  • 41. Data: 2011-08-20 22:29:07
    Temat: Re: Specjalistyczna firma audio szuka programisty FPGA i mikrokontrolerow
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > A co wtedy, jak nie chcemy? Albo nie potrafimy? Nawet w takiej Japonii,
    > kraju wysoko rozwiniętym, znajomość europejskich języków, a nawet naszego
    > alfabetu nie jest porażająca. Taki Nihuya Nikuma może kierować sporą
    > lokalną firmą, a dogadać się z nim nijak.

    Skoro kieruje sporą firmą, nie zna angielskiego a chce się zaprezentować
    światu to wynajmuje ludzi, Japonia nie jest pustynią. Każdy z nas jeżeli
    nie posiada jakiejś umiejętności zwraca się do ludzi ją posiadających.
    Jeżeli zaś pan Nihuya Nikuma zechce sam aktywnie uczestniczyć w
    Internecie określmy go "zachodnim" to transkrypcje nie przydadzą się na
    nic, bez angielskiego ani hu hu. Równie dobrze mógłby czytać Hamleta
    wydanego po angielsku a napisanego japońskimi krzaczkami. Sens takiego
    przedsięwzięcia dla mnie pozostaje głęboko ukryty. Problem może wystąpić
    w krajach, gdzie stosownych ludzi brak. Nie jestem pewien czy dla ludzi
    mieszkających tam, powiedzmy gdzieś w dżungli amazońskiej, problem
    transkrypcji internetu ma istotne znaczenie.

    JanuszR

  • 42. Data: 2011-08-20 22:29:26
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 20.08.2011 23:17, JanuszR pisze:
    > Sorry nie znam rzeczywistości kraju z linii Thay-Yan-Ushr. Zrobienie
    > strony nie jest wyczynem przekraczającym możliwości średnio
    > rozgarniętego nastolatka. Dlatego dziwią mnie problemy wymagające aż
    > profesjonalnego transkodowania.
    Sorry, może jest późno a ja jestem po piwie i to dlatego, ale KOMPLETNIE
    nie rozumiem o czym wy tu dyskutujecie. Transkodowanie jest przecież
    realizowane po stronie UŻYTKOWNIKA. Autor strony nie ma nic do tego - o
    ile użył spójnego kodowania i je zadeklarował to na tym jego robota się
    kończy.

    To soft użytkownika może np. zastosować konwersję
    (cokolwiek)->unicode(czy utf-8, czy utf-32 nie ma znaczenia) po czym
    skorzystać z tablic transkrypcji (np iconv) dla docelowego zestawu znaków.

    Czyli np Niemiec/Polak czytający niemiecką/polską stronę na amerykańskim
    terminalu z UTF ma prawo się spodziewać, że zostaną zachowane znaki
    narodowe i zobaczy czytelny tekst (być może brzydki, bo z niektórymi
    literami w foncie zdefiniowanym jako fallback). Z drugiej strony gdy
    terminal obsługuje tylko ASCII to powinien zobaczyć transliterację -
    czyli np ss zamiast ß a l zamiast ł. Tak powinien działać dobry soft -
    ale to jest jego robota a nie twórcy strony.

    Używanie UTF ma tę zaletę, że nie robi się kaszana gdy ktoś/coś
    opuści/pomiesza kodowanie - bo jest jednym, uniwersalnym kodowaniem, w
    którym znaki narodowe ze sobą nie kolidują. A do tego jest dość proste w
    automatycznym rozpoznaniu.

    Michoo

  • 43. Data: 2011-08-20 22:48:17
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > opuści/pomiesza kodowanie - bo jest jednym, uniwersalnym kodowaniem, w
    > którym znaki narodowe ze sobą nie kolidują. A do tego jest dość proste w

    Ot co ja też nie rozumiem o czym my tu właściwie dyskutujemy. Strona ma
    być w utf i koniec kropka. Ponieważ nie wiem usiłuję się dowiedzieć jaki
    jest sens operacji transkrypcji. Jarosław powolutku wyłożył mi cel,
    podobno są kraje gdzie ma to sens. Zgodziłbym się z nim, że poprawna
    pisownia np. nazw własnych obcymi alfabetami powinna być jednoznaczna.
    Nie mogę dociec jak można zrozumieć tekst napisany w języku o totalnie
    różnej od mi znanych strukturze nawet jeżeli zostały podane moim
    alfabetem. Jeżeli zaś zrozumienie nie jest możliwe jaki to ma sens.

