  • Data: 2014-10-16 10:57:51
    Temat: Re: Wykroczenie - narażenie osoby bliskiej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 16 Oct 2014, r...@k...pl wrote:

    > To ja mam przeciwny wyrok z zeszłego roku:
    >
    > "Ustawodawca dostrzega więc potrzebę ochrony rodziny,
    [...]
> [...]
    > kategoryczne brzmienie normy art.96§3 kw., obligującej właściciela pojazdu do
    > podania organom ścigania żądanych przez nich danych, nawet gdyby mogło to
    > skutkować podjęciem czynności przeciwko osobie dla niego najbliższej,
    > rodzi w pełni uzasadnione wątpliwości. Ustawodawca nie przewidział we wskazanej
    > sytuacji żadnego kontratypu, pozwalającego uchylić się od podawania żądanych
    > informacji, w przypadku gdyby mogły one skutkować wszczęciem postępowania
    > przeciwko osobie bliskiej. Mimo to, każdy taki przypadek należy oceniać na

    IMVHO "na zdrowy rozum" tak powinno być - jeśli pozwolenie na większe
    "obciążanie" przy MNIEJSZYM wagowo naruszeniu prawa jest "prawidłowe",
    to coś nie tak jest z Konstytucją RP (i podobnie odbieram brak "znikomej
    szkodliwości" w KW, choć w KK jest).
    Na mój gust, literalnie brakuje (w Konstytucji) zapisu, że "popełniający
    czyn mniej szkodliwy nie może być w gorszej sytuacji prawnej, niż
    popełniający czyn większej wagi".
    Wydawałoby się, że powinna to być oczywistość (może i jakąś rzymską
    zasadę dałoby się przypasować), a tu Sejm uchwala coś wbrew tej
    oczywistości.

    > Uwzględniając wyżej wskazane okoliczności, Sąd Okręgowy uniewinnił obwinionego
    [...]
    > http://orzeczenia.wroclaw.so.gov.pl/content/$N/15502
    5000002006_IV_Ka_000760_2013_Uz_2013-09-12_001

    Ciekawe czy kasacja przywołująca orzeczenie SN (a tym samym powołująca
    się na błąd w wykładni) byłaby skuteczna.

    pzdr, Gotfryd