  • 31. Data: 2010-06-21 08:02:55
    Temat: Re: Różnicówka a TN-C
    Od: a...@p...pl

    On Sat, 19 Jun 2010 16:45:04 +0200, "Irokez" <n...@e...pl> wrote:

> [...]
    >kable.
    >
    >Dochodzą do mnie dwa druty aluminiowe 4 albo nawet 6 kwadrat. Założyłem nową
    >skrzynkę. Rozprowadziem fazy na 2 róznicówki. Z jednej zasilam pokoje i
    >łazienkę, z drugiej kuchnię (osobno na łazienke już nie zmiesciłem).
    >Oczywiście PE i N w tej skrzynce sie rozdzieliło.
    >Jakby się 0 upaliło to dodatkowo uziemienie zapewnia kuchenka gazowa oraz
    >grzałka w grzejniku CO - co wynika z ich budowy.
    >Sprawdzałem jak działają różnicówki jak sa upływności i jest ok.
    >
    >Także jakby teraz energetyce przyszło do głowy wymieniać instalacje w

    napewno kable warto wymienic na nowe (3 przewody) i zainwestowac w
    nowa rozdzielnie. Wziac dobrego fachowca (takiego, co robi pomiary i
    sie podpisuje na protokolach) aby zaprojektowal uklad polaczen, tak
    aby urzdzenia byly ochronione i abys ty przezyl. Niech ktos to wykona
    (polaczy) a nastepnie obmierzyc skutecznosci i szybkosi.....ale nie za
    pomoc przyrzadu na baterie tylko takim prawdziwym, co robi "pierdut" w
    zywym obwodzie.

    A co do mostkowanie zera z ochronnym w gniazdku, to ja takim mostkom
    nie wierze i pewniejszym jest zmostkowanie w rozdzielni (jak sie nie
    da inaczej).

    U mnie jest tak, ze:

    kazde pomieszczenie ma oddzielny obwod na oswietlenie i gniazda (2
    oddzielne zabezpieczenia w rozdzielni)

    dodatkowo do lazienki obwod dla pralki (i ew. oddzielny 3 fazowy dla
    podgrzewacza przeplywowego - wiekszy przekroj - to zalezy skad
    bierzesz CW, bo jak masz gaz, to moze kiedys bys chcial cos zmienic).
    dodatkowo do kuchni obwod dla lodowki/zmywarki
    dodatkowo do kuchni obwod 3-fazowy dla kuchenki elektrycznej i ew.
    jakiegos podgrzewacza przeplywowego

    Ostatnio moj kolega pociagnal sobie przewod 3 fazowy (5 x 2.5) do
    gniazd ogolnych w pokojach, bo wymyslil sobie, ze bedzie mogl w ten
    sposob (kiedys) doprowadzic zasilanie z obwodu podtrzymywanego z UPS.

    --
    ThinkXtra

  • 32. Data: 2010-06-21 10:47:56
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik <a...@p...pl> napisał w wiadomości

    > U mnie jest tak, ze:
    >
    > kazde pomieszczenie ma oddzielny obwod na oswietlenie i gniazda (2
    > oddzielne zabezpieczenia w rozdzielni)

    Tak to można szaleć jak się domek czy bliźniaka remontuje.
    Ale jak mam zwykłe mieszkanie to już trochę przerost formy nad treścią ;)
    Gdzie ja bym taką rozdzielnice zmieścił?

    Także zalezy co autor ma na mysli pod pojęciem "mam w domu"

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 33. Data: 2010-06-21 16:52:49
    Od: "Pa pa5merf" <x...@w...pl>

    Órzytkownik "Adam Wysocki" napisał :
    > Mam w domu instalację TN-C (dwuprzewodową - bez uziemienia, jest
    > zmostkowane
    > z zerem w kuchni i łazience, w pozostałych pokojach nie ma uziemienia w
    > ogóle). Przy okazji remontu chciałbym założyć nowe bezpieczniki - wywalić
    > stare topikowe i założyć nowe na szynie din. Jest sens w takiej
    > konfiguracji
    > zakładać różnicówkę czy ona kompletnie nic nie da?
    >
    > Dużo się zmieni jeżeli przed różnicówką pociągnę od zera osobny przewód
    > ochronny do łazienki i kuchni i powstanie wtedy TN-C-S?

    żaby podłączyć róznicufkę to sieć MUSI posiadać przewód uziemienia PE,
    oczywiście w sieci 2przewodowej przy remoncie można go dodać do instalaci,
    to znaczy: rozdzielić przewód PEN na N i PE, ale jest jeden warunek, to
    miejsce rozdzielenia MUSI zostać uziemione, jeśli nie masz takiej możliwości
    to nici z różnicufki i nie ma sensu nic pszerabiać:O)

  • 34. Data: 2010-06-22 05:48:47
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Pa pa5merf" <x...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > możliwości
    > to nici z różnicufki i nie ma sensu nic pszerabiać:O)

    Obalenie tezy przez zaprzeczenie - wyłącznik różnicowoprądowy w postaci
    gniazda wtykowego.

