    From: knrdz <x...@t...cy>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: SSD SSD nierówne
    Date: Thu, 7 Mar 2019 01:51:48 +0100

    > 'TBW' to 'Total Bytes Written'.

    Nie wiedziałem. Naprawdę, naprawdę.

    > Czym są 'PBW'?

    Jak się zapewne trudno domyślić choćby po linkowanym niżej teście, coś w
    rodzaju "petabytes written".

    e-experiment-theyre-all-dead
    elementów które prędzej czy później zabiją każdy HDD.
    ale gwarancji nie dają na 300 ani nawet 30 lat,

    > HDD wytrzymują w praktyce dziesiątki lat nieprzerwanej pracy.
    > (niejeden grupowicz może pochwalić się długim czasem życia HDD)

    Sam mam parę dysków które przekroczyły 30 tysięcy godzin pracy. I
    dlatego stały się magazynami danych które w razie utraty nie zabolą.
    Dziesiątki lat, liczba mnoga, naprawdę? 20 lat temu standardem były
    dyski o pojemności dzisiejszych pendrajwów za 20 zł, czyli 10-20GB (i
    prędkościach niższych niż osiągane przez te pendrive'y w portach USB
    2.0). Gdyby ktoś rzeczywiście takich używał, "w imię zasad", bo żadnego
    praktycznego powodu nie ma, to chyba nie ma sensu porównywanie
    ówczesnych technologii (gęstości zapisu) z dzisiejszymi. Kiedyś dyski
    mogły być pancerne, dziś gęstość danych jest tak duża, że muszą być dużo
    bardziej dokładne. Więc i dużo bardziej wrażliwe.

    > Zaś o SSD nie można powiedzieć że wytrzymują (; zbyt wiele ;)
    > zapisów. Testerzy zabijają SSD bardzo szybko -- po osiągnięciu
    > TBW raczej ;) dysk niewiele wytrzyma zapisywania...

    Właśnie w testach które zalinkowałem wyszło coś innego. Porządne SSD
    (konsumenckie, nie jakieś ultra-durable specjalne wersje) wytrzymują i
    1-2PB. Co oznacza że przy normalnym użytkowaniu (powiedzmy 25GB zapisów
    dziennie) zużyją się po jakichś 100-200 latach.

    > Może maleje szybkość obrotowa?

    Może nie maleje, porównuję dyski 7200RPM z dyskami 7200RPM.

    > Zwiększanie liczby talerzy także dać powinno zwiększenie
    > szybkości zapisu -- poprzez zmniejszenie opóźnień.
    > (czas dostępu maleje, gdy rośnie liczba talerzy
    > możliwych do wykorzystania w zapisie)

    Piszemy o transferach maksymalnych (przypomnę, według Ciebie "szybkie
    mechaniczne HDD" osiągają dziś ponad 350 MB/s).

    > Wolałbym dostać streszczenie -- nie
    > interesują mnie zbyt mocno dyski mechaniczne.

    Już dostałeś. Od ponad 5 lat standardem w dyskach twardych są talerze
    1TB, z nielicznymi wyjątkami o pojemności 1,2TB.

    > Nie znam praktycznych testów, zaś teoria mówi, że przekłada.

    Poczytaj jakie wolne (zwłaszcza przy zapisie) są takie dyski.

    > Drogie nie jest, ale IMO wchodzi za późno -- jak masa wynalazków
    > trzymanych zbyt długo pod kocem. Choćby DVD czy właśnie Sony MD...

    Droższe (albo bardziej zawodne, co w sumie na jedno wychodzi) niż
    mnożenie talerzy i zwykłych głowic, i niż napełnianie dysku helem (i
    przez to stosowanie jeszcze większej ilości cieńszych talerzy), skoro
    stosuje się je w ostateczności, gdy wyczerpią się te bardzie standardowe
    metody zwiększania pojemności pojedynczych dysków twardych.

    > Teraz raczej ;) czeka nas inwazja nośników SSD, nie nowinek HDD...

    Nareszcie się w czymś zgadzamy, to technologia skazana na porażkę.