  • 51. Data: 2009-12-10 18:17:25
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>

    Użytkownik "Jan Górski" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    news:851e85df-c923-4ebb-9242-

    >Rozumiem, ze trickiem tu są pewne nieintuicyjne zastosowania prostych
    >praw. Natomiast piękno fizyki to na przykład płynięcie żaglówką pod
    >wiatr.

    Co do zastosowań, to oczywiste, że ich nie ma. Taka tam
    ciekawostka. Co do piękna fizyki, to Wasze próby zaliczenia
    na swoje konto wszystkiego, co się rusza, są dość żałosne.

  • 52. Data: 2009-12-10 18:23:28
    Od: Jan Górski <j...@g...com>

    > Co do zastosowań, to oczywiste, że ich nie ma. Taka tam
    > ciekawostka. Co do piękna fizyki, to Wasze próby zaliczenia
    > na swoje konto wszystkiego, co się rusza, są dość żałosne.

    Nie do końca rozumiem ? Nasze ? Ja chyba mogę mówić jedynie za
    siebie.

    Natomiast fajnie czasem zobaczyć takie próby z perpetuum mobile.
    Ludzie podejmują duży wysiłek, żeby coś zbudować, nawet kilka modeli i
    prototypów, zamiast poświęcić kilka dodatkowych minut na zastanowienie
    się nad tym problemem i dojście do wniosku, że nie ma po co budować,
    bo błąd był w założeniach.

  • 53. Data: 2009-12-10 18:29:45
    Od: Simp <a...@i...pl>

    On 10 Gru, 19:17, Maciej Woźniak <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > ciekawostka. Co do piękna fizyki, to Wasze próby zaliczenia
    > na swoje konto wszystkiego, co się rusza, są dość żałosne.

    Są zastosowania.
    Takie najprostsze to zwiększenie mocy turbiny wiatrowej.
    W aucie też - masz wiatr i już jedziesz taniej.

  • 54. Data: 2009-12-10 18:30:29
    Od: Jan Górski <j...@g...com>

    Tutaj coś znalazłem : http://www.if.uj.edu.pl/Foton/97/pdf/04%20zagle%20i%
    20fizyka1.pdf

  • 55. Data: 2009-12-10 18:45:47
    Od: Jakub Tarczewski <a...@g...pl>

    Maciej Woźniak pisze:

    > Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki"

    > Jak się bardzo, bardzo uprzesz. Tylko po co.

    no nie, tak całkiem idealnie się nie da. Kąt martwy to w przyzwoitych
    konstrukcjach koło 90 st (czyli 45 do kierunku wiatru rzeczywistego). W
    maszynach regatowych z karbonowymi żaglami i innymi bajerami da się
    zejść do ~70 st. W tych warunkach wiatr pozorny (tzn. złożenie wiatru
    rzeczywistego i prędkości łodzi) dalej wieje trochę z boku, ale składowa
    użyteczna jest równa zero, albo i ujemna, jedyny zauważalny ruch to dryf
    w bok...
    Za to _naprawdę szybkie_ łódki (jak regatowe wielokadłubowce czy skiffy)
    no i bojery zawsze żeglują pod wiatr bez względu na kierunek ruchu i
    zawsze szybciej od wiatru rzeczywistego (chyba że mają wiatr akurat
    idealnie z tyłu, ale tak się w regatach raczej nie pływa). Wystarczy
    narysować sobie parę wektorów, żeby to wyjaśnić. Albo samemu popływać
    czy polatać na bojerze...

  • 56. Data: 2009-12-10 19:22:43
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Jakub Tarczewski" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > no nie, tak całkiem idealnie się nie da.

    Ale przeciez wypadkowa bedzie pod wiatr, to ze zakosami, bez znaczenia.

  • 57. Data: 2009-12-10 19:24:38
    Od: Jakub Tarczewski <a...@g...pl>

    > Ale przeciez wypadkowa bedzie pod wiatr, to ze zakosami, bez znaczenia.

    ano, chyba że tak ;-)

  • 58. Data: 2009-12-10 21:06:44
    Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>

    >Nie do końca rozumiem ? Nasze ? Ja chyba mogę mówić jedynie za
    >siebie.

    Żaglówki pływały na wiatr na długo przed powstaniem
    fizyki. A "z wiatrem szybciej od wiatru" nie jest żadnym
    perpetum mobile. Ani nawet pm II rodzaju.

  • 59. Data: 2009-12-10 21:09:58
    Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>

    Użytkownik "Jakub Tarczewski" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > no nie, tak całkiem idealnie się nie da. Kąt martwy to w przyzwoitych
    > konstrukcjach koło 90 st (czyli 45 do kierunku wiatru rzeczywistego).

    Da się, da. Tylko, że to bez sensu.
    Najprostszy przykład - nałóż na 2 takie "przyzwoite
    konstrukcje" płynące przeciwnymi halsami wspólny pokład.

  • 60. Data: 2009-12-10 21:31:42
    Od: Jan Górski <j...@g...com>

    > Żaglówki pływały na wiatr na długo przed powstaniem
    > fizyki. A "z wiatrem szybciej od wiatru" nie jest żadnym
    > perpetum mobile. Ani nawet pm II rodzaju.

    No pewnie, że nie ;-) Jednak jak ktoś postuluje łamanie zasad
    zachowania, można dyskutować, czy uważa tak samo.