  • 1. Data: 2016-09-18 19:19:21
    Temat: Router klasy Asus RT-N18U z dual band/AC - jest sens? Jaki model?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Witam

    Potrzeba jest wymiany starego złomu na router który:
    - ma szybki port USB2.0/3.0 (w praktyce a nie tylko z nazwy) na którym
    stanie dysk USB 4TB do robienia na nim backupów
    - DLNA
    - Gigabit Ethernet
    - obsłuży 4TB
    - ma szybie WiFi
    - dobry zasięg WiFi (2 kondygnacje, każda po 45m2)
    - mam 350PLN na to

    Szukając na szybko testów wydajności, wyszło że za przyzwoite pieniądze
    jest Asus RT-N18U z przyzwoitymi transferami.
    Ale - wszystkie posiadane laptopy na których będzie się pracowało mają
    kartę dualband AC, więc czemu nie skorzystać z tego (jeśli to coś da)

    Co za 350zł godnego można dostać?

    Asus RT-AC66/68 drogi, RT-AC55 to jakiś kastrat i ma zapis na dysk SSD
    ledwo 7-12MB/s (na testach RT-N18U wyciąga 30MB/s).

    Mocno drożej też nie ma sensu, bo za 250zł mam Zyxela NSA310s na którym
    po wsadzeniu tego dysku jest ponad 50MB/s transfer (zapis, odczyt pod
    80MB/s podchodzi na moim Asusie RT-N16 i włączone Jumbo Frames) więc
    wystarczy wtedy router z dobrym WiFi.

    A może nie ma sensu to AC i brać RT-N18U?

    Zdrówko

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2016-09-18 21:42:55
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2016-09-18 o 19:19, Irokez pisze:

> [...]
    > wystarczy wtedy router z dobrym WiFi.
    >
    > A może nie ma sensu to AC i brać RT-N18U?

    Jak dysk w sieci ma być do robienia backupów, to transfery/przepustowość
    jest mało istotna. Robienie backupu idzie sobie w tle i idzie tyle
    czasu, ile mu potrzeba, dokąd tu się spieszyć?
    Jeżeli chcesz mieć dużą przepustowość po LANie, to nie ma co kombinować
    z dyskiem podpiętym do routera, tylko trzeba zainwestować w prawdziwego
    NASa, w rodzaju ReadyNAS 102 lub podobny. Będą bardzo dobre transfery po
    LANie i dużo więcej. Co daje prawdziwy NAS, do trzeba go mieć przez
    jakiś czas, wgłębić się odrobinę w temat i już się potem nie chce być
    bez NASa.
    Z kolei dobry "zasięg" routera WiFi to moim skromnym zdaniem temat
    trochę mitologizowany. Moc nadawania jest określona normami dla Europy i
    żaden legalnie sprzedawany router nie przekracza 100 mW nadawania, a też
    nie daje pewnie mniej. Przy tym należy dobrze sobie uzmysłowić, że
    transmisja WiFi odbywa się cały czas w dwie strony. Każdy przesłany
    pakiet od routera do np. smartfona, czy laptopa musi zostać potwierdzony
    informacją zwrotną, że doszedł w całości. Karty WiFi w urządzeniach typu
    laptop, smartfon też są w zgodzie z normami. Więc tak naprawdę, to nie
    router, który ma "dobry zasięg" lub "słaby zasięg" decyduje o tym, jak w
    praktyce działa przesyłanie danych, lecz warunki otoczenia: 1.
    zakłócenia w eterze (inne sieci WiFi, blutooth, telefony bezprzewodowe,
    kuchenki mikrofalowe, silniki elektryczne i wrzelkie barachło siejące w
    przestrzeń elektromagnetycznym śmieciem); 2. konstrukcja budynku (dom
    drewniany, blok z grubego zbrojonego betonu, dom ze ścianami z karton
    gipsu itd).
    W praktyce, jeśli chcesz stosować WiFi do przerzucania danych w LANie,
    to musisz być w domu wolnostojącym, najlepiej na leśnej polanie bez
    mikrofalówki i innych urządzeń elektrycznych, które sieją śmieciem w
    eter. Jeśli tak nie jest, to doradzam zaopatrzyć się w kable CAT5e lub
    lepsze i będzie dobrze.

