  • 1. Data: 2014-08-23 11:20:53
    Temat: monitorowanie temperatury - jak najtaniej
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    Witam,
    Potrzebuję monitorować temperaturę w chłodniach - w zakresie powiedzmy
    -20 do +20 C.
    Jak to najprościej i najtaniej zrealizować, przyjmując, że chcę to
    podłączyć do centrali alarmowej - czyli po wzroście temperatury do
    zadanego poziomu ma zewrzeć/rozewrzeć styk.
    Miejsc pomiaru jest 4 - każde z inną zadaną temperaturą.
    Myślałem o czujnikach Satel TD-1 z czujnikiem zewnętrznym (do chłodni
    mogę wcisnąć czujnik, ale większego urządzenia nie) - ale musiałbym
    kupić 4sztuki (katalogowo ok. 180zł netto/szt.) - może jest coś co
    pozwoli podłączyć 4 czujniki do jednego urządzenia (odległość między
    czujnikami do 30m)?
    W centrali nie potrzebuję rozróżnienia która chłodnia generuje alarm
    (wystarczy jedno wyjście w urządzeniu), ale na miejscu powinienem mieć
    informację w którym czujniku leży problem.
    Chodzi mi o w miarę gotowe rozwiązania (nie "zrób to sam")
    Dokładność znikoma (jeżeli w chłodni mam +5st.C to mogę na czujniku
    zadać przekroczenie o 5K - chcę tylko wiedzieć czy urządzenie całkiem
    nie padło i towar się nie zepsuje.

    Łukasz

  • 2. Data: 2014-08-23 11:25:02
    Temat: Re: monitorowanie temperatury - jak najtaniej
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 23 Aug 2014 11:20:53 +0200, dddddddd <f...@e...com> wrote:
    > kupić 4sztuki (katalogowo ok. 180zł netto/szt.) - może jest coś co
    > Chodzi mi o w miarę gotowe rozwiązania (nie "zrób to sam")

    Skoro 180/szt za drogo, to tylko "zrób to sam" pozostaje...

    --
    Marek

  • 3. Data: 2014-08-23 11:30:31
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-08-23 11:20, dddddddd pisze:
> [...]
    > podłączyć do centrali alarmowej - czyli po wzroście temperatury do
    > zadanego poziomu ma zewrzeć/rozewrzeć styk.
    Jak ma być tanio: to szukaj termostatów do lodówki. Zwykły taki
    mechaniczny, cudów nie oczekuj, ale kosztuje w serwisach agd kilkanaście zł:
    http://static1.tme.eu/katalog_pics/d/4/b/d4bc49ddeb0
    a8e427366c258970150ab/bt-kap35_a.jpg
    Do tego puszka "elektryczna" jako obudowa i gotowe. Podłączasz do
    systemu alarmowego jak każdą zwykłą czujkę alarmową NO/NC (ewentualnie
    parametryzacja) i gotowe

    Jak to wydaje ci się zbyt duże, albo zbyt dużo roboty własnej by wsadzić
    do pudełka - to są gotowe eleganckie:
    http://www.tme.eu/pl/details/kts011_50/termostaty/st
    ego/011430-00/# lub
    inne modele = inne zakresy temperatur, Czerwone=grzewcze (NO powyżej
    ustalonej temperatury) niebieskie - chłodnicze (NO poniżej ustalonej
    temperatury) ale cena też już wyższa (ale nadal poniżej 50zł)

    > Dokładność znikoma (jeżeli w chłodni mam +5st.C to mogę na czujniku
    > zadać przekroczenie o 5K - chcę tylko wiedzieć czy urządzenie całkiem
    > nie padło i towar się nie zepsuje.
    To zwykły taki termostat j.w. spokojnie ci wystarczy, zwłaszcza że
    temperaturę załączenia ma ustawianą w miarę dokładnie, potem "powrót" po
    powrocie temperatury poniżej progu (z okazji histerezy) jest mniej
    precyzyjny.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2014-08-23 12:29:23
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-08-23 11:30, BartekK pisze:
    > Jak ma być tanio: to szukaj termostatów do lodówki. Zwykły taki
    > mechaniczny, cudów nie oczekuj, ale kosztuje w serwisach agd kilkanaście
    > zł:

    180zł to nie jest dla mnie za dużo, ale pytam bo może jest coś czego nie
    znam lub nie przychodzi mi do głowy - nie chcę bezsensownie pakować się
    w koszty.

