  • 1. Data: 2011-06-13 10:08:39
    Temat: Włókno węglowe
    Od: "mezmerus - projektant" <m...@g...com>

    Witam wszystkie tęgie głowy. Potrzebuję zaprojektować sprężynę z włókna
    węglowego. Sprężyna ma być prosta (taki płaskownik jakby) i zginając ją pod
    odpowiednim ciężarem załóżmy 80kg ma oddawać w bardzo krótkim czasie zgromadzoną
    energię. Jednocześnie ma być lekka i wytrzymała. Znalazłem w internecie katalog
    tkanin węglowych:

    http://docs.google.com/viewer?a=v&amp;q=cache:i_od9t
    rvzrAJ:www.hexcel.pl/download/katalog_tkanin_weglowy
    ch.pdf+katalog_tkanin_weglowych.pdf&amp;hl=pl&amp;gl
    =pl&amp;pid=bl&amp;srcid=ADGEEShoQmERdm05S9vm1yXsUsD
    GmvBHXiLdsLuFOZXM1-fPf_VGqyJ1IpaK_IsVGtFF2AIkssE7Ss2
    qL3BkzS46-HyXGOYNKCz1VExregIW3gmAziV9T9R9hIHjd8p8S3b
    6nqYXILlO&amp;sig=AHIEtbRpr9i1kc0MmE5ZF8f9VFFDPNKkTg

    Czy ktoś może mi poradzić, którą tkaninę wybrać? Wymiary sprężyny (na płasko) to
    1000mm x 30mm(w najgrubszym miejscu) x 40mm(w najszerszym miejscu) [długość x
    grubość x szerokość]. Dodatkowo sprężyna ta będzie hybrydą z włóknem szklanym w
    stosunku 2xCarbon : 1xSzkło. Myślałem o połączeniu tego żywicą epoksydową. Co o
    tym myślicie? Proszę o odpowiedź.

  • 2. Data: 2011-06-13 12:53:25
    Temat: Re: Włókno węglowe
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    > stosunku 2xCarbon : 1xSzkło. Myślałem o połączeniu tego żywicą epoksydową. Co o

    do takich zastosowań raczej carbon tzw. wysokomodułowy, kiedyś można
    było dostać tanio (bo tak w ogóle jest pieruńsko drogi) u Havla
    (http://www.havel-composites.com), ale zdaje się wypadł z oferty.
    Oczywiście tkanina jednokierunkowa (rovingowa), nie tradycyjna i nie
    multiaxialna. Oczywiście epoksyd (nad wyborem konkretnej życicy trzeba
    by pomyśleć). Przyda się wygrzewarka i worek próżniowy. A może prepregi?
    Zresztą, (tak na oko, bo liczenie takich kompozytów jest i trudne i
    niezbyt dokładne) listwa węglowa o tych wymiarach będzie trochę za
    sztywna żeby robić za sprężynę -oczywiście zależy od zastosowania. Szkła
    bym do tego raczej nie mieszał, chyba że dokładnie wiesz co robisz.

  • 3. Data: 2011-06-13 15:46:18
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Mon, 13 Jun 2011 14:53:25 +0200, Jakub Tarczewski napisał(a):

    > listwa węglowa o tych wymiarach będzie trochę za sztywna żeby robić za
    > sprężynę -oczywiście zależy od zastosowania.

    pytanie podstawowe, jaki miałaby mieć skok?

    --
    pzdr
    meping