  • 3. Data: 2016-09-18 22:06:08
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-09-18 o 21:42, Poldek pisze:

    > Jak dysk w sieci ma być do robienia backupów, to transfery/przepustowość
    > jest mało istotna. Robienie backupu idzie sobie w tle i idzie tyle
    > czasu, ile mu potrzeba, dokąd tu się spieszyć?

    bateria się kończy...
    niemniej pchać kilkadziesiąt giga przez 3Mbit a 30Mbit...

> [...]
    > LANie i dużo więcej. Co daje prawdziwy NAS, do trzeba go mieć przez
    > jakiś czas, wgłębić się odrobinę w temat i już się potem nie chce być

    Jasne, ale chcąc tylko backup i DLNA... może starczy router

    > Z kolei dobry "zasięg" routera WiFi to moim skromnym zdaniem temat
    > trochę mitologizowany. Moc nadawania jest określona normami dla Europy i

    i tak, i nie... są jednak różnice. Nie wiem jak oni to mierzą (moc
    nadajnika na patyku 0dBm?) ale popatrz na np. Ubiquiti Nanostation.
    Router "zwykły" może mu antenkę lizać jeśli chodzi o zasięg.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2016-09-18 22:21:16
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2016-09-18 22:06, Irokez wrote:
    > bateria się kończy...
    > niemniej pchać kilkadziesiąt giga przez 3Mbit a 30Mbit...

    tylko pierwszy raz, chyba zes masochista

    > i tak, i nie... są jednak różnice. Nie wiem jak oni to mierzą (moc
    > nadajnika na patyku 0dBm?) ale popatrz na np. Ubiquiti Nanostation.
    > Router "zwykły" może mu antenkę lizać jeśli chodzi o zasięg.

    ale porownujesz tu dookolny patyk routera z kierunkowa antena
    nanostation - jezeli chcesz porownywac zasiegi to musisz wyciagnac
    srednia - w przypadku nanostation poza jedym kierunkiem reszta zasiegu
    wynosi praktycznie niemal zero

  • 5. Data: 2016-09-18 23:20:06
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2016-09-18 o 22:06, Irokez pisze:

    > bateria się kończy...
    > niemniej pchać kilkadziesiąt giga przez 3Mbit a 30Mbit...

    Mając do przepchnięcia kilkadziesiąt giga pchałbym przez kabel 1000
    Mbit, a nie przez 3 Mbit, ani 30 Mbit.

  • 6. Data: 2016-09-19 10:47:00
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 2016-09-18 o 22:21, m4rkiz pisze:

> [...]
    > nanostation - jezeli chcesz porownywac zasiegi to musisz wyciagnac
    > srednia - w przypadku nanostation poza jedym kierunkiem reszta

    Ja właśnie z ciekawości znalazłem jakiś test porównawczy routerów.
    No i jeśli chodzi o zasięg, to rzeczywiście, praktycznie
    we wszystkich był taki sam.

  • 7. Data: 2016-09-19 14:23:52
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    To uproszczenie.
    Dużo zależy m.in. od anten routera i jego czułości oraz selektywności (jak w każdym
    radiu), a nie tylko od samej mocy.
    Dobry router wi-fi odbierze sygnał marnego laptopa (czy srajfona itp.) ze znacznie
    wiekszej odległości, niż marny router.

    -----

  • 8. Data: 2016-09-19 20:13:55
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-09-19 o 10:47, robot pisze:
> [...]

    Czyli Asus RT-N18U, a pasmo AC sobie darować?

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2016-09-19 21:13:31
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2016-09-19 o 20:13, Irokez pisze:

    > Czyli Asus RT-N18U, a pasmo AC sobie darować?

    Jeśli masz urządzenia na AC, to wtedy jest sens brać router AC. Swojego
    czasu szarpnąłem się na router AC Netgear R6300 i do tego jeszcze kartę
    sieciową AC na USB i tylko parę razy tego użyłem. Komputery mam
    podłączone na stałe kablem LAN, a nie mam smartfonów z AC. Być może w
    przyszłości.