  • Data: 2016-07-04 14:12:05
    Temat: Re: Tesla - wypadek
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-07-04 o 12:55, Myjk pisze:
    > Mon, 4 Jul 2016 08:46:19 +0200, Miroo

    > Tyle ile się jedzie pojazdem.

    > Aha, czyli jadę 1000km bez autopilota, to w 999 km mogę się znudzić,
    > odpuścić i pojechać do rowu albo na czołówkę? Co za brednie.

    Pisałem o jeździe z autopilotem, a nie bez.
    Tak działa psychika człowieka. Jak zatrudnisz pracownika, który robi
    Twoją robotę, to kontrolujesz go uważnie do momentu, aż stwierdzisz, że
    możesz mu zaufać. Potem tylko czasem zerkniesz czy wszystko gra.
    Podobnie jest z autopilotem.

    > Oczywiście że może tak być. Wszak system daje możliwość odpuszczenia
    > trzymania kierownicy, podobnie jak tempomat daje możliwość odpuszczenia
    > trzymania nogi na "gazie" -- ale to nie znaczy, że kierowca jest zwolniony
    > z obserwacji drogi i ew. hamowania.

    Podobno w usa sporo jest wypadków na autostradach spowodowanych jazdą na
    tempomacie z czujnikiem odstępu i kontrolą pasa ruchu - kierowcy pracują
    w czasie jazdy na laptopach, oglądają filmy, śpią itd
    Jeśli przez kilka godzin nic się nie dzieje i nie wymaga uwagi kierowcy,
    to zaufanie rośnie, a uwaga sama się wyłącza.

    Druga sprawa:
    System autonomiczny ma krótszy "wzrok" niż człowiek oraz ograniczoną
    zdolność przewidywania. Czyli reaguje zwykle dużo później niż
    doświadczony kierowca. Kierowca przyzwyczajony do tego, że automat
    zmienia pas prawie w ostatniej chwili i robi to pewnie, nie będzie miał
    przesłanek do tego, żeby podjąć jakieś działanie zapobiegawcze. A jak
    już zrozumie, że jest to konieczne, bo automat zawiódł - będzie za późno.