  • 1. Data: 2011-06-14 06:06:57
    Temat: Re: Włókno węglowe
    Od: "Samuel Wójciak - mezmerus - projektant" <m...@g...com>

    &gt; ciekawe... mam nadzieję że upublicznisz wyniki prac...oczywiście już po

    &gt; opatentowaniu :-)

    &gt; Natomiast obawiam się, że bez eksperymentów z wymiarami (zwł. grubością)

    &gt; sprężyny się nie obejdzie. Co do szkła mam wątpliwości, które oczywiście

    &gt; nie muszą się sprawdzić, ale wg mnie to czy obniżysz sztywność nie jest

    &gt; pewne i zależy od rozmieszczenia warstw szkło/karbon, natomiast z

    &gt; pewnością obniżysz wytrzymałość i odporność na zmęczenie. Przy takich

    &gt; odkształceniach różnice w module sprężystości poszczególnych warstw będą

    &gt; powodować powstawanie znacznych naprężeń ścinających i w efekcie

    &gt; delaminację. Ale może przesadzam. Tak jak pisałem -porządne policzenie

    &gt; tego jest teoretycznie możliwe, ale trudne i niekoniecznie się sprawdzi

    &gt; w praktyce.

    Co do patentu to w 2004 roku Niemiec Alexander Böeck opatentował te szczudła
    ale z jedną sprężyną, w dodatku z czystego szkła. To byłaby raczej garażowa
    modyfikacja, chociaż może patent nie obejmowałby innej troche konstrukcji :)
    Tak czy siad wyniki opublikuję już niedługo mam nadzieję (jak tylko dostanę
    odpowiedź od dystrybutora tychże tkanin i dostawcy tytanu cp5) na stronie
    www.justjump.com.pl
    Powiedzcie mi jeszcze jedno. Symulacje zamierzam przeprowadzić w albo AutoCAD
    (da się w ogóle?) albo w Maya 3D. Jeśli znacie lepszy program to bardzo proszę.
    Ogólnie jestem grafikiem i z inżynierią miałem tyle wspólnego co na lekcjach
    mechaniki w technikum samochodowym i przy projekcie ściągacza kół zębatych
    (który i tak poszedł w...)
    Z tym szkłem to w sumie masz rację ...nie pomyślałem o tego rodzaju
    naprężeniach. Co do eksperymentów to powiem szczerze: MUSI udać się za pierwszym
    razem :D nikt nie da mi pieniędzy na następną dostawę włókna i węglowego i
    szklanego...z tym drugim zastanowię się ale dobrze, że nasunąłeś mi taki tok
    myślenia. W sumie nie da się ułożyć tak karbonu i szkła by na poziomie
    molekularnym w jakiś sposób się połączyły...do tego ta żywica. Być może właśnie
    newralgicznym punktem będą warstwy epoksydu. Ale to już będzie inna sprawa. Na
    razie modeling i symulacje komputerowe i byłbym wdzięczny za dopbry program do
    takich symulacji.

  • 2. Data: 2011-06-14 06:32:28
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    > newralgicznym punktem będą warstwy epoksydu. Ale to już będzie inna sprawa. [...]

    eee... to nie całkiem tak. Warstwy węgla w kompozycie też się nie łączą
    na poziomie molekularnym ;-). Też określenie "warstwy epoksydu" jest
    chyba trochę nieścisłe; żywica (matrix) jest (w pewnym uproszczeniu)
    TYLKO po to żeby sklejać włókna konstrukcyjne w jedną całość i umożliwić
    im przenoszenie obciążeń wielokierunkowych. Sama przenosi wyłącznie siły
    ścinające (w dobrze zaprojektowanym kompozycie, rzecz jasna) i powinno
    być jej możliwie mało. Ale przy ponad dwukrotnej różnicy w module Younga
    wartość tych naprężeń ścinających nawet w idealnie zrobionym kompozycie
    będzie za duża. Są plecionki węglowo-szklane, ale one akurat są
    przeznaczone do skorup o stosunkowo małych odkształceniach. Ja na Twoim
    miejscu bym olał szkło całkiem... w ostatecznym projekcie. Do prób
    mógłbyś użyć czystego szkła i krajowego Epidianu (co wyszłoby bardzo
    tanio), z założeniem, że gotowa sprężyna będzie 2x mocniejsza i 2x
    sztywniejsza. To tylko propozycja, ale chyba warta przemyślenia.

  • 3. Data: 2011-06-14 08:01:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 14, 7:06 am, "Samuel Wójciak - mezmerus - projektant"
    <m...@g...com> wrote:
    > Symulacje zamierzam przeprowadzić w albo AutoCAD
    > (da się w ogóle?) albo w Maya 3D. Jeśli znacie lepszy program to bardzo proszę.

    Jak nie wiesz czym to zrobić to znaczy że i nie wiesz jak. Powiem Ci
    do czego najłatwiej znaleźć literaturę: Ansys albo Comsol. Jest więcej
    narzędzi, ale opanowanie ich od zera i zamodelowanie materiału którego
    się nie zna może okazać się wyzwaniem na którym polegniesz.
    Szczególnie jak zaczniesz mieszać włókno węglowe ze szklanym w jednym
    elemencie...
    Konrad

  • 4. Data: 2011-06-14 08:30:42
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    > tanio), z założeniem, że gotowa sprężyna będzie 2x mocniejsza i 2x
    > sztywniejsza. To tylko propozycja, ale chyba warta przemyślenia.

    aha, jeszcze co do prób -wnoszę (być może pochopnie) że nie masz
    większego doświadczenia w laminowaniu, a to nie jest banalna i całkiem
    prosta technologia (choć jej samodzielne opanowanie nie jest bardzo
    trudne). Dodatkowo porządne wykonanie takiego masywnego elementu jest
    trudniejsze i bardziej upierdliwe niż cienkiej skorupy, np. poszycia
    łódki. Tak że przećwiczenie podstaw wydaje mi się wskazane.

  • 5. Data: 2011-06-14 10:14:41
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    W dniu 2011-06-14 10:01, Konrad Anikiel pisze:
    > Ansys albo Comsol

    Ansysa liznąłęm na studium podypolomwym i jestem stale pod wrażeniem. A
    zaczelo sie od symulacji ruchów podwójnego wahadła fizycznego ;-)

    Adampio