  • 35. Data: 2010-06-22 12:47:59
    Od: "Papo Smurf" <S...@z...sa>

    Órzytkownik "William Bonawentura" napisał:

    > Obalenie tezy przez zaprzeczenie - wyłącznik różnicowoprądowy w postaci
    > gniazda wtykowego.

    no i gdzie coś tu niby obaliłeś?:O)
    różnicufkę możesz sobie nawet podłączyć do szuflady, co nie znaczy że będzie
    prawidłowo działała i spełniałą foje funkcje!:O)

  • 36. Data: 2010-06-22 15:01:16
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Papo Smurf" <S...@z...sa> napisał w wiadomości

    > różnicufkę możesz sobie nawet podłączyć do szuflady, co nie znaczy że
    > będzie prawidłowo działała i spełniałą foje funkcje!:O)

    Głupszy jesteś niż ustawa przewiduje. Zobacz na czym polega działanie
    wyłącznika różnicowego i sam dojdziesz do wniosku, że uziemienie nie jest mu
    do niczego potrzebne.
    Wystarczy aby bolec gniazdka był podłączony z zerem bez jego
    pośrednictwa. Co więcej do jego działania nawet bolec uziemiający tak
    naprawdę nie jest potrzebny. Wystarczy, że po przebiciu prąd będzie wracał
    inną drogą niż poprzez różńicówkę.

  • 37. Data: 2010-06-22 17:36:42
    Od: c...@o...pl

> [...]
    > pośrednictwa. Co więcej do jego działania nawet bolec uziemiający tak
    > naprawdę nie jest potrzebny. Wystarczy, że po przebiciu prąd będzie wracał

    Co to jest ZERO? Bolec ma być podłączony z ZEREM ? - z czym? Z PE czy N ?
    Jeżeli przyjmiemy, że bolec ma być podłączony z ZEREM to jest z PE bez
    pośrednictwa uziemienia czyli PE to jest to nonsens. Jeżeli przyjmiemy, że
    bolec ma być podłączony z N bez pośrednictwa uziemienia to też jest nonsensem,
    bo bolec to własnie PE, więc dlaczego mamy go łączyć z N? skoro połączenie PE
    z N powoduje wywalenie różnicówki... Same nonsensy powstają z używania
    nomenklatury ZERA bo to pojęcie już dawno zdechło śmiercią naturalną o czym
    niektórzy tu nie wiedzą nadal a bawią się różnicówkami i ZEREM - lepiej
    pobawić się szafą i różnicówką, czyli wrzucić ją do szafy jak kolega gdzieś
    wyżej napisał... Nawet WIKIPEDIA dla dzieci podaje, że ZERA nie ma już od lat,
    czyli od kiedy powstały różnicówki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Przew%C3%
    B3d_elektryczny
    Widzę, że łatwo jest komuś zarzucić głupotę, dlatego nigdy nikomu tak
    niempiszę bo w jakimś temacie sam mogę być głupi, co nie znaczy, że to
    upoważnia do wyzywania mnie od takich - troszkę kultury panowie...

  • 38. Data: 2010-06-22 18:01:40
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    > A tak na zdrowy rozum - mamy instalację starą 2-żyłową, gdzie bolce w
    > gniazdkach są na żywca połączone z przewodem zerowym. Upala się zero.... i
    > co się zmienia na lepsze względem instalacji 3-żyłowej gdzie przewód
    > ochronny połączony jest za różnicówką z przewodem zerowym?

    No własnie nic. Jest tylko zalecenie uziemiania tegoż punktu. (Ciekawe jak
    mam uziemić w bloku.) Zalecenie, nie obowiązek. Dlatego po rozważeniu
    wszyskich zaprzeciwów i intencji ustawodawcy, u siebie zrobiłem TT.
    Niezgodnie z przepisami, więc szczegółów nie opiszę.

  • 39. Data: 2010-06-22 18:08:42
    Od: c...@o...pl

> [...]
    > wszyskich zaprzeciwów i intencji ustawodawcy, u siebie zrobiłem TT.
    > Niezgodnie z przepisami, więc szczegółów nie opiszę.

    A praktycznie w bloku przewód ZEROWY tak nazywany według dawnej nomenklatury
    już dawno jest uziemiony przez wielu użytkowników do kaloryfera lub do rur
    wodnych z czym się spotykam od lat, więc dawno przejął rolę przewodu PEN, a
    choćby nawet i nie był nigdzie uziemiony to wykonanie instalacji po nowemu na
    trzy przewody i rodzielenie tego PEN czy jest on uziemiony czy nie na PE i N
    gdziekolwiek w tablicy rodzielczej przed różnicówkami: czy je zastosujesz, czy
    nie, to ma sens bo w razie wymiany instalcji przez właściciela bloku Ty masz
    już gotową instalcję według nowych zaleceń i nie musisz kuć od nowa swojego
    mieszkania... To wszystko w tym temacie bo dalej nie ma sensu dyskutować skoro
    autor postu się nie odzywa i ma nas gdzieś... Widzę tutaj tylko
    zacietrzewienie i wyzwiska nawzajem - mam nadzieję, że autorowi postu nie
    chodziło tylko o taką dyskusję... z wyzwiskami od głupców...

  • 40. Data: 2010-06-23 05:58:58
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "PcmOL" <...@...net> napisał w wiadomości
    > mam uziemić w bloku.) Zalecenie, nie obowiązek. Dlatego po rozważeniu
    > wszyskich zaprzeciwów i intencji ustawodawcy, u siebie zrobiłem TT.
    > Niezgodnie z przepisami, więc szczegółów nie opiszę.

    Hmm, jaki to przepis zabrania stosować TT, skoro chociażby w moim miasteczku
    jest on określony w wymaganiach technicznych ZE ? Połączenie PE z N (czyli
    TN-S) jest u mnie niedozwolone.