    JanuszR

  • 44. Data: 2011-08-20 23:02:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JanuszR napisał:

    > Skoro kieruje sporą firmą, nie zna angielskiego a chce się zaprezentować
    > światu

    Nie chce.

    > to wynajmuje ludzi, Japonia nie jest pustynią.

    Jak się człowiek włóczy po nocach (pewnych zwyczajów trudno się pozbyć) po
    centrum Największej Przemysłowej Aglomeracji Świata i nie widzi ani jednej
    bladej twarzy, to może zwątpić w takie stwierdzenia. Kogo wynająć? Po co?
    Jakich, skąd to wiedzieć? Gdzie o ni są? Jak się z nimi dogadać? Barier
    kulturowych jest wiele.

    > Każdy z nas jeżeli nie posiada jakiejś umiejętności zwraca się do ludzi
    > ją posiadających.

    Po to na przykład wynaleziono Usenet. Ale nawet ci, którym on jest
    dostępny, nie zawsze potrafią to docenić i skorzystać.

    > Jeżeli zaś pan Nihuya Nikuma zechce sam aktywnie uczestniczyć w Internecie
    > określmy go "zachodnim" to transkrypcje nie przydadzą się na nic, bez
    > angielskiego ani hu hu.

    Ale Niuhuya San nie kuma nawet tego, czy chce czy nie chce. To znaczy
    na razie nie chce, ale nie wie, że mógłby na tym skorzystać. Ale to jest
    *mój* problem, że nie zawsze jest mi dostępe to, co on ma do powiedzenia.
    To znaczy może jego problem też, ale tym się chwilowo nie będę zajmoał.

    > Równie dobrze mógłby czytać Hamleta wydanego po angielsku a napisanego
    > japońskimi krzaczkami.

    Czyta. To znacy nie całego Hamleta, ale wiele angielskich słów, które
    ktoś napisał (jak umiał) katakaną.

    > Sens takiego przedsięwzięcia dla mnie pozostaje głęboko ukryty.

    Sens używania aż tylu alfabetów do zapisu jednego języka, to nie jest
    jedyna rzecz, której sens jest dla mnie ukryty. Ale czym by było
    życie bez tajemnic?

    > Problem może wystąpić w krajach, gdzie stosownych ludzi brak.

    U nas brak, i to może być problemem. Nasz.

    > Nie jestem pewien czy dla ludzi mieszkających tam, powiedzmy gdzieś
    > w dżungli amazońskiej, problem transkrypcji internetu ma istotne
    > znaczenie.

    Żadnego. Tam jest używany wyłącznie alfabet łaciński.

    Jarek

    --
    Masz prawo nie rozumieć mnie,
    bo przecież wszystko się dziś zmienia,

  • 45. Data: 2011-08-20 23:19:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JanuszR napisał:

    > Ot co ja też nie rozumiem o czym my tu właściwie dyskutujemy.

    A tak se po prostu gadamy. Taka jest moja wersja i jej się będę trzymać.
    Jak się komuś nie podoba, to może zastosować rozwiązania 'client side',
    zwane również plonkownicą.

    > Strona ma być w utf i koniec kropka.

    Może być. Wskazane żeby była. Ale jak nie jest, to też nie tragedia.

    > Ponieważ nie wiem usiłuję się dowiedzieć jaki jest sens operacji
    > transkrypcji. Jarosław powolutku wyłożył mi cel, podobno są kraje
    > gdzie ma to sens.

    Te kraje, to na przykład Polska i podobne.

