  • 1. Data: 2010-06-19 08:34:28
    Temat: [Silnik liniowy] Kompensacja zakłóceń w regulatorze prędkości
    Od: "l...@g...com" <l...@g...com>

    Witam

    Pracuję na silniku liniowym. Moim zadaniem jest realizacja sterowania
    do obrabiarki CNC.
    Owy silnik steruje za pomocą metody FOC. Prąd Id reguluje do 0 ( za
    pomocą regulatora PI ) a w torze prądu Iq znajdują się trzy regulatory
    P - Pozycji , PI - Prędkości i PI - Prąd Iq.

    Silnik jeździ z "prawie" określoną prędkością i zatrzymuje się w
    zadanej pozycji. Owe prawie jest spowodowane złą pracą silnika która
    prawdopodobnie pochodzi z złej konstrukcji mechanicznej. Usytuowanie
    cewek względem magnesów. Co 35mm ( podziałka biegunowa ) występuje
    skok w pracy silnika. Prędkość w tych miejscach zaczyna tętnić. Co
    ciekawe te tętnienia występują bardziej podczas jazdy w prawą stronę
    ( 20-30% ) niż w lewą ( 8-10% ).
    Pozycję odczytuję z enkodera magnetycznego.

    Jestem ciekaw czy drodzy użytkownicy Grupy spotkali się z takim
    przypadkiem i mają jakieś sugestię jak z tym walczyć. Czy myślicie że
    kompensowanie tych zakłóceń w procesorze po przez uwzględnianie tych
    miejsc w torze regulacji to dobry pomysł?

    Pozdrawiam Piotr

  • 2. Data: 2010-06-19 11:00:28
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik <l...@g...com> napisał w wiadomości
    googlegroups.com...
[...]

    Może być złym pomysłem.
    Chyba że w programie będzie można wpisać w parametrach maszyny typ silnika.
    Wydaje ni się że bardziej uniwersalną metodą jest przyjęcie jakiegoś "okna"
    tolerancji.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-06-19 11:53:04
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-19 09:34, l...@g...com pisze:

    [...]
> [...]
    > kompensowanie tych zakłóceń w procesorze po przez uwzględnianie tych
    > miejsc w torze regulacji to dobry pomysł?

    Pokaż wykres pozycji zadanej względem pozycji aktualnej oraz prędkości
    zadanej względem prędkości aktualnej.
    Czy w pętli sterowania używasz Feed Forwardu ?
    W jaki sposób rozpoczynasz generowanie przebiegów dla silnika po
    włączeniu zasilania ?

    Za każdym razem usuwanie skutków a nie przyczn nie ma szans.

    --
    Pozdrawiam Miłosz.

  • 4. Data: 2010-06-20 10:03:21
    Od: "l...@g...com" <l...@g...com>

    Dzięki za odpowiedź.

    > Pokaż wykres pozycji zadanej względem pozycji aktualnej oraz prędkości
    > zadanej względem prędkości aktualnej.

    Tutaj umieszczam dwa wykresy prędkości. http://picasaweb.google.pl/lpiotr/TMS#
    Silnik w obu przypadkach powinien jechać z stałą prędkością 0.2m/s
    Wykresów od położenia nie mam przy sobie. Ogólnie regulacja położenia
    jest dokładna.

    > Czy w pętli sterowania używasz Feed Forwardu ?
    Nie. Czytałem trochę o tym ale jeszcze nie używałem.

    > W jaki sposób rozpoczynasz generowanie przebiegów dla silnika po
    > włączeniu zasilania ?
    Z dwupoziomowego falownika napięcia. Układ jest trójfazowy.

    >Wydaje ni się że bardziej uniwersalną metodą jest przyjęcie jakiegoś "okna"
    >tolerancji.
    Jak bym zszedł do (5-8%) przeregulowania dla obu kierunkach to bym się
    cieszył. a w prawo mam 20-30%

  • 5. Data: 2010-06-20 19:40:08
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-20 11:03, l...@g...com pisze:

    > Jak bym zszedł do (5-8%) przeregulowania dla obu kierunkach to bym się
    > cieszył. a w prawo mam 20-30%

