eGospodarka.plGrupypl.comp.pecetRouter klasy Asus RT-N18U z dual band/AC - jest sens? Jaki model? › Re: Router klasy Asus RT-N18U z dual band/AC - jest sens? Jaki model?
    From: Poldek <p...@i...eu>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Router klasy Asus RT-N18U z dual band/AC - jest sens? Jaki model?
    Date: Sun, 18 Sep 2016 21:42:55 +0200

    W dniu 2016-09-18 o 19:19, Irokez pisze:

    > Potrzeba jest wymiany starego złomu na router który:
    > - ma szybki port USB2.0/3.0 (w praktyce a nie tylko z nazwy) na którym
    > stanie dysk USB 4TB do robienia na nim backupów
    > - DLNA
    > - Gigabit Ethernet
    > - obsłuży 4TB
    > - ma szybie WiFi
    > - dobry zasięg WiFi (2 kondygnacje, każda po 45m2)
    > - mam 350PLN na to
    >
    > Szukając na szybko testów wydajności, wyszło że za przyzwoite pieniądze
    > jest Asus RT-N18U z przyzwoitymi transferami.
> [...]

    Jak dysk w sieci ma być do robienia backupów, to transfery/przepustowość
    jest mało istotna. Robienie backupu idzie sobie w tle i idzie tyle
    czasu, ile mu potrzeba, dokąd tu się spieszyć?
    Jeżeli chcesz mieć dużą przepustowość po LANie, to nie ma co kombinować
    z dyskiem podpiętym do routera, tylko trzeba zainwestować w prawdziwego
    NASa, w rodzaju ReadyNAS 102 lub podobny. Będą bardzo dobre transfery po
    LANie i dużo więcej. Co daje prawdziwy NAS, do trzeba go mieć przez
    jakiś czas, wgłębić się odrobinę w temat i już się potem nie chce być
    bez NASa.
    Z kolei dobry "zasięg" routera WiFi to moim skromnym zdaniem temat
    trochę mitologizowany. Moc nadawania jest określona normami dla Europy i
    żaden legalnie sprzedawany router nie przekracza 100 mW nadawania, a też
    nie daje pewnie mniej. Przy tym należy dobrze sobie uzmysłowić, że
    transmisja WiFi odbywa się cały czas w dwie strony. Każdy przesłany
    pakiet od routera do np. smartfona, czy laptopa musi zostać potwierdzony
    informacją zwrotną, że doszedł w całości. Karty WiFi w urządzeniach typu
    laptop, smartfon też są w zgodzie z normami. Więc tak naprawdę, to nie
    router, który ma "dobry zasięg" lub "słaby zasięg" decyduje o tym, jak w
    praktyce działa przesyłanie danych, lecz warunki otoczenia: 1.
    zakłócenia w eterze (inne sieci WiFi, blutooth, telefony bezprzewodowe,
    kuchenki mikrofalowe, silniki elektryczne i wrzelkie barachło siejące w
    przestrzeń elektromagnetycznym śmieciem); 2. konstrukcja budynku (dom
    drewniany, blok z grubego zbrojonego betonu, dom ze ścianami z karton
    gipsu itd).
    W praktyce, jeśli chcesz stosować WiFi do przerzucania danych w LANie,
    to musisz być w domu wolnostojącym, najlepiej na leśnej polanie bez
    mikrofalówki i innych urządzeń elektrycznych, które sieją śmieciem w
    eter. Jeśli tak nie jest, to doradzam zaopatrzyć się w kable CAT5e lub
    lepsze i będzie dobrze.