    From: "Alex Sharon" <a...@s...ca>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <yPeup.11839$uh5.9327@newsfe02.iad> <ipj8di$f35$1@inews.gazeta.pl>
    <GdJvp.46169$J36.37437@newsfe08.iad> <ipondu$khk$1@inews.gazeta.pl>
    <iponv4$m7j$1@inews.gazeta.pl>
    Subject: Re: Starzenie metalu
    Date: Thu, 5 May 2011 08:10:49 -0600

    " lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl> wrote in message
    news:iponv4$m7j$1@inews.gazeta.pl...

    > Jeśli dobrze rozumie Pańską odpowiedź, to mimo że podpisuje się Pan
    > obydwoma
    > rękami pod tym co napisałem to dalej jednak jest Pan utwierdzony w
    > przekonaniu, że jeżeli bierzemy Rm do obliczeń allowable stress to
    > oznacza, że
    > uwzględnia się stan plastyczny materiału?

    Zbyt wczesniej widocznie podpisalem sie obydowma rekami.
    Gdzies to Pan znalazl w mojej wypowiedzi, ze jestem "utwierdzony"

    Sprawdz no Pan raz jeszcze liczby, ktore podane na przykladzie stali SA-516
    Grade 70
    Rm min. 480 MPa
    Re min. 262 MPa (55% Rm)
    Dopuszczalne naprezenia przy obliczeniu zbiornika np. w temp.260 deg.C = 138
    MPa , czyli (53% Re i jednoczesnie 29%RM)
    Gdzie Pan tu widzi operowanie w granicach plastycznosci, gdy dopuszczne
    naprezenie jest polowa Re?

    > Co do Rm i współczynników... Z tego co wiem to ASME, PN-EN 13445-3 i stare
    > polskie WUDT-UC przy określaniu współczynnika bezpieczeństwa konstrukcji
    > stalowych (w tym rurociągi) jest projektowanych przy założeniu pracy w
    > granicach sprężystości materiału.

    Zgdza sie. Rowniez i oblicznie zbiornikow znajduje sie tychze granicach

    > Takie podejście do obliczania wytrzymałości
    > konstrukcji podczas projektowania nazywane jest metodą naprężeń
    > dopuszczalnych
    > (Allowable Stress Method).

    Podstawy wszystkich obliczen, ktore wbija sie studentom collegow i
    uniwersytetow juz na drugim roku studiow

    > W trakcie obciążeń konstrukcji granica
    > plastyczności nie powinna być nigdy osiągana.

    Dotyczy to rowniez badan hydrostatycznych, gdzie Re nie jest osiagalna

    > Praktycznie przyjmuje się, że
    > obciążenia materiału nie wychodzą poza liniową (sprężystą) część
    > charakterystyki i nie występują żadne trwałe deformacje po usunięciu
    > obciążenia. Co oznacza, że nie trzeba zmieniać wzorów obliczeniowych na
    > grubość ścianki np. elementu walcowego, bo wszystko pracuje w zakresie
    > liniowym i wyprowadzone wzory w PN-EN, ASME są słuszne dla tego stanu.

    Otwierasz Pan otwarte drzwi

    > To co piszę nie jest moim wymysłem, ani teorią wyssaną z palca... To
    > informacje z jednego najbardziej szanowanych gazet dotyczących urządzeń
    > dozorowych w Polsce (Dozór Techniczny, autor M. Jaworski). Jeśli autor
    > tego
    > artykułu myli się, to proszę o uwagi, a ja się z nim skontaktuję i
    > przekaże,
    > co za bzdury wypisuje w artykułach.

    Pan Jaworski wyraznie czyta amerykanskie zrodla :-)

> [...]
    > na
    > inny sposób oceny naprężeń dopuszczalnych (gdzie zakładając, że baniak wg
    > PN-EN ma grubość 34mm, to wg ASME Div.1 ma 47,5mm, a wg Div.II ma 40mm) i
    > ze
    > względu na obróbkę cieplną po spawaniu, gdzie jak się nie mylę dla ASME
    > zawsze
    > wymaga się takiej obróki, a dla PN-EN tylko dla grubości większych niż
    > 34mm
    > (ale mogę się mylić). Te dane też nie wyssałem z palca. To też info z
    > artykułów, gdzie porównuje się te dwie metody obliczeń (ASME z PN-EN).

    Nie rozumiem. Coz obrobka termiczna, sluzaca do redukcji termicznych
    naprezen, powstalych podczas spawania ma wspolnego z obliczaniem grubosci
    scian zbiornika?

    ASME VIII/1 wcale nie wymaga "zawsze" tej obrobki dla stali weglowej.
    Obrobka cieplna jest wymagana zaczynaja od grubosci scianki zbiornika 38 mm
    (moze byc zmniejszona do 32 mm, jezeli podgrzewanie materialu spawanego jest
    stale utrzymywane w temp 100 stopni C min).

    Rozumiem, ze przyklad zaczerpniety z artykuly porownuje te same materialy.
    Jezeli artykul porownuje te same materialy roznica w obliczeniu grubosci
    scian wg ASME w porownaniu z innymi normami jest wyzsa z trzec podstawowych
    powodow:

    1. Wiekszy wspolczynnik bezpieczenstwa
    2. Characterystyka zlacza i wykonanie spoiny
    3. Badania radiograficzne lub alternatywnie, ultradzwiekowe spoin

> [...]
    > wynikać z również z wielu uproszczeń obliczeniowych (np. brak
    > uwzględnienia
    > stanu giętnego powłok). No i dodatkowo wiele materiałów zwiększa swoje
    > własności wytrzymałościowe w wyniku obróbki plastycznej (wzmocnienie) co w
    > sumie w Pn-EN 13445-3 jest uwzględnione przy obliczeniach dennic
    > elipsoidalnych. Oprócz tego trzeba zaznaczyć, że w dużej ilości materiałów
    > przecież praktycznie nie da się dokładnie ocenić Re. Stąd jakby nie było
    > uproszczenie, że przyjmuję się umowne granice plastyczności dla 0,2% lub

    Granica plastycznosci jest zagwarantowana przez producenta stali

    > To tyle z mojej strony. Trochę długie, ale mogłem więcej :D

    Prosze wiecej, ale logicznie. To sa wszak proste sparwy

    Alec