMT i GSM były
    zaporowe. Po roku 2000 ceny GSM spadły i dużo firm zrezygnowało z
    trunkingu i rozdało swoim pracownikom terenowym telefony GSM.
    W GSM była też przewidziana podobna funkcjonalność radiotelefonu -
    usługa PTT. Plus GSM miał ją wdrożyć w Polsce, ale chyba ostatecznie nic
    z tego nie wyszło. Miałem Nokię z tą funkcją, ale żadna sieć nie
    wspierała wtedy tej usługi.
    Działało to na zasadzie SMS-a głosowego. Po naciśnięciu przycisku PTT
    nagrywała się wypowiedź, która była wysyłana pakietowo do członków
    grupy. Coś jak automatyczne wysyłanie MMS z ostatnim nagraniem z
    dyktafonu. Niestety czas dodarcia do odbiorców był nieustalony i
    komunikat docierał do odbiorców po sekundzie lub po kilku minutach.

    yabba