    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzorzec czasu
    Date: Tue, 28 Oct 2014 00:42:19 +0100

    W dniu 2014-10-27 10:49, Piotr Gałka pisze:

    > Kiedyś użyłem nośnej DCF jako wzorca częstotliwości (łapałem zbocze nośnej co 1s).
    > Założyłem, że ta nośna jest kalibrowana wzorcem atomowym (no bo dlaczego miałaby
    > nie być) i porównałem z nią wzorce w dwóch posiadanych częstościomierzach.

    Do tego właściwie służy "krajowa częstotliwość wzorcowa":
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Krajowa_cz%C4%99stotliw
    o%C5%9B%C4%87_wzorcowa

    Do okresowego synchronizowania zegarka domowego chyba użyję DCF. W ciągu
    kilku dni powinno dać się wyznaczyć korektę dla zegara DS3231 i wpisać ją tam.
    Przy okazji każdej korekty można sprawdzać, jaka ona była i jak zmienia się
    w czasie. Kalibracja jest możliwa z rozdzielczością 0.1 ppm, czyli
    jednej sekundy na kwartał. Mam kilka modułów DS3231, ustawię jeden
    i schowam do wiosny.

    Przy okazji pomiarów czasu: kiedyś na grupie "fizyka" była dyskusja
    o pomiarze prędkości światła. Nie wszyscy wierzyli, że jest stała
    i że nie ma "eteru". Twierdzili, że obserwowana na Ziemi prędkość
    zależy od tego, czy światło porusza się zgodnie z kierunkiem ruchu Ziemi
    po orbicie czy przeciwnie. Różnica ma wynosić 30 km/s (albo 2 razy więcej).

    Ponieważ klasyczny interferometr w doświadczeniu MM nie wszystkich
    przekonał, proponowałem eksperymentalne sprawdzenie w inny sposób.
    Nawet znalazł się chętny do sponsorowania eksperymentu (ale tylko
    częściowo :)

    Okazuje się, że bardzo trudno jest zmierzyć prędkość światła "w jedną
    stroną". (Prawie) zawsze mierzy się średnią prędkość na drodze "tam i z powrotem".
    Pomiaru jednokierunkowego właściwie nigdy nie można być pewnym z powodu
    problemów z synchronizacją zegarów na obu końcach drogi (synchronizowane
    mogą być światłem podlegającym zmianom, które chcemy zmierzyć).
    Szansę na pomiar daje użycie do synchronizacji precyzyjnego zegara
    przenoszonego "wolno".

    Propozycja pomiaru możliwego (?) w warunkach amatorskich jest następująca:
    1. Mierzymy fale radiowe zamiast światła;
    2. Przygotowujemy dwa dokładne generatory 1 GHz;
    3. Jeden nadaje swój sygnał ze stacjonarnego nadajnika, drugi zabieramy
    do samochodu wyposażonego w odbiornik;
    4. Doprowadzamy (w samochodzie) do interferencji odbieranego sygnału
    i sygnału z lokalnego generatora - powstaje "fala stojąca", której
    węzły będziemy liczyć;
    5. Odstęp między węzłami to długość fali emitowanej z nadajnika. Zmierzymy
    tę długość i znając częstotliwość wyznaczymy prędkość fali (światła);
    6. Jeśli ma wykryć się 30 km/s przy 300000 km/s, potrzeba dokładności 1/10000
    7. Zmierzymy dokładnie długość fali zliczając 50000 węzłów, czyli
    około 16 kilometrów;
    8. Jedziemy samochodem oddalając się od nadajnika i odliczamy węzły aż do 50000;
    9. Zatrzymujemy się, zaznaczamy miejsce. Możemy sprawdzić na mapie dokładną
    odległość, ale nie jest to konieczne;
    10. Czekamy, aż Ziemia odpowiednio obróci się i mierzymy jeszcze raz.
    Albo przenosimy nadajnik do tego punktu i mierzymy ponownie jadąc
    w przeciwnym kierunku.

    "Amatorskie" (tzn. dostępne dla amatorów, np. rubidowe) wzorce częstotliwości
    mogą mieć dokładność 10^-12. Zakładając, że nie chcemy zgubić podczas eksperymentu
    więcej niż jednego okresu fali 1 GHz, możemy mieć ich 1000 razy więcej = 10^12.
    Czyli na przejechanie 16 kilometrów mamy 1000 sekund - powinno wystarczyć.
    Liczbę węzłów policzymy co do jednego, mamy rozdzielczość 1/50000. W razie
    potrzeby odległość odczytamy z mapy / GPS i policzymy sobie prędkość
    światła z błędem 6 km/s.

    Czy to jest realne ? :)

    P.