  • 51. Data: 2023-09-21 17:31:12
    Temat: Re: UPS a moc bierna
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Sep 2023 13:19:59 +0200, Janusz wrote:

    > No nie, przecież jest kupa zakładów 2 zmianowych.

    Ale zaklady 2 zmianowe (lub 3) sie nie uruchamiają o 19-tej.

    tymczasem np wczoraj
    https://www.pse.pl/obszary-dzialalnosci/krajowy-syst
    em-elektroenergetyczny/zapotrzebowanie-kse
    pobor zacząl narastac od 4:00, pik poranny był 8-9,
    miedzy 10 a 14:30 był lekki spadek, od 14:30 rosnie, 19-21 mamy
    kolejny pik.
    Zaklad, ktory startuje drugą zmiane o 14-tej, to na piewszej tez
    pracuje.

    > Ale w lecie jest wyższe zużycie niż w zimie.

    U nas jednak w zimie wyzsze. Nie wiem - grzanie, oswietlenie?

    > Nie wiem, pytaj fachowców.

    No to właśnie pytam :-)

    > Ale falownik nie jest od kompensowania, może może to robić ale u mnie
    > nie robi.

    Nie robi, a piszesz, ze świetnie wychodzi :-)
    PRzy czym:
    -falownik może kompensować,
    -ciagle pisze o tym ze jak zuzywasz moc mieszaną, falownik dostarcza
    rzeczywistej, to dostarczanie biernej spada na siec.

    Biernej jest ile jest, rzeczywistej z sieci mało ... to cos fi spada,
    i trafiamy w karną taryfe :-)

    J.

  • 52. Data: 2023-09-22 18:54:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Sep 2023 18:47:54 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Dostajesz liczby zespolone, przeliczasz je na postać trygonometryczną.

    to wlasnie proponuje w alternatywnym podejsciu

    > Masz kąty fazowe i amplitudy.

    No mam, tylko powiedzmy ze
    U(t) = 300*sin( 50*2*pi*t) + 100*sin( 100*2*pi*t + 30stopni)
    I(t) = 2*sin( 50*2*pi*t - 15stopni) + 0.7*sin( 150*2*pi*t + 50 stopni)

    w napieciu 2-ga harmoniczna, w prądzie 3-cia.

    J.

  • 53. Data: 2023-09-22 19:20:38
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 22.09.2023 o 18:54, J.F pisze:

> [...]
    > I(t) = 2*sin( 50*2*pi*t - 15stopni) + 0.7*sin( 150*2*pi*t + 50 stopni)
    >
    > w napieciu 2-ga harmoniczna, w prądzie 3-cia.

    Liczysz transformatę po kolei dla wszystkich harmonicznych, pewnie tylko
    paru, bo nie sądzę, aby dziesiąta miała istotny wpływ.

    P.P.

  • 54. Data: 2023-09-24 08:17:50
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 19.09.2023 17:56, Paweł Pawłowicz wrote:
    [...]
    > Transformata Fouriera z e swojej istoty oblicza przesunięcie fazowe.
    Raczej ,,transformacja"; to tak w kwestii poprawności czy też czystości
    językowej. Transformata to wynik transformacji (zwanej też
    przekształceniem).

  • 55. Data: 2023-09-25 09:31:48
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 18 Sep 2023 15:20:32 +0200, J.F

    > Ale indukcyjna też grzeje, a ją tolerują w pewnym zakresie.
    > Co wiecej - dominowała indukcyjna, to taki klient z pojemnosciową
    > kompensowałby okolicę.

    Ale teraz się zmieniło i dominuje bierna.Jak już wspominałem u kolegi
    czynna zużyta ~200, indukcyjna pojedyncze cyfry raczej poniżej 5, biernej
    nawalone ~350.

    Konkretnie czego nie rozumiesz?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 56. Data: 2023-09-25 15:35:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Sep 2023 09:31:48 +0200, Myjk wrote:
    > Mon, 18 Sep 2023 15:20:32 +0200, J.F
    >
    > Ale teraz się zmieniło i dominuje bierna.Jak już wspominałem u kolegi
    > czynna zużyta ~200, indukcyjna pojedyncze cyfry raczej poniżej 5, biernej
    > nawalone ~350.

    Ok, ale jak pisałem - niechęc jest bardzo stara.
    Z czasow jeszcze, jak dominowała indukcyjna.

    > Konkretnie czego nie rozumiesz?

    Jak to generowanie mocy biernej ma obnizyć napięcie.
    Tzn cos tam niby rozumiem, ale przydałby sie konkretny przykład
    z danymi.

    A moze chodzi o to, zeby im nie wciskac mocy czynnej - za bierną
    przecież nie zapłacą :-)

    J.

  • 57. Data: 2023-09-25 17:36:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 25.09.2023 o 15:35, J.F pisze:
    > Jak to generowanie mocy biernej ma obnizyć napięcie.
    Nie, ona go nie podbija a umożliwia jeszcze wciśnięcie trochę energii do
    sieci.

    > Tzn cos tam niby rozumiem, ale przydałby sie konkretny przykład
    > z danymi.
    >
    > A moze chodzi o to, zeby im nie wciskac mocy czynnej - za bierną
    > przecież nie zapłacą ?
    Ale falownik się nie wyłączy albo później to zrobi, daje to mniejsze
    straty dla prosumenta.
    Bo włączenie jest natychmiastowe ale włączenie trochę trwa, falownik np
    mój czeka 1 minutę a potem powoli podnosi moc przez dobre kilka minut.

    --
    Janusz

  • 58. Data: 2023-09-25 18:51:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Sep 2023 17:36:35 +0200, Janusz wrote:
    > Nie, ona go nie podbija a umożliwia jeszcze wciśnięcie trochę energii do
    > sieci.

    Biernej energii?

    No dobra, jesli siec ma impedancję zespoloną, to odpowiednia składowa
    bierna prądu, razy składowa bierna impedancji moze dac ujemny wzrost
    napiecia "czynnego" - tyle rozumiem.
    Na ile to pasuje do wymogĂłw NRG, to nie wiem.

    > Ale falownik się nie wyłączy albo później to zrobi, daje to mniejsze
    > straty dla prosumenta.

    To wyłaczenie jest jakies na dłuzej, ze sie tak tego boją?

    > Bo włączenie jest natychmiastowe ale włączenie trochę trwa, falownik np
    > mój czeka 1 minutę a potem powoli podnosi moc przez dobre kilka minut.

    No to nie powinno być duzym problemem.
    Dojdzie do tych 253V, i bedzie trzymał.

    Chyba, ze sąsiedzi nas atakują podobnymi wzrostami,
    albo klimatyzator czy lodówka sie co chwila wyłączaja, pobór lokalny
    spada, napięcie rośnie.

    J.

  • 59. Data: 2023-10-10 23:29:17
    Od: M M <m...@g...com>

    Kompensacja zrobiona, działa też w nocy. Zasilacz stałoprądowy LED 70-108V 500mA
    (Mean Well PLD-60-500B) przez szeregową diodę równolegle do stringu paneli na wejście
    falownika, daje akurat tyle napięcia że falownik ruszy, a jak słoneczko zaświeci to
    dioda odetnie zasilacz bo napięcie z paneli będzie wyższe. Cały czas krąży około 50W
    z sieci przez zasilacz, falownik i z powrotem do sieci. Z licznika SDM120M na
    przyłączu odczytuję moc bierną ze znakiem, dzielę przez 30 by przeliczyć na % mocy
    falownika i o tyle zmieniam zadawaną falownikowi moc bierną (w zakresie -60% do +60%
    z 3kVA), aktualizuję co 10 sekund i trzyma moc bierną idealnie wokół zera. Falownik
    niestety generuje jakieś 30W strat, ale nie wiem czy pasywny dławik dałby radę mniej.
    Bez tego zasilacza falownik nie wytwarza mocy biernej, ale co ciekawe komunikację
    Modbus nadal obsługuje, czyli ten Growatt ma jakiś zasilacz sieciowy. Nie jest to
    regułą - inny większy Solplanet 3-fazowy 10kW w nocy jest "głuchy", ale to na domowym
    przyłączu gdzie nie spodziewam się szybkiego wprowadzenia opłat za energię bierną.
    Choć nawet w nocy sam falownik tylko podłączony do sieci to jakieś -200 VAr
    pojemnościowej, widać z tego że filtr sieciowy jest na stałe od strony sieci a
    dopiero dalej przekaźnik który odłącza właściwy mostek IGBT falownika od tego filtru.

  • 60. Data: 2023-10-11 12:48:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Oct 2023 14:29:17 -0700 (PDT), M M wrote:
    > Kompensacja zrobiona, działa też w nocy. Zasilacz stałoprądowy LED
    > 70-108V 500mA (Mean Well PLD-60-500B) przez szeregową diodę

    A zasilacz z sieci, to jaką moc pobiera ? :-)

    > równolegle do stringu paneli na wejście falownika, daje akurat tyle
    > napięcia że falownik ruszy, a jak słoneczko zaświeci to dioda
    > odetnie zasilacz bo napięcie z paneli będzie wyższe. Cały czas

    A jakby tak nie odcinać ? :-)

> [...]
    > zmieniam zadawaną falownikowi moc bierną (w zakresie -60% do +60% z
    > 3kVA), aktualizuję co 10 sekund i trzyma moc bierną idealnie wokół

    Gratulacje.

    Tylko tak jeszcze ciekaw jestem ... jaka maksymalna ta moc bierna?

    bo na 1 fazie, to moc chwilowa pulsuje, raz do sieci raz z sieci,
    falownik sobie jakos z tym radzi?

    > Falownik niestety generuje jakieś 30W strat, ale nie wiem
    > czy pasywny dławik dałby radę mniej. Bez tego zasilacza falownik
    > nie wytwarza mocy biernej,

    Hm, to moze lepiej w nocy nie kompensować?
    Bo za czynną energię płacisz ...

> [...]
    > pojemnościowej, widać z tego że filtr sieciowy jest na stałe od
    > strony sieci a dopiero dalej przekaźnik który odłącza właściwy

    Taa ... a teraz jeszcze musisz wymogi NC RfG zaprogramować :-(

    J.