  • 1. Data: 2017-02-15 23:11:32
    Temat: Stabilizacja obrotów silnika szczotkowego
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Pisałem w chwilę temu dodanym poście, że regulator to temat na osobnego
    posta, no to piszę osobnego posta.

    Chciałbym regulować obroty silnika szczotkowego (DC) i zastanawiam się,
    jak to najprościej zrobić.

    Załóżmy, że uda mi się założyć jakiś impulsator (hallotron, transoptor lub
    cokolwiek) i że mam impulsy odzwierciedlające obroty silnika. Moja wizja
    na razie jest taka, żeby zamienić te impulsy na napięcie filtrem RC,
    drugie napięcie (odniesienia) wyciągnąć z potencjometru, wrzucić te
    napięcia na komparator (bez histerezy) i jeżeli obroty silnika będą za
    małe (napięcie niższe niż ustawione), to włączać silnik a jeżeli będą za
    duże, to go wyłączać. Ograniczyłbym też częstotliwość zmian (np. kolejnym
    filtrem przed tranzystorem wykonawczym) do max kilkuset Hz.

    Czy to dobry kierunek? Może macie inne pomysły? Nie ukrywam że gdyby udało
    się to zrobić bez zewnętrznego czujnika (np. sprawdzając back-emf lub np.
    zwiększając napięcie w miarę zwiększania pobieranego prądu), to byłoby
    jeszcze lepiej... może wzmocnić impulsy z diody zabezpieczającej
    tranzystor, całkować je i to ich użyć jako sygnału sterującego?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2017-02-16 00:18:26
    Temat: Re: Stabilizacja obrotów silnika szczotkowego
    Od: "V.L.Pinkley" <v...@g...com>

    http://ep.com.pl/files/2897.pdf

    Jak potrzeba lepszej stabilizacji to silnik z enkoderem + PLL bodaj 4060
    + PWM.

  • 3. Data: 2017-02-16 00:56:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jeden dzialal na 100% bo go kilka razy wykorzystalem. Stare to takie minimum sprzed
    dwudziestu lat. Bardzo dobrze dzialaly mi regulatory predkosci obrotowej zrobione na
    bazie scalaka jaki byl uzywany do stabilizacji predkosci w polskich magnetofonach
    kasetowych. Wystarczylo taki scalak wyposazyc w koncowke mocy. To co opisalem
    opieralo sie na pomiarze sem wirnika i zadne dodatkowe elementy mierzace predkosc nie
    byly potrzebne. Jak nie jest potrzebna duza precyzja to regulowany stabilizator
    napiecia daje rade. Tylko musi miec odpowiednia wydajnosc pradowa zeby pod
    obciazeniem napiecie nie spadalo.

  • 4. Data: 2017-02-16 02:06:56
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 15 lutego 2017 23:11:33 UTC+1 użytkownik Adam Wysocki napisał:
> [...]
    > jeszcze lepiej... może wzmocnić impulsy z diody zabezpieczającej
    > tranzystor, całkować je i to ich użyć jako sygnału sterującego?

    Filtry analogowe, czyli kondziory, rezystory, komparatory, tranzystory i takie tam..
    Tak się kiedyś to robiło. Upierdliwe jak cholera. Dobór wartości elementów RC to
    jedno, drugie to "pływanie" ich wartości wraz ze zmianą temperatury, trzecie to
    pierdylion innych problemów z analogówą. Czujnik wykorzystaj jaki Ci się podoba, bądź
    jaki masz pod ręką. Hallotron, opto, czy byle co..
    Wrzuć to na jakiegoś byle jakiego PICa 8-bitowego, dalej steruj PWM'em jakiś
    tranzystor dziargający silnikiem. Lepiej, prościej i taniej chyba się nie da.

  • 5. Data: 2017-02-16 02:29:08
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 16 lutego 2017 02:06:58 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    tranzystor dziargający silnikiem. Lepiej, prościej i taniej chyba się nie da.

    Aha!! Teraz zauważyłem pokrewny wątek z tą diodą. Coś jest zwalone w projekcie układu
    wykonawczego sterującego motorkiem. Taką sytuację jak zatrzymanie silnika na skutek
    zewnętrznych mechanicznych oporów można uwzględnić w sofcie PICa, czy czegoś tam
    generującego PWM. I po problemie. Na 100% !!

  • 6. Data: 2017-02-16 04:50:30
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-02-15 o 23:11, Adam Wysocki pisze:
    > Pisałem w chwilę temu dodanym poście, że regulator to temat na osobnego
    > posta, no to piszę osobnego posta.
    >
    > Chciałbym regulować obroty silnika szczotkowego (DC) i zastanawiam się,
    > jak to najprościej zrobić.

    Mechanizmy "płynące" do zegarków ściennych (czyli takie, gdzie sekundnik
    nie skacze) są tak zrobione, że jest tam silniczek DC sterowany
    napięciem i impulsator. Automat tak reguluje napięcie silniczka, żeby
    liczba impulsów w skali minuty się zgadzała.

    Mechanizm do kupienia za 10 zł. Zamiast sterować małym silniczkiem,
    wzmocnić sygnał i podać na duży silnik.

  • 7. Data: 2017-02-16 11:52:19
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

> [...]
    > jeszcze lepiej... może wzmocnić impulsy z diody zabezpieczającej
    > tranzystor, całkować je i to ich użyć jako sygnału sterującego?

    wszystko fajnie, magnetofony i RC, tylko brakuje odpowiedzi na
    podstawowe pytanie - w jakich warunkach mechanicznych ta stabilizacja ma
    się odbywać? jakie sa własciwości dynamiczne układu napędzanego? jak i w
    jakich granicach zmienia się obciążenie silnika?
    niewłaściwie zestrojony układ stabilizacji albo nie będzie stabilizował,
    albo wprowadzi cały układ w oscylacje, które w ekstremalnym przypadku
    (np przy dużym nadmiarze mocy silnika plus rezonans mechaniczny układu)
    będą rosły aż całość się rozleci.

    w trudniejszych przypadkach niż wiatraczek, magnetofon czy obroty jałowe
    polecam LM628/629.

    a.

  • 8. Data: 2017-02-16 12:18:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości
> [...]
    >sterowany napięciem i impulsator. Automat tak reguluje napięcie
    >silniczka, żeby liczba impulsów w skali minuty się zgadzała.

    Duze te zegary ?
    Bo w tych mniejszych to jest imo normalny "krokowy" silnik, tylko
    wieksza czestotliwosc i przekladnia ..

    J.

  • 9. Data: 2017-02-16 13:09:13
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Miller Artur <n...@d...com> wrote:

> [...]
    > się odbywać? jakie sa własciwości dynamiczne układu napędzanego? jak i w
    > jakich granicach zmienia się obciążenie silnika?

    Nie ma tam dużej bezwładności. Obciążenie... od jałowego po zatrzymanie,
    przy czym zatrzymanie będzie stanem nienormalnym, jak układ wyłączy wtedy
    silnik na chwilę to też będzie akceptowalne.

    Teraz wygląda to tak (sterowanie PWM bez feedbacku z silnika):

    https://www.youtube.com/watch?v=5mrRtoUQt-8

    > w trudniejszych przypadkach niż wiatraczek, magnetofon czy obroty jałowe
    > polecam LM628/629.

    Trochę armata na muchę... :(

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 10. Data: 2017-02-16 13:10:18
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    V.L.Pinkley <v...@g...com> wrote:

    > http://ep.com.pl/files/2897.pdf

    Wygląda na to, że czegoś takiego szukam. Poczytam. Dzięki!

    --
    http://www.chmurka.net/