    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <5bb5fd46$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: Wykrywacz metalu
    Date: Thu, 4 Oct 2018 16:21:47 +0200

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Co znacczy "bramki mniej czułe"? Po prostu idiotyczny projekt, widać,
    >że schemat narysowany przez kogoś, kto nie ma zielonego pojęcia jak
    >taki wykrywacz działa. Zapewne powstał w okresie wszechogarniającej
    >mody na robienie genereatorów z lienaryzowanych bramek TTL. Takie
    >układy generują zawsze, o ile w obwodzie jest impedancja zespolona
    >-- obojętne, czy pojemność, indukcyjność, albo jedno i drugie.
    >Częstotliwość pracy ma bardzo mało wspólnego z częstotliwością
    >rezonansową cewki i kondensatora.

    A od czego zalezy ? Jesli od indukcyjnosci ... super.

    >Za to zależy silnie choćby od
    >zmian napięcia zasilania. Dlatego rada ta była do bani.

    Ale napiecie akurat oba generatory maja jedno :-)

    >Działający wykrywacz musi mieć obwód reaonansowy dużej dobroci,
    >bujający się swobodnie i lekko podtrzymywany przez elektronikę.

    Czy moze byc duzej dobroci w w tej cewce pomiarowej ...

    >Obecność metalu zmienia częstotliwość obwodu, a jeśli ta zdudnia
    >się z częstotliwością stabilnego generatora, dobrze słychać to
    >w słuchawkach.

    No i tu mamy tak samo ... w teorii.
    Ale jak sie patrze na te 200 ohm, to tez mi sie wydaje, ze za mocno
    obciaza :-)

    Druga bramke tez mozna by zlinearyzowac.

    >A co do całego wątku -- przyszedł facet o coś zapytać, może niezbyt
    >precyzyjnie i nie całkiem mądrze, ale grzeczny był przy tym. Grupa
    >w mądrości swej zbiorowej jęła z siebie dobywać wiedzy teoretycznej,
    >co zawsze się chwali (choć niektórzy uważają, że zwykle chodzi o to,
    >by pytającemu wyguglać jakiś scemat, gdyż sam on tego nie potrafi).
    >A potem nagle grzeczność prysła, pojawiła się buceria. I nie zadziało
    >się to samo z siebie -- pytającemu ktoś w tej przemianie pomógł.
    >Szkoda chłopa, że ktoś mu zrobił taka krzywdę.

    Ale chlop tez ma niski prog wzbudzenia.

    No nic - ja sobie odlozylem jeden monitor - mam ochote sprawdzic czy
    cewki odchylania nadaja sie do wykrywacza ...

    J.