  • 41. Data: 2014-03-23 11:34:34
    Temat: Re: TN-C - odpiąć bolec?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Zapytaj żółtych.

    Gomułka kupował druta od żółtych?!

    Jarek

    --
    Pewien działacz imieniem Mao
    narozrabiał w Chinach niemao.

  • 42. Data: 2014-03-23 14:20:28
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    Maciek <m...@p...com> wrote:
    > Jeszcze jedno - jest problem z filtrami, które prawidłowo działają tylko
    > gdy mają podłączony styk ochronny. Bez bolca robi się dzielnik
    > pojemnościowy i kopie. Niegroźnie ale i nieprzyjemnie.

    Nieprawda, że niegroźne. Jak w ciasnym pomieszczeniu dotknąłem czołem
    obudowy kompa, to regując odruchowo przywaliłem potylicą w stalową belkę ;)

  • 43. Data: 2014-03-23 14:20:30
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    > Stal miedziowania, to owszem, technologia dość prosta, ale w kablach
    > eksploatowana chyba dopiero przez Chińczyków (za komuny kupiłem kiedyś
    > stalowy drut miedziowany, ale bez izolacji). Ale Al-Cu, to już faktycznie
    > jakiś hi-tech.

    Mam przedłużacz gomułkowski: żyły linka stalowa. miedzi na tym nie pamiętam,
    ale śladów korozji chyba też nie ma (ostatnio wymieniałem wtyczkę 20 lat
    temu). Co to za materiał?

  • 44. Data: 2014-03-23 14:31:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 23 Mar 2014 13:20:30 GMT, Mirosław Kwaśniak napisał(a):
    > Mam przedłużacz gomułkowski: żyły linka stalowa. miedzi na tym nie pamiętam,
    > ale śladów korozji chyba też nie ma (ostatnio wymieniałem wtyczkę 20 lat
    > temu). Co to za materiał?

    Chocby i stal cynkowana. Ale naprawde taki masz ?
    Raczej sie stali nie uzywa - twarda i duzy opor wlasciwy.

    J.

  • 45. Data: 2014-03-23 15:14:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirosław Kwaśniak ma przedłużacz gomułkowski:

    > żyły linka stalowa. miedzi na tym nie pamiętam, ale śladów korozji chyba
    > też nie ma (ostatnio wymieniałem wtyczkę 20 lat temu). Co to za materiał?

    Też taki miałem. Instalację z takich drutów też widziałem, wpuszczoną
    w rurki blaszane (Bergmana). Stal nie koroduje, bo to jakąś gumą zalane,
    dostępu powietrza i wilgoci nie ma. Mam nawet szpulę kabla telefonicznego
    (jednożyłowy) wykonanego w podobnej technologii. Do zastosowań polowych,
    ogólnowojskowych. Wyprodukowany chyba za Bieruta.

    Jarek

    PS
    Mam też w kuchni stół, przy którym -- jak gminna wieść niesie -- Bierut
    z Gomułką wódkę pili. Jak dom kupiłem, to na strychu było dużo pustych
    butelek, więc może to być prawdą.

  • 46. Data: 2014-03-23 16:12:52
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Mirosław Kwaśniak napisał:

    > Nieprawda, że niegroźne. Jak w ciasnym pomieszczeniu dotknąłem czołem
    > obudowy kompa, to regując odruchowo przywaliłem potylicą w stalową belkę ;)

    Pisałem "niegroźne ale i nieprzyjemne" w sensie nie zabija ale lepiej
    tego unikać. Faktycznie - boli samo trzepnięcie a i przy okazji można
    coś uszkodzić.
    Ostatnio mnie trzepnęło u sąsiada, który miał dwa telewizory a ja
    złapałem w obie ręce końce przewodu koncentrycznego.
    Jeżeli urządzenie ma wtyczkę ze stykiem ochronnym, to ma być podłączane
    do gniazda z bolcem.

  • 47. Data: 2014-03-23 16:20:40
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > ale śladów korozji chyba też nie ma (ostatnio wymieniałem wtyczkę 20 lat

    Może jednak bielona miedź? Np. cynowana?
    Drut stalowy, miedziowany to ja widziałem na szpuli w spawarce i nigdzie
    więcej. Ten drut był elektrodą spawalniczą a nie elementem zasilającym
    rękojeść w prąd.
    Nawet linka z rowerowego cięgła jest cienka ale sztywna i na przedłuzacz
    to się nie nadaje. Większy przekrój do kładzenia instalacji to by była
    niezła zabawa. Przy przeciążeniu instalacji (stal ma większy opór, więc
    mocniej się grzeje) taki sztywny, sprężysty drut wyskoczyłby z izolacji.
    Drut miedziany ma tą cenną właściwość, że łatwo zachowuje pozycję w
    której się go wygnie. Zdecydowanie nie chcę mieć kontaktu z przewodem
    pod napięciem, odbijającym się po odkręceniu spod np. bezpiecznika.

  • 48. Data: 2014-03-23 17:54:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > (jednożyłowy) wykonanego w podobnej technologii. Do zastosowań polowych,
    > ogólnowojskowych. Wyprodukowany chyba za Bieruta.

    Czyli masz szpulkę dobrej, starej PTF-ki w gutaperce. Cztery druciki ze
    stali sprężynowej, trzy z miedzi jednak. Stal miała dawać wytrzymałość
    mechaniczną, miedź przewodnictwo elektryczne. Łączenie w warunkach
    polowych polegało na zawiązaniu drutów stalowych na supełek i owinięciu
    na nim drutów miedzianych z obu łączonych odcinków.

    Obecnie następcą przewodu PTF jest przewód PKL - gutaperkę w oplocie
    zatąpiło dosyć twarde, odporne na uszkodzenia mechaniczne PCW - a w
    środku nadal cztery stalowe, trzy miedziane...

    --
    Darek

  • 49. Data: 2014-03-23 18:06:13
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Chocby i stal cynkowana. Ale naprawde taki masz ?
    > Raczej sie stali nie uzywa - twarda i duzy opor wlasciwy.

    Zgadza się - twarda, druty w lince sprężynują, pociąłem palce przy montowaniu
    wtyczki.
    Ale jako całość spisuje się nieźle od około 50 lat. Izolacja, przynajmniej
    zewnętrznie, w stanie nienagannym. W tamtych czasach używano chyba gumy, ale
    ta by się rozpadła po takim czasie. Co to jest? Ciemnozielone PCW? Też by
    uległo degradacji.
    Jest w innym domu, ale jak tam będę to ciekawości poniucham.

  • 50. Data: 2014-03-23 19:49:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirosław,

    Sunday, March 23, 2014, 2:20:30 PM, you wrote:

    > Mam przedłużacz gomułkowski: żyły linka stalowa. miedzi na tym nie pamiętam,

    Raczej cynowana lub srebrzona miedź.

    --
    Best regards,
    RoMan