    > http://static1.tme.eu/katalog_pics/d/4/b/d4bc49ddeb0
    a8e427366c258970150ab/bt-kap35_a.jpg

    trochę za duże - do lady mięsnej tego nie wcisnę żeby się w oczy nie
    rzucało, do komory chłodniczej jak najbardziej ok.

> [...]
    > ustalonej temperatury) niebieskie - chłodnicze (NO poniżej ustalonej
    > temperatury) ale cena też już wyższa (ale nadal poniżej 50zł)

    chyba właśnie coś takiego wstawię do komór chłodniczych - czyli dwie
    sztuki mam załatwione. Pozostałe dwie to: lada mięsna (tutaj jest ok
    1,5m do przejścia kanałem kablowym na końcu którego mogę dać czujnik,
    większa wersja odpada, oraz lada nabiałowa - tu też trzeba wejść od góry
    za ściankę, dość wąskim wlotem - więc tu raczej pozostaje mi TD-1

    No i dzięki tobie zaoszczędze jakieś 250zł :)

    Łukasz

  • 5. Data: 2014-08-23 15:40:39
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    one wire

  • 6. Data: 2014-08-23 15:53:42
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "dddddddd" <f...@e...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > podłączyć do centrali alarmowej - czyli po wzroście temperatury do
    > zadanego poziomu ma zewrzeć/rozewrzeć styk.

    raspberry pi 150zł
    zasilacz 25zł
    moduł 1wire na usb http://www.meraprojekt.com.pl/mp00202.html cos kolo 70zł
    czujnik temp ds18b20 5zł/szt
    moduł przekźników 40zł np jakis taki
    http://www.gotronik.pl/modul-przekaznikow-5v-optoizo
    lacja-p-2409.html

    raspberry to pełny komputer, oprócz głupiego sygnalizowania moze jakies
    wykresy generowac albo podgladac kto włazi do chłodni, itp :)

    b.

  • 7. Data: 2014-08-23 19:43:24
    Od: "paskuda03" <p...@p...pl>

> [...]
    > przekroczenie o 5K - chcę tylko wiedzieć czy urządzenie całkiem nie padło

    Polecam mały ale wysoce wydajny i ciekawy gadzet :
    Lan kontroler
    http://korpol.pl/index.php?p1351,lan-kontroler
    Chwilowo niedostępny w tym akurat sklepie, ale może
    są i inne źródła. Do monitoringu temperatury idealny
    trzeba tylko mu zasilanie czujniki i sygnalizator zapewnić.

    --
    Paskuda03

  • 8. Data: 2014-08-23 21:12:04
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-08-23 19:43, paskuda03 pisze:

> [...]
    > są i inne źródła. Do monitoringu temperatury idealny
    > trzeba tylko mu zasilanie czujniki i sygnalizator zapewnić.

    ale ja monitorowania przez lan nie potrzebuję - jak będzie alarm to
    przyjdzie sms, centralka alarmowa i tak będzie miała nadajnik gsm, ma
    też niewykorzystywane wejścia więc warto z nich skorzystać.

    Łukasz

  • 9. Data: 2014-08-23 21:19:56
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-08-23 15:53, Budyń pisze:

> [...]
    >
    > raspberry to pełny komputer, oprócz głupiego sygnalizowania moze jakies
    > wykresy generowac albo podgladac kto włazi do chłodni, itp :)

    pomysł fajny, szczególnie że rpi leży gdzieś i się kurzy... tylko że na
    tą chwilę nie mam czasu na hobby, a pomiar temperatury uruchomić muszę -
    a to nie jest gotowiec...
    Docelowo - fajnie byłoby monitorować na bieżąco temperaturę w
    chłodniach, ale nie jest to dla mnie tak ważne jak monitorowanie samej
    pracy urządzenia

    Łukasz

  • 10. Data: 2014-08-23 21:27:25
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > pomysł fajny, szczególnie że rpi leży gdzieś i się kurzy... tylko że na tą
    > chwilę nie mam czasu na hobby, a pomiar temperatury uruchomić muszę - a to
    > nie jest gotowiec...

    aaa no to jeszcze kase na kogos kto ci to uruchomi :-) No, ok - wtedy
    wyjdzie znacznie drozej.

    b.