  • 41. Data: 2014-08-23 20:44:29
    Temat: Re: Termostat - cross post ( pojechało to też na Fizyce)
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-23 17:41, A.L. pisze:
> [...]
    myślę, coby ten przekaźnik wydupcyć z układu i zastąpić go MOSFETEM. Napędzanym
    ICL7xxx. Popatrz na to jeszcze raz. Za pierwszym 'sztychem' uwzględniam histerię,
    grzeję łajzę do To - 5 stopni, jak pokazuje mi DS.
    stopni? Toż to będzie cykać jak posrane !!

> [...]
    > mala stala czasu, zmiana temperatury o 0.000001 zachodzi bardzo
    > szybko. Nio i przekaznik klapie szybko. Jak dasz mosfet, to tez bedzie
    > tak samo "klapal". Tylko nie bedzie slychac
    >
    > Koedys pisales ze masz wyksztalcenie fizyczne ize matematyka nie jest
    > ci obca. Wiec przeczytaj ten papier do ktorego link zalaczylem, i
    > dowiedz sie po co w algorytmie sterujacym jest histereza. I jak
    > wlasciwisci grzanego ukladu wplywaja na czestotlowosc wlaczen/wylaczen
    >
    > A.L.
    >
    > P.S. Nie czytaj komentarzy. Tylu idiotyzmow w jednym miejscu dawno nei

    Super. Zamiast słuchać idiotów ględzących o PIDe lepiej oprzeć się na
    akademickiej publikacji z której wynika, ze wady regulatora
    dwupołożeniowego najlepiej się rozwiązuje dodając do niego człon
    różniczkowy i zwiększając częstotliwość załączania mocy. Można też
    według tego papieru dodać człon całkowy i wbrew złym doradcom na grupie
    przerobić regulator dwustanowy na regulator dwustanowy o charakterystyce
    PID.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 42. Data: 2014-08-23 20:52:47
    Od: Jawi <t...@p...com>

    W dniu 2014-08-23 02:07, s...@g...com pisze:
    >Rośnie łajza o jakieś 5 stopni.
    dał bym analogowe sterowanie grzałki i zmniejszał jej moc przy zbliżaniu
    się do tych 50
    A dalej, to przekaźnik zacznie cykać jak posrany..
    > Macie jakiś pomysł ??
    jak wyżej, pozbył sie przekaźnika, przecież jest procek sterujący ;)

  • 43. Data: 2014-08-23 20:53:17
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 23 sierpnia 2014 20:44:29 UTC+2 użytkownik Mario napisał:

> [...]
    >
    > według tego papieru dodać człon całkowy i wbrew złym doradcom na grupie
    >
    > przerobić regulator dwustanowy na regulator dwustanowy o charakterystyce

    Jeszcze prościej użyć 555 jako generatora wyzwalającego element wykonawczy a do
    sterowania wykorzystać jego nigdy nie wykorzystywaną nogę numer 5.

  • 44. Data: 2014-08-23 20:57:00
    Temat: Re: Termostat - cross post ( pojecha?o to te? na Fizyce)
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-23 20:32, A.L. pisze:

    > Czy NAPRAWDE masz o automatyce jakies pojecie?
    >
    > A.L.

    Jeśli to jest twoim zdaniem dobry regulator to sobie przeczytaj dokument
    który tu podlinkowałeś.
    Ale OK. Jeśli nie przeszkadza mu, że temperatura będzie mu oscylować o 5
    stopni to jet to dla niego wystarczająco dobry regulator. Jak mu
    przeszkadza kłapanie przekaźnikiem to sobie wymieni na SSR i problem się
    rozwiąże.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 45. Data: 2014-08-23 20:59:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Saturday, August 23, 2014, 8:21:05 PM, you wrote:

    [...]

    > Twoje pretensje o pomysły z PIDem są mniej więcej tego rodzaju jak
    > pretensje o to, że komuś kto chce migać LEDami podsuwa się pomysł
    > zastosowania małego procka. ZGROZA! Powinno się użyć dwóch
    > tranzystorków a w ostateczności 555.

    Ale po co? Wystarczy jeden tranzystor, jeden rezystor i jeden
    kondensator :P

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 46. Data: 2014-08-23 21:00:16
    Od: Jawi <t...@p...com>

> [...]
    > szybko. Nio i przekaznik klapie szybko. Jak dasz mosfet, to tez bedzie
    > tak samo "klapal". Tylko nie bedzie slychac
    Tak mu działa, napisał, ze wziął pod uwagę histerezę :)
    A może taki jest obszar histerezy? ;)

  • 47. Data: 2014-08-23 21:04:11
    Od: Jawi <t...@p...com>

    W dniu 2014-08-23 17:26, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Biorąc pod uwagę ceny PID na defaultowym portalu nie opłaca się robić.
    Tiaaa
    Przecież Stachu ma gotowy, wywalić przekaźnik zmienić na półprzewodnika
    jakiegoś i soft poprawić

  • 48. Data: 2014-08-23 23:08:09
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 23 Aug 2014 20:21:05 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Może i słyszałem ale w praktyce inżynierskiej nie mam potrzeby stosować
    >więc widocznie mi wywietrzało z głowy :)
    >To nie zmienia faktu, że nowocześniejsze metody które się poznaje na
    >studiach są bardzo rzadko stosowane w praktyce.

