  • 31. Data: 2013-06-29 19:06:55
    Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-29 18:10, Irek N. pisze:

    > Nie zabija, ale jako projekt naukowy straszliwie podraża :)

    Okresowo :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 32. Data: 2013-06-29 19:14:10
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-29 18:35, J.F. pisze:

> [...]

    OK, to z tym że masz *zahamowanie* mechanizmu i koniec.

    > Ale wtedy nie masz kontroli nad momentem. Chyba ze jakis regulowany
    > rezystor, czy inne PWM. No i rezystor musi miec 50W.

    Mniej, część energii wytraci się na uzwojeniach silnika krokowego. No i
    pytanie praktycznie - od jakiego konkretnie typu silnika krokowego
    zacząć eksperymenty ? Nie mam praktyki z krokowcami, a nie chciałbym
    żeby mi się rozleciał przy 500 1/min, bez obciążenia ~1000 1/min.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 33. Data: 2013-06-29 19:24:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Jun 2013 18:50:41 +0200, Irek N. napisał(a):
    > Ale dlaczego?
    > Sam napisałeś że w opornik energię skierować należy :).

    Ale napiecie silnik da jakie da, prad przy stalym oporniku poplynie
    jaki poplynie i moment hamujacy bedzie jaki bedzie.
    Dobierajac opornik moze sie uda dobrac 1Nm ... ale przy jednych
    obrotach.

    > Ale czytałem o trwałości, a krokowego chyba nie da się zajechać*.

    Jak kazdy inny silnik bezkontaktowy - tylko lozyska sie zuzywaja.

    J.

  • 34. Data: 2013-06-29 22:32:33
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-29 19:06, PeJot pisze:

    > Okresowo :>

    BTW: to nie jest projekt *naukowy*, ale w sumie racja, może miejscowa
    politechnika zainteresuje się tematem. Słyszałem, że podobne urządzenia
    razem ze sterowaniem robili studenci.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 35. Data: 2013-06-29 22:35:34
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > OK, to z tym że masz *zahamowanie* mechanizmu i koniec.

    Oczywiście, ja tak mam, ale Ty niekoniecznie tego chcesz jak zrozumiałem.

    Traktuj silnik jak prądnicę z kilkoma uzwojeniami i stałym
    magnesowaniem. Prądnicę AC oczywiście.

> [...]
    > zacząć eksperymenty ? Nie mam praktyki z krokowcami, a nie chciałbym
    > żeby mi się rozleciał przy 500 1/min, bez obciążenia ~1000 1/min.

    1000RPM to już może być dużo. Może się okazać, że nie osiągniesz
    momentu, gdyż indukcyjność uzwojeń nie pozwoli na przepływ
    jakiegokolwiek sensownego prądu.

    Szukaj silnika uniwersalnego, najlepiej z jak najmniejszą indukcyjnością
    uzwojeń. Jak trafisz uniwersalny (najczęściej 8 przewodowy) to łącz
    uzwojenia równolegle.

    Mogę Ci podesłać do prób silnik jaki moim zdaniem mógł by się nadawać.
    Silnik będzie do zwrotu, albo odkupienia, jak wolisz.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 36. Data: 2013-06-29 22:39:00
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Ale napiecie silnik da jakie da, prad przy stalym oporniku poplynie
    > jaki poplynie i moment hamujacy bedzie jaki bedzie.

    Nie bardzo wiem, co chcesz napisać.
    Że się nie nadaje, że się nie da, czy że nie będzie się opłacało?
    Znasz zjawiska, wiesz co trzeba zrobić.

    > Dobierajac opornik moze sie uda dobrac 1Nm ... ale przy jednych
    > obrotach.

    No... a od zwykłej prądnicy DC to się różni.... jak?

    > Jak kazdy inny silnik bezkontaktowy - tylko lozyska sie zuzywaja.

    Zgoda. Ale w przeciwieństwie do silników (może za wyjątkiem AC 1f)
    potrafią parzyć i dobrze im z tym :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 37. Data: 2013-06-30 00:14:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, June 29, 2013, 12:21:39 PM, you wrote:

    > Nie, tam pi wchodzi do obliczen, nie moze byc taki ladny wynik.

    Wiem - połapałem się, że okres wyszedł tylko dzięki zaokrągleniu jak
    już wysłałem :(

    > 52,359877559829887307710723054658...

    :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 38. Data: 2013-06-30 08:25:46
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-29 22:35, Irek N. pisze:

    > Mogę Ci podesłać do prób silnik jaki moim zdaniem mógł by się nadawać.

    Dzięki za chęć pomocy, na razie poszukam na własnym podwórku.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 39. Data: 2013-06-30 08:33:39
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-06-29 15:07, PeJot pisze:

    > Są. Tyle że obroty mocno powyżej 1000 1/min.

    ATSD, hamulce w prostych, tanich urządzeniach są sterowane linką, kilka
    poziomów obciążenia jest ustawiane dźwignią. Z ciekawości, jak to jest
    zrobione w "wypasionych" trenażerach, np. tych sprzężonych z PC ?
    Prądnica obcowzbudna ze sterowaniem ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 40. Data: 2013-06-30 19:13:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Jun 2013 22:39:00 +0200, Irek N. napisał(a):
    > Nie bardzo wiem, co chcesz napisać.
    > Że się nie nadaje, że się nie da, czy że nie będzie się opłacało?

    Ze klopotliwe.

    > No... a od zwykłej prądnicy DC to się różni.... jak?

    "zwykla" pradnica moze byc obcowzbudna :-)

    > Zgoda. Ale w przeciwieństwie do silników (może za wyjątkiem AC 1f)
    > potrafią parzyć i dobrze im z tym :)

    Hm, ja juz kiedys widzialem pogiety karkas.
    Jak jest z polistyrenu, to nie az taki goracy moze byc.

    farba epoksydowa i preszpan wiecej wytrzymuja :-)

    J.