    From: Konrad Kosmowski <k...@k...net>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: XP+Vista+Linux na jednym dysku różne partycje
    Date: Sat, 21 Mar 2009 02:54:22 +0100

    ** Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid> wrote:

    > Oczywiście. LILO już rzadko się stosuje, ale aktualny GRUB spokojnie radzi
    > sobie z XP, Vistą i nawet Windows7 beta 7000

    Modulo wersje 64bitowe Windows (od Visty), które idą (poniekąd słusznie) w
    secure/trusted boot jeżeli używasz pełnego szyfrowania dla dysku. Tutaj Linux z
    Windows się nie dogada.

    > - rozpoznaje ten ostatni jako Longhorn. No i oczywiście wszystko ładnie
    > dopisuje do menu z wyborem systemów, poza swoimi opcjami parametrów kernela,
    > zazwyczaj memtestem itp.

    Grub w ogóle nie zajmuje się dopisywaniem czy wykrywaniem czegokolwiek. Grub
    się uruchamia ze stage1 (z BIOS) po czym ładuje stage2 i konfigurację. To co
    określasz jako dopisywanie i wykrywanie to robi pewnie jakiś instalator
    Linuksa, którego używałeś.

    > Robiłeś to czy tak sobie piszesz i chcesz komuś zaszkodzić? Zgodnie z logiką
    > instalowałem zawsze w sposób podany wyżej i nie wpadłem na taki pomysł, ale
    > jestem niemal pewny, że XP po prostu dopisze się do MBR i nadpisze odwołąnie
    > do GRUBa bez pytania - tak już ma że włazi z butami.

    I to jest słuszna decyzja - tzn. to, że nadpisze. Windows jest komercyjnym
    systemem, z określonym wsparciem, nie daje wsparcia dla 800 dystrybucji
    Linuksa.

    > GRUB ładnie prosi o potwierdzenie czy ma być dopisany do parycji czy do MBR,

    Raz jeszcze - grub o nic nie prosi - piszesz o instalatorze danej dystrybucji
    Linuksa. Grub jest typowo uniksowym narzędziem, które nie pyta, nie prosi, nie
    zgaduje tylko czyta plik konfiguracyjny i pracuje tak jak mu ten plik
    konfiguracyjny nakazuje.

    Natomiast nie ma znaczenia w jakiej kolejności co zainstalujesz - jeżeli
    konfiguracja będzie prawidłowa to się odpali prawidłowo.

    Można powiedzieć, że zachowując daną kolejność będzie łatwiej - ale to jest
    głupie myślenie, łatwiej jest po prostu zrozumieć jak działa bootloader w
    pececie niż rozkminiać w jakiej sekwencji instalować dane systemy operacyjne.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )