  • Data: 2019-01-08 09:46:49
    Temat: Re: Uwagi odnośnie książki Stroustrupa
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > I tak na przykład, pisałem, żeby unikać operacji przypisania tam,
    > gdzie to nie jest konieczne.

    I od samego początku ta teza nie została poparta żadnym przykładem. Zmienne statyczne
    omówiliśmy, ale czy ich przykładowe nadużycie jest jedynym takim miejscem? Gdzie
    jeszcze nie jest konieczne?

    > nigdzie tam nie pisałem, że "operator
    > przypisania jest niepotrzebny".

    Przepraszam za skrót myślowy. Łączę tą kwestię z ogólną niechęcią zwolenników
    programowania funkcjonalnego do modyfikowalnego stanu.

    > Ale moja percepcja Twoich słów jest taka, że nie wypowiadasz
    > ich po to, żeby dowiedzieć się, co mam na myśli, tylko po to,
    > żeby udowodnić mi, że nie mam racji.

    Inaczej: mając wrażenie, że dowiedziałem się już, co masz na myśli, udowadniam, że
    nie masz racji. :-) Jest bardzo możliwe, że gdzieś się mijamy w naszych wrażeniach,
    ale ponieważ dziedzina jest techniczna, to zawsze staram się odwoływać do przykładów
    (albo prosić o przykłady) z kodem.

    > (między innymi dlatego cenię sobie języki programowania, bo
    > pozwalają się komunikować w sposób hiper precyzyjny bez żadnego
    > miejsca na niejednoznaczność)

    Właśnie.

    A skoro i tak weszliśly już w tym podwątku na poziom miękki, to pozwolę sobie na
    drobne wyjaśnienie. Być może masz wrażenie, że się Ciebie czepiam dla samego
    czepiania, ale moja perspektywa jest inna. Otóż padło tutaj w dyskusji N zarzutów
    wobec różnych rzeczy (książki, języka, paradygmatu, itd.) cieszących się w miarę
    szerokim poważaniem i wśród tych zarzutów jest M, z którymi się nie zgadzam. A
    ponieważ na tej grupie jest bardzo mało okazji do dyskusji, więc korzystam z tych M.
    Gdyby te N zarzutów było napisanych przez N różnych grupowiczów, to również wtedy nie
    zgodziłbym się z M z nich i odniósłbym się do nich (z grubsza) w taki sam sposób.
    Tymczasem zupełnym przypadkiem te M dyskusyjnych kwestii pochodzi od jednego
    grupowicza. Tak, jesteś jedyną osobą, która w ostatnim czasie konsekwentnie forsuje
    tutaj pewien nurt techniczny, który z racji swojej dzisiejszej niszowości jest
    kontrowersyjny (co nie znaczy, że nowatorski a przez to nieznany). Inaczej mówiąc,
    fakt, że spada na Ciebie cały ogień obrony jest z mojego punktu widzenia wyłącznie
    przypadkiem, jeśli nie Twoją winą, skoro jesteś jedynym atakującym. :-)

    To rzekłszy, dawno temu był tu grupowicz podpisujący się jako Qrczak. Forsował mniej
    więcej te same poglądy a nawet popełnił własny język programowania o nazwie Kogut
    (http://kokogut.sourceforge.net/kogut.html). Nie wykluczam, że go znasz. Niestety nie
    zagląda już tutaj, ale jestem przekonany, że świetnie byście się dogadali, na pewno z
    korzyścią dla grupy.