    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 21 Sep 2018 11:20:37 +0200

    W dniu 2018-09-21 o 10:00, Atlantis pisze:
    > Mi jednak zależy na minimalistycznej wersji,
    > zastanawiam się więc jaki MCU będzie absolutnym minimum.

    Chodzi mi po głowie, że w 1988r brat napisał rs232 na 8748 poświęcając
    8,5 rozkazu na 1 bit, aby uzyskać prędkość 57600. Z tego mi wychodzi, że
    rozkaz zajmował 2us czego już zupełnie nie kojarzę.
    Te 0,5 rozkazu było specjalnie wstawiane (jeden bit 8 rozkazów, kolejny
    9 rozkazów) aby uzyskać typową prędkość. Bez tej zabawy może bit
    mieściłby się w 6 rozkazach (nigdy nie pisałem w assemblerze - nie wiem).

    Częstotliwość odchylania poziomego w klasycznym TV jest rzędu 30kHz
    Czyli okres rzędu 33us. Załóżmy, że z tego 30us obszar widoczny, a 3us
    na powrót.
    Nie wiem jaka była rozdzielczość C64 - strzelam 300 (aby się łatwo
    liczyło) pxl na szerokość ekranu. Czyli 30/300 = 100ns na pixel.
    Z tego wychodzi że trzeba wystawiać kolejne bity z prędkością 10MHz.
    Jeśli wystawienie bitu wymaga 6 rozkazów to procek wykonujący 1 rozkaz
    na takt zegara musi chodzić z zgarem 60MHz.

    Tak mi wychodzi przy założeniu realizacji zagadnienia całkiem
    softwareowo. Obecne procki mają różne peryferia dające się zapewne jakoś
    wykorzystać. Wystarczyło by coś co wysyła bajt szeregowo (z zegarem
    10MHz) i program już nie musi zajmować się każdym bitem a dopiero
    bajtem. A jak miałby coś co pozwoli wypluć serię bajtów z pamięci to
    pozostaje zajmowanie się dopiero całą linijką - już nuda.

    P.G.