eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności › Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    From: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Date: Thu, 24 May 2018 15:23:00 +0200

    W dniu 2018-05-24 o 14:15, m...@g...com pisze:
    > Witam,
    >
    > Chciałbym suszyć drewno do kominka w piwnicy i wpadłem na pomysł, żeby intensywnie
    wentylować piwnicę w trakcie suchych dni. W tym celu zamierzam zainstalować
    wentylator wyciągający powietrze na jednym z okien.

    > Chcę, żeby wentylator był załączony tylko wówczas, gdy wilgotność względna na
    zewnątrz budynku jest znacznie większa od wilgotności w piwnicy, np. wentylator
    pracuje tylko wówczas, gdy różnica wilgotności względnych jest większa niż 10 punktów
    procentowych.

    > Mam nieduże doświadczenie w elektronice, ale wiem, że żeby zrealizować swój pomysł
    na pewno będę potrzebował dwóch czujników wilgotności: jeden byłby zainstalowany w
    piwnicy, drugi na zewnątrz budynku. Czy warunek z 10% różnicy wilgotności dałoby się
    zrealizować np. przy pomocy czujników analogowych i jakiegoś komparatora czy też musi
    to być zrobione cyfrowo na jakimś mikrokontrolerze?

    > Proszę o podpowiedzi jak podejść do tematu bo słabo się znam na elektronice.
    >
    > Wojciech

    Nie wiem czy pomiar wilgotności to akurat najlepszy pomysł.
    Bieżąca wilgotność powietrza ma się nijak do wilgotności drewna
    chociażby ze względu na spora inercję uwalniania się wilgoci z drewna do
    powietrza.
    Może po prostu wymuszać wentylowanie mechaniczne kiedy na zewnątrz jest
    po prostu ciepło, czyli zwykły termometr załączający wentylację powyżej
    jakiejś temperatury.
    Dobrze by było żeby do piwnicy dostarczane było powietrze np z dachu na
    który świeci słońce (blacha, ceramika) np kanałem wentylacyjnym jeżeli
    taki istnieje.
    Zakładam że nie chcesz suszyć drewna w zimie kiedy zmrożone powietrze
    jest suche bo zrobisz w piwnicy lodownię.