    > Zgodziłbym się z nim, że poprawna pisownia np. nazw własnych obcymi
    > alfabetami powinna być jednoznaczna.

    Nie, nie powinna. My piszeny Czajkowski, a Niemcy Tschaikowski. I niech
    tak już zostanie. Ale ja chciałbym mieć możliwość choć przybliżonego
    poznania brzmienia tego, co piszą nacje dalsze niż nasi bezpośredni
    sąsiedzi ze wschodu. Może bym i nie miał takiej chcicy, gdyby nie dobrze
    zrobiona transkrypcja między cyrylicą a łacinką (wte i nazad) działająca
    od lat.

    > Nie mogę dociec jak można zrozumieć tekst napisany w języku o totalnie
    > różnej od mi znanych strukturze nawet jeżeli zostały podane moim
    > alfabetem. Jeżeli zaś zrozumienie nie jest możliwe jaki to ma sens.

    Jak już powiedziałem -- nazwy geograficzne, rozkłady jazdy, nazwiska
    i inne podobne rzeczy. Chciałbym na przykład móc sprawdzić, czy facet
    o nazwisku X podpisany (krzakami) na stronach tajskiej firmy Y, to ten
    sam gościu, co go znam z kwitów tłumaczonych wcześniej na angielski
    lub polski.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2011-08-20 23:36:19
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    >
    > Sens używania aż tylu alfabetów do zapisu jednego języka, to nie jest
    > jedyna rzecz, której sens jest dla mnie ukryty. Ale czym by było

    Gdybyż to różnicą był jedynie alfabet, języków nie trzeba by było się
    uczyć. Problem jest daleko głębszy. W określonych językach występują
    pojęcia nie występujące w innych. Przykładowo ludzie Amazonii mogą
    liczyć 1,2,3, bardzo wiele i na tym kończy się ich matematyka. Przedstaw
    im teraz człowieku godzinę o której ma coś nastąpić oni nie znają
    pojęcia czasu (to oczywiście przykład skrajny, podany aby zobrazować
    problem). Moim zdaniem tzw. transkrypcja w żaden sposób nie może
    przyczynić się do popularyzacji Internetu, tu pomoże jedynie edukacja.
    Pomocne może być też np. kino hollywoodzkie. Przeważnie miałkie ale dla
    młodzieży atrakcyjne, cichcem przemyca rzeczywistość i pojęcia
    powszechne w kulturze zachodu.

    JanuszR

  • 47. Data: 2011-08-21 00:01:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

> [...]
    > opuści/pomiesza kodowanie - bo jest jednym, uniwersalnym kodowaniem,
    > w którym znaki narodowe ze sobą nie kolidują. A do tego jest dość

    Unikod ma oczywiście mnóstwo zalet, ale niektórzy traktują go jak
    pacaneum na wszystkie bolączki -- i to jest problem. Kaszana może
    się zrobić z wielu powodów. Jest całe mnóstwo rozmaitych kropeczek,
    w zamyśle twórców pełniących różne funkcje, ale wyglądających tak
    samo. Bo który twórca fontu będzie wnikał czym różni się gruziński
    przecinek od przecinka z alfabetu urdu? I zdarza się, że jakiś
    Gruzin czy inny walnie znaka, co go u siebie świetnie widzi, ale
    żadne falbaki go nie łapią. Jest więc tak, że o ile da się w miarę
    łatwo sprawdzić, że dany system dobrze radzi sobie z kodowaniem
    ISO-8859-2, a nawet z ISO-8859-*, to z określeniem zgodności
    z Unikodem nie jest lekko.

    Jarek

    PS
    Jeden taki się uparł, że nasze polscie "ó", czyli "o" z kreską, to
    zupełnie co innego niż nie nasze "ó", czyli "o" z akcentem acute.
    Nawet zdołał tą głęboką myślą zarazić komisję standaryzacyjną.
    Mało tego, kilka fontów ma to zaimplementowane. Ale przeważnie
    jest tak, że z polskich tekstów zakodowanych w ten sposób widać
    jedno wielkie g?wno z kaszaną.

