  • 11. Data: 2017-02-16 13:14:21
    Temat: Re: Stabilizacja obrotów silnika szczotkowego
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    s...@g...com wrote:

    > Filtry analogowe, czyli kondziory, rezystory, komparatory, tranzystory i
    > takie tam.. Tak się kiedyś to robiło. Upierdliwe jak cholera. Dobór
    > wartości elementów RC to jedno, drugie to "pływanie" ich wartości wraz
    > ze zmianą temperatury, trzecie to pierdylion innych problemów z
    > analogówą.

    Hmm, ale tutaj wartości nie będą krytyczne.

    > Czujnik wykorzystaj jaki Ci się podoba, bądź jaki masz pod ręką.
    > Hallotron, opto, czy byle co.. Wrzuć to na jakiegoś byle jakiego PICa
    > 8-bitowego, dalej steruj PWM'em jakiś tranzystor dziargający silnikiem.
    > Lepiej, prościej i taniej chyba się nie da.

    Procesor to jedna z opcji, ale ona też ma swoje problemy (choćby
    konieczność odfiltrowania zasilania - tam będą spore i szybkozmienne
    prądy). Wolałbym, żeby ten procesor się nie wieszał :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2017-02-16 13:16:44
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    s...@g...com wrote:

    > Aha!! Teraz zauważyłem pokrewny wątek z tą diodą. Coś jest zwalone w
    > projekcie układu wykonawczego sterującego motorkiem.

    To układ tak prosty, że prościej się chyba nie da. Zrobiłem go na szybko,
    bo potrzebuję jakiejś regulacji obrotów zanim wydumam z tą stabilizacją.
    To coś podobnego do: http://rysiny.ovh.org/_upwm_ne555.htm

    Tylko jest dioda równolegle do silnika.

    > Taką sytuację jak zatrzymanie silnika na skutek zewnętrznych
    > mechanicznych oporów można uwzględnić w sofcie PICa, czy czegoś tam
    > generującego PWM.

    Ale nie w sofcie 555... :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 13. Data: 2017-02-16 13:18:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com> wrote:

    > Mechanizmy "płynące" do zegarków ściennych (czyli takie, gdzie sekundnik
    > nie skacze) są tak zrobione, że jest tam silniczek DC sterowany
    > napięciem i impulsator. Automat tak reguluje napięcie silniczka, żeby
    > liczba impulsów w skali minuty się zgadzała.

    Często jest regulacja? Napięcie jest regulowane liniowo czy jakimś PWMem?

    No i kwestia regulacji takich obrotów...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 14. Data: 2017-02-16 14:05:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-02-16 o 13:09, Adam Wysocki pisze:

    > Nie ma tam dużej bezwładności. Obciążenie... od jałowego po zatrzymanie,
    > przy czym zatrzymanie będzie stanem nienormalnym, jak układ wyłączy wtedy
    > silnik na chwilę to też będzie akceptowalne.

    No to TPIC2101, dokładnie to, co chcesz.

    P.P.

  • 15. Data: 2017-02-16 17:48:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-02-16 o 13:18, Adam Wysocki pisze:

    > Często jest regulacja? Napięcie jest regulowane liniowo czy jakimś PWMem?
    >
    > No i kwestia regulacji takich obrotów...

    Z układu, który widziałem to był tranzystor bezpośrednio zasilający
    silnik. Baza (bramka?) tranzystora prosto do jakiegoś specjalizowanego
    scalaka. Bez oscyloskopu trudno orzec, liniowo czy PWM.

  • 16. Data: 2017-02-16 17:51:21
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-02-16 o 12:18, J.F. pisze:

    > Duze te zegary ?
    > Bo w tych mniejszych to jest imo normalny "krokowy" silnik, tylko
    > wieksza czestotliwosc i przekladnia ..

    Akurat krokowy silnik kosztuje więcej niż komutatorowiec DC, więc po co
    podrażać układ?

  • 17. Data: 2017-02-16 19:48:29
    Od: kasik <k...@s...pl>

    > Jak potrzeba lepszej stabilizacji to silnik z enkoderem + PLL bodaj 4060
    > + PWM.

    Ani CD4046, ani NE565.
    PLL-ka zastosowana bezpośrednio (detektor fazy ze wspomnianego scalaka +
    silnik robiący za LPF i VCO) świetnie stabilizuje przy małych lub b.
    wolnych zmianach obciążenia.
    W przypadku wiertarki, zmiany obciążenia silnika są szybkie i b. duże -
    pętla natychmiast wypada z synchronizmu, gdyż zakres trzymania (lock
    range) w tak prostym rozwiązaniu (silnik jako LPF i VCO) jest bardzo
    wąski. Dodatkowo, powrót do stanu synchronizmu jest poważnie utrudniony,
    gdyż zakres chwytania (zaskoku, capture range) jest dużo węższy niż
    zakres trzymania.

    Pozdrawiam
    kasik

  • 18. Data: 2017-02-16 20:08:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ale po co te wszystkie rady. Silnik z wkretarki ma taki zapas mocy ze zadna
    stabilizacja nie jest potrzebna. Jak przy 10 tysiacach obroty spadna o 500 to co sie
    stanie? Nic. Kolejny sztuczny problem rozwiazujecie.

  • 19. Data: 2017-02-16 20:34:47
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 16 lutego 2017 13:16:45 UTC+1 użytkownik Adam Wysocki napisał:
    > s...@g...com wrote:
    >

    > Ale nie w sofcie 555... :)

    :)) Dobre!! Co prawda nic tam nie pisałeś o obecności 555, ale co mi tam...
    Jutro oprogramuję gwoździa :))

  • 20. Data: 2017-02-16 20:49:42
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 16 lutego 2017 13:14:23 UTC+1 użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > Procesor to jedna z opcji, ale ona też ma swoje problemy (choćby
    > konieczność odfiltrowania zasilania - tam będą spore i szybkozmienne
    > prądy). Wolałbym, żeby ten procesor się nie wieszał :)

    Rozdzielenie potencjałów zasilania (analog/syfra), to czysta formalność i małe piwko
    na PCB. Komunikacja między różnymi światami przez byle transoptor i po problemie.