eGospodarka.plGrupypl.misc.telefoniaStacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne › Re: Stacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Stacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne
    <ngvadn$smg$1@usenet.news.interia.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <m...@p...waw.pl>
    <573d96b9$0$22839$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <573dacbb$0$697$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <m...@p...waw.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1ivi94nmn9fy5$.1v0xfp9emo6l4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5742d44c$0$690$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 23 May 2016 12:20:26 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > I dziala to ?
    > Bo o ile sie orientuje (3270 nigdy nie uzywalem, uzywalem czegos/TSO
    > na R32, a uzywac to nie to samo co wiedziec jak dokladnie sa
    > zbudowane), to terminal zupelnie niepodobny do tego, do czego Unix
    > od lat przyzwyczajony.

    Działa, wielokrotnie używałem 3270, a w tym, jak już wspominałem,
    robiłem telnet na inne maszyny, w tym uniksowe. Problem może być
    wyłącznie w drugą stronę -- konsola 3270 ma więcej klawiszy, niż
    normalni ludzie używają (w tym dwa entery, każdy do czego innego).
    Jak się tego nie ma, to jest bida. Program x3270 pokazuje wirtualną
    klawiaturę na ekranie, tn3270 też to robił.

    > Serwer wysyla do niego blok tekstu, blok ten zawiera formatowanie,
    > w tym okreslenie pol na ekranie w ktore mozna cos wpisac, dalej
    > kontrole przejmuje terminal (i byc moze jednostka sterujaca nim)
    > - kursorem poruszasz sie po pamieci ekranu, znaki trafiaja w pamiec
    > ekranu. I nic nie jest wysylane do serwera.
    > I dopiero nacisniecie klawisza Send czy innego funkcyjnego wysyla
    > serwerowi wszystko co zostalo wpisane.
    > Swietnie sie to nadawalo do zastosowan typu bazy danych (w
    > prymitywnym zakresie).

    Tak to wygląda w fizycznym terminalu 3270, określanym kieyś bodaj
    jako "inteligentny terminal". W przypadku mainframe włączonego do
    sieci TCP/IP, ta inteligencja siedzi w serwerze terminali, blisko
    jednostki centralnej. Połączenie zdalnej aplikacji w rodzaju
    x3270 z tym serwerem, to już zwykły telnet.

    > Niezle powinno wspolpracowac np ze starym ed.
    > Ale juz vi to wymaga IMO czegos innego ...

    Tam edytorem był xedit. Też z dolną linią poleceń. I boczną kolumną
    etykiet, w którą również można było wpisywać polecenia. Miał on później
    swojego klona na DOSa o nazwie kedit. Używałem, chwaliłem sobie bardzo,
    bo to wygodne i wydajne narzędzie. Mam wrażenie, że kedit był nawet
    lepszy od xedita. Na uniksy ktoś później zrobił edytor THE -- na obraz
    i podobieństwo poprzednich.

    --
    Jarek