    No dobra... po kolei.
    - Czy w trybie sterowania pozycją również masz skoki prądu co 35 mm ?
    - Co ile masz indeks z enkodera ?
    - Najprościej będzie wyłączyć regulator prędkości, (imho regulator
    pozycji też powinien mieć PI) i obserwować uchyb pomiędzy wartościami
    pozycji zadanej i pozycji chwilowej dla kolejnych przejść regulatora.
    Wtedy zaobserwować czy nie ma nagłego skoku wartości uchybu.
    Takie regularne skoki prędkości (pozycji) bardziej widzą mi się jako
    problem z przepełnieniem jakiejś zmiennej lub błędnym zadeklarowaniem
    wartości impulsów enkodera na cykl silnika.
    -Jeżeli sam to robisz od początku, to skąd masz przekształcenia do
    Clarka i jego kumpla Perkiego? No i czy są sprawdzone ;)
    Jak mnie pamięć nie myli to w CodeWarrior do Motoroli 57xxx w modułach
    procesor experta były te obliczenia, możesz w razie czego się na nich
    podeprzeć.
    - Jak rozpoczynasz pracę to z enkodera na początek pobierasz wartości
    UVW i dopiero po indeksie zaczynasz sam "komutować" czy od początku
    "komutujesz" sam a silnik niech się martwi ?
    - Dla silnika Servo AC z enkoderem 2500imp/obr przy prawidłowo dobranych
    parametrach uchyb podczas pracy da się uzyskać rzędu pojedynczych
    impulsów (2-6). W liniowym powinno być podobnie.
    - Z doświadczenia, podpowiem że jak chcesz to pchać do CNC to bez FF
    będzie słabo, dodatkowo poczytaj o czymś co nazywa się rozmywaniem
    pozycji (po angielsku chyba stała czasowa napędu).

    --
    Pozdrawiam Miłosz.

  • 6. Data: 2010-06-21 10:11:34
    Od: "l...@g...com" <l...@g...com>

    > - Czy w trybie sterowania pozycją również masz skoki prądu co 35 mm ?
    Tak, skoki występują zawsze co 35mm ( podziałka biegunowa ) zawsze w
    tym samym miejscu. Stąd moje przypuszczenie że jest to wina
    konstrukcji maszyny a nie samego sterowania. Maszyna zastała
    zaprojektowana i stworzona na pracę magisterską. Mi idzie w udziale ją
    wysterować i połączyć z inną.

    > - Co ile masz indeks z enkodera ?
    Enkoder jest inkrementacyjny z dokładnością do 0.01 mm. Taśma
    magnetyczna z podziałką biegunową 5mm

    > Takie regularne skoki prędkości (pozycji) bardziej widzą mi się jako
    > problem z przepełnieniem jakiejś zmiennej lub błędnym zadeklarowaniem
    > wartości impulsów enkodera na cykl silnika.
    Myślałem o tym i sprawdzałem. Jeśli w tym byłby problemem to tak samo
    działało by w obie strony.

    > -Jeżeli sam to robisz od początku, to skąd masz przekształcenia do
    > Clarka i jego kumpla Perkiego? No i czy są sprawdzone ;)
    Przekształcenia są sprawdzone.Wzięte z różnych źródeł wiki, psim,
    książki.

    > - Jak rozpoczynasz pracę to z enkodera na początek pobierasz wartości
    > UVW i dopiero po indeksie zaczynasz sam "komutować" czy od początku
    > "komutujesz" sam a silnik niech się martwi ?
    UVW -> chyba ten problem nie do tyczy enkoderów liniowych.
    Start programu wygląda tak że wózek silnika dojeżdża do pozycji 0 i
    wtedy zerowany jest licznik enkodera.
    Od tego momentu wiem gdzie znajduje się silnik i względem tego punktu
    się porusza

    > - Z doświadczenia, podpowiem że jak chcesz to pchać do CNC to bez FF
    > będzie słabo,
    Czas o tym pomyśleć :)

    http://picasaweb.google.pl/lpiotr/TMS#54851660838195
    19762
    Tutaj model silnika.

  • 7. Data: 2010-06-21 10:41:57
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-21 11:11, l...@g...com pisze:

    > Myślałem o tym i sprawdzałem. Jeśli w tym byłby problemem to tak samo
    > działało by w obie strony.

    Niekoniecznie. Choć możliwe że masz rację.
    IMHO jedyna opcja to programowy oscyloskop z rejestracją uchybów i
    prądów. Potem dopiero coś można wywnioskować, więc chyba dalej nie pomogę.

    --
    Pozdrawiam Miłosz.