    From: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    Subject: Re: Szyfrowanie sprzętowe SSD
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: 05 Nov 2018 13:35:48 GMT

    On Sun, 04 Nov 2018 13:36:07 +0100, the_foe wrote:
    > i za Chiny nie mogę znaleźć jak działa takie rozwiązanie w przypadku
    > dysku systemowego?

    Działa bardzo dobrze.

    > Czy w ogole działa?

    Oczywiście.

    > Na ogół jak się nie chwalą to sie nie da :)

    Albo szkoda im energii na tłumaczenia których ogól i tak nie zrozumie.

    > Jak ja to widzę i jakie rozwiązanie dla mnie by było strzałem w 10:
    > a) wkładam dysk jako pomocniczy instaluje jakiś tam firmowy soft i
    > ustawiam szyfrowanie hasłem.

    Żadnego firmware nie potrzeba, wsparcie ma być w BIOS. Komputer się
    uruchamia, BIOS widzi że dysk jest zablokowany hasłem i pyta użytkownika
    o hasło.

    > b) uruchamiam go jako systemowy to z dysku uruchamia się wbudowany soft
    > do odblokowania - prosi o hasło. Fajnie by było gdyby była możliwość

    Żadnego softu tam nie ma, ochrona hasłem jest częścią standardu ATA.
    Natomiast jeśli BIOS nie wspiera odblokowywania takiego dysku podczas
    boot, to nie ma opcji by korzystać z takiego dysku dla systemu. Jako
    pomocniczy to i owszem, pod warunkiem że OS pozwala przesłać dyskowi
    stosowne polecenie ATA (a jak nie to pewno da się załatwić jakimś
    programem - w praktyce robiłem to tylko kilka razy i to jeszcze w DOS).

    > limitu prób - jak ją przekroczymy dysk usuwa klucz i bye-bye. Dzięki
    > temu możnaby ustawić nawet bardzo krótkie hasło.

    Takiego czegoś to nie ma, aczkolwiek większość dysków pozwala na próby
    odkluczenia tylko przez krótki czas po starcie.

    > Czy to działa tylko przez jakiś moduł BIOS, jak tak to jaki?

    Podałem wyżej - jeśli BIOS wspiera tzw. ATA password to nie ma problemu.
    Jeśli nie wspiera, to z zahasłowanego dysku nie da się wystartować,
    trzeba go odhasłować już z poziomu systemu operacyjnego (w Linuksie np.
    via hdparm, w DOS za pomocą ATAPWD, a dla Windows zapewne też coś
    istnieje ale jeśli chodzi o Windows to nie wiem, nie znam się, nie
    orientuję się i w ogóle zarobiony jestem).

    Mateusz