    --
    Zginęła kiszka,
    Zginęła kiszka,

  • 48. Data: 2011-08-21 00:25:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JanuszR napisał:

    > Gdybyż to różnicą był jedynie alfabet, języków nie trzeba by było się
    > uczyć. Problem jest daleko głębszy.

    Ja rozumiem, żeby tak jeden język i jeden alfabet. Ale taki Japoniec,
    to on musi widzieć, co napisać hiraganą a co katakaną. A co z kolei
    sieknąć w kanji. Skoro już przy kolei jesteśny, to "Japan Rail" moża
    tylko alfabetem łacińskim.

    > W określonych językach występują pojęcia nie występujące w innych.
    > Przykładowo ludzie Amazonii mogą liczyć 1,2,3, bardzo wiele i na tym
    > kończy się ich matematyka.

    Pieprzyć Amazonię. Dla Japończyka (a co będziemy szukac inych przykładów)
    trzy kabelki, to zupełnie co innego niż trzy płytki drukowane[1] -- bo
    jedne są raczej podłużne, a drugie takie bardziej plaskate.

    > Przedstaw im teraz człowieku godzinę o której ma coś nastąpić oni
    > nie znają pojęcia czasu (to oczywiście przykład skrajny, podany aby
    > zobrazować problem).

    Jakoś się kurna do tej Amazonii nie mogłem do tej pory wybrać, więc
    mało mam na ten temat do powiedzenia. Ale z tego co Pan pisze widzę,
    że warto. Znajoma miała się tam zapuścić -- już nie pamiętam czy
    w sierpniu czy we wrześniu,. Jak nie zapomnę, to jutro zadzwonię,
    może się czegoś dowiem.

    > Moim zdaniem tzw. transkrypcja w żaden sposób nie może przyczynić
    > się do popularyzacji Internetu,

    Moim też. Natomiast dla tych, którzy Internet znają dobrze (dzieńdobry)
    i chcieliby sobie życie ułatwić, może być przydatna.

    > tu pomoże jedynie edukacja.

    Ja to jestem mało pojętny. Mnie nie pomoże.

    > Pomocne może być też np. kino hollywoodzkie. Przeważnie miałkie ale
    > dla młodzieży atrakcyjne, cichcem przemyca rzeczywistość i pojęcia
    > powszechne w kulturze zachodu.

    Ja już nawet nie pamiętam kiedy w kinie byłem. Jest tyle ciekawych
    rzeczy na świecie.

    Jarek

    PS
    Dla ludzi z innych kultutr nasze (hollywoodzkie) filmy są po prostu nudne.
    Tak mi się skojarzyło -- http://www.youtube.com/watch?v=9fLQ_hFxNMk

    ------

    [1] -- Jak mogę staram się nawiązać do tematyki grupy. Proszę to docenić.

    --
    -- Ale czy masz pan chwilkę czasu?
    -- Mam.

  • 49. Data: 2011-08-21 08:44:27
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > To znaczy gdzie?

    > Coś Ci się ryćka - tu mowa o poście na grupie dyskusyjnej. Poście z
    > poprawną deklaracją, zgodną z obowiązującymi normami i nie sprawiająca
    > jakichkolwiek kłopotów z interpretacją tej treści.

    Ogłoszenie o pracy bez polskich znaków diaktrycznych to coś mało poważne.

    MD

  • 50. Data: 2011-08-21 08:46:16
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Ale o jakich wadach wizerunkowych piszesz w tym przypadku? Po raz
    > kolejny: post ma poprawną deklarację charsetu. Nie należy używać
    > deklaracji charsetu nadmiernej w stosunku do użytych znaków. W
    > inkryminowanym poście użyto tylko i wyłącznie znaków ASCII z
    > podstawowego zestawu - stąd deklaracja 8859-1 jest całkowicie
    > poprawna.

    Napisano polskawy tekst. To twoim znaniem nie jest wada wizerunkowa?

    MD