    Samolot tez posterujesz PIDem? A obiekt ktory jest niestabilny, tez
    PIDem?

    Poczytaj sobie

    http://www.sersc.org/journals/IJCA/vol5_no1/2.pdf

    Regulator adaptacyjny masz z cala pewnoscia w swoim samochodzie. Do
    stabilizacji wolnych obrotow. To w tej chwili powszechnie stosowana
    technologia

    http://web.mit.edu/aaclab/pdfs/Yildiray%20Yildiz%20T
    CST.pdf

    Stosuje sie tez regulatory odporne w tym samym celu

    http://www.geocities.ws/khalid2k1/ecc2014.pdf

    A.L.

  • 49. Data: 2014-08-23 23:20:34
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 23 Aug 2014 20:57:00 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:

> [...]
    >stopni to jet to dla niego wystarczająco dobry regulator. Jak mu
    >przeszkadza kłapanie przekaźnikiem to sobie wymieni na SSR i problem się

    Po pierwsze, regulator dwupolozeniowy stusuje sie tam gdzie jego
    stosowanie jest uzasadnione, to znaczy na ogol tam gdzie obiekt moze
    byc tylko w dwoch stanach - wylaczone lub wlaczony. Takim obiektem
    jest lodowka, klimatyzator czy piec centralnego ogzrewania.

    Inna stutacja to taka gdy ciagle sterowanie obiektem moze byc
    kosztowne, na przykald piecem elektrycznym pobierajacym 10 KW mocy.
    Oczywiscie, takim piecem mozan sterowac w sposob ciagly, ale znacznie
    taniej jest sterowac pzrekaznikiem. W wielu przypadkach koszt
    sterowania ciaglego moze byc nieuzasadniony, jezeli sterowanie
    dwupolozniowe daje zadowalajaca dokaldnosc

    Po drugie, istnieje wiele wariantow regulatora dwupolozeniowego o
    podwyzszonej jakosci regulacji. Co wiecej, znane sa od lat, gdy
    jeszcze nie bylo mikroprocesorow. Najczesciej poprawe regulacji
    uzyskuje sie pzrez dodatkowoa petle spzrezenia zwrotnego. Jest to
    opisane na przykald tutaj

    http://kssiz.freehost.pl/Regulacja_dwupolozeniowa.pd

    Rozdzial 4. Jest tez w mojej (i kolegow) ksizce Automatyka w Pytaniach
    i Odpowiedziach. O ile sobie przypominam, jest pare pytan i odpowiedzi
    na temat podwyzszania dokladnosci regulatorow dwupolozenioeych.

    Stosunkowo proste zabiego moga z regulatora dwupolozeniowego uczynic
    regulator o akcji zblizonej do PID. Dowod tego faktu jest w publikacji
    cytowanej powyzej

    A.L.

  • 50. Data: 2014-08-23 23:25:23
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-23 23:08, A.L. pisze:

    > Samolot tez posterujesz PIDem? A obiekt ktory jest niestabilny, tez
    > PIDem?
    >
    > Poczytaj sobie
    >
    > http://www.sersc.org/journals/IJCA/vol5_no1/2.pdf

    No i co z tego? Nie zajmuję się konstruowaniem samolotów.

> [...]
    >
    > http://web.mit.edu/aaclab/pdfs/Yildiray%20Yildiz%20T
    CST.pdf

    > Stosuje sie tez regulatory odporne w tym samym celu

    Dominująca w tym wątku podpowiedź o PID świadczy, że w powszechnej
    praktyce jest ten rodzaj sterowania znany i stosowany. Jest tez łatwy w
    implementacji nawet na atmelka. Jeśli opisany przez wątkotwórcę
    regulator dwustanowy ma problemy, to nic dziwnego, że zaproponowano
    lepsze rozwiązanie. I wystarczające. Nie trzeba stosować metod o których
    byłeś nas łaskaw oświecić. Nie rozumiem celu twojej walki. Co za różnica
    czy zastosuje się do rad ludzi uznawanych przez ciebie za idiotów i
    zrobi tego PIDa czy też najpierw uzupełni swoją wiedzę i podsuwane przez
    ciebie akademickie publikacje z których zrozumie, że najlepiej przerobić
    ten zwykły dwustanowy regulator na regulator dwustanowy o
    charakterystyce PID.

    --
    pozdrawiam
    MD