    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Wykrywacz metalu
    <5bb5fd46$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 4 Oct 2018 15:58:58 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > Na pewno nie ?
    > W wersji tranzystorowej dzialalo, ale moze bramki mniej czule ...

    Co znacczy "bramki mniej czułe"? Po prostu idiotyczny projekt, widać,
    że schemat narysowany przez kogoś, kto nie ma zielonego pojęcia jak
    taki wykrywacz działa. Zapewne powstał w okresie wszechogarniającej
    mody na robienie genereatorów z lienaryzowanych bramek TTL. Takie
    układy generują zawsze, o ile w obwodzie jest impedancja zespolona
    -- obojętne, czy pojemność, indukcyjność, albo jedno i drugie.
    Częstotliwość pracy ma bardzo mało wspólnego z częstotliwością
    rezonansową cewki i kondensatora. Za to zależy silnie choćby od
    zmian napięcia zasilania. Dlatego rada ta była do bani.

    Działający wykrywacz musi mieć obwód reaonansowy dużej dobroci,
    bujający się swobodnie i lekko podtrzymywany przez elektronikę.
    Obecność metalu zmienia częstotliwość obwodu, a jeśli ta zdudnia
    się z częstotliwością stabilnego generatora, dobrze słychać to
    w słuchawkach.

    Jarek

    PS
    A co do całego wątku -- przyszedł facet o coś zapytać, może niezbyt
    precyzyjnie i nie całkiem mądrze, ale grzeczny był przy tym. Grupa
    w mądrości swej zbiorowej jęła z siebie dobywać wiedzy teoretycznej,
    co zawsze się chwali (choć niektórzy uważają, że zwykle chodzi o to,
    by pytającemu wyguglać jakiś scemat, gdyż sam on tego nie potrafi).
    A potem nagle grzeczność prysła, pojawiła się buceria. I nie zadziało
    się to samo z siebie -- pytającemu ktoś w tej przemianie pomógł.
    Szkoda chłopa, że ktoś mu zrobił taka krzywdę.

    --
    Tyle w nich Dobra, ile w tramwaju, który dlatego nie może cię
    przejechać, gdy stoisz na chodniku, bo z szyn nie wyskoczy.