  • Data: 2016-06-05 03:53:25
    Temat: Re: Samochod na wodor
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu sobota, 4 czerwca 2016 11:14:42 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Mniej pradu/energii trzeba na napompowanie zbiornika w samochodzie ?

    To było kompletnie bez znaczenia. Chodziło o czas zatankowania samochodu, przy
    spełnieniu wszystkich wymagań rygorystycznych przepisów.

    > No wiesz - sam sie nad tym dawniej zastanawialem, czy nie lepiej
    > chlodzic zamiast pompowac, ale aktualne metody chlodzenia wymagaja
    > pompowania. A jak juz piszesz, ze cieklym azotem - ten to dopiero
    > wymaga pompowania.

    No ale weź w końcu wyobraź sobie że to jest system który musi spełnić wymagania
    skomplikowanych i niekonsekwentnych przepisów, pisanych w czasach kiedy nikt nie
    myślał o wodorze w zwykłych samochodach. Drugi czynnik który kompletnie pomijasz to
    rynek. Jest ileś tam klientów którzy mówią "I want it all and i want it now", nie
    przejmują się kosztami, jest moda. Ten kto pierwszy da im produkt, ten zdobędzie
    klienta, stworzy własny standard. Następni już będą musieli się dopasować,
    konkurować, żyłować każdego jena w swoich kosztach. Ile razy w życiu widziałeś nowość
    rynkową, która by była dojrzałą, zoptymalizowaną konstrukcją?

    > A moze jakies inne zalety sa ?
    >
    > Jakie oni maja cisnienie w tych zbiornikach samochodow ?
    > 200 bar, 500, 1000 ?
    >
    > No i pozostaje pytanie jak kompozytowy zbiornik znosi takie chlodzenie

    70 MPa. Na rynek japoński zbiornik samochodowy musi mieć dwie warstwy
    "wytrzymałościowe": metalową i karbonową. Na inne rynki- zależnie od lokalnych
    przepisów. Jest jeszcze standard 35 MPa, ale nie wiem jakie tam są wymagania.
    Warstwa metalowa musi być z odpowiedniego materiału, zaprojektowana tak żeby
    wytrzymała odpowiednią ilość cykli zmęczeniowych. Komputer samochodowy zlicza ilość
    zatankowań i mówi kiedy trzeba jechać do warsztatu wymienić zbiorniki.
    Warstwa karbonowa to zabezpieczenie na wypadek nagłego pęknięcia zbiornika
    metalowego. Ma wytrzymać pełne obciążenie ciśnieniem. Moim zdaniem bzdura, ale to są
    przepisy, nie pyskujesz tylko robisz tak żeby dostać certyfikat.