  • 61. Data: 2009-12-10 23:23:00
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: adam <a...@w...de>

    On 10 Dez., 18:49, Jan Górski <j...@g...com> wrote:

    > Ale co to udowadnia ? Wymuszony ruch podłoża. Ale ruch jest względny,
    > więc możemy mieć wymuszony ruch wózka po nieruchomym podłożu.

    Nie chodzi o jakis wymuszony ruch wozka po podlozu. Chodzi o to zeby
    wozek poruszal sie wzgledem podloza, szybciej niz sie porusza
    wymuszajace jego ruch powietrze wzgledem podloza. Krotko: Z wiatrem
    szybciej od wiatru.

    > Natomiast piękno fizyki to na przykład płynięcie żaglówką pod wiatr.

    Zwykla zaglowka nie pojedzie prosto pod wiatr. W tych wozkach
    wystarczy odwrocic przelozenie, n.p. przez zmiane katu natarcia
    lopatek smigla. Wtedy simiglo dziala jako turbina i wozek jedzie
    prosto pod wiatr.

  • 62. Data: 2009-12-10 23:37:51
    Od: adam <a...@w...de>

    On 10 Dez., 19:23, Jan Górski <j...@g...com> wrote:

    > Natomiast fajnie czasem zobaczyć takie próby z perpetuum mobile.

    Nikt tu nie probuje budowac perpetuum mobile. Chodzi tylko o
    wyprzedzenie wiatru ktory cie pcha, jadac dokladnie z wiatrem. O
    perpetuum mobile gadaja tylko ci ktozy koniecznie chca udowodnic ze
    wyprzedzenie wiatru nie jest mozliwe.

    > Ludzie podejmują duży wysiłek, żeby coś zbudować, nawet kilka modeli i
    > prototypów, zamiast poświęcić kilka dodatkowych minut na zastanowienie
    > się nad tym problemem i dojście do wniosku, że nie ma po co budować,
    > bo błąd był w założeniach.

    Bladu w zalozeniach nie widze. Wyprzedzenie wiatru jest mozliwe w
    teorii i jak widac w praktyce.

  • 63. Data: 2009-12-11 07:11:32
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Użytkownik "Maciej Woźniak" <m...@w...pl>
    napisał w wiadomości news:hfro3d$38o$1@inews.gazeta.pl...

    > Da się, da. Tylko, że to bez sensu.
    > Najprostszy przykład - nałóż na 2 takie "przyzwoite
    > konstrukcje" płynące przeciwnymi halsami wspólny pokład.

    Gumowy...?

    Maciek

  • 64. Data: 2009-12-11 07:21:20
    Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Gumowy...?

    Na przykład gumowy. A co, prawa fizyki zabraniają?

  • 65. Data: 2009-12-11 07:56:07
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Jan Górski" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...

    >No pewnie, że nie ;-) Jednak jak ktoś postuluje łamanie zasad
    >zachowania, można dyskutować, czy uważa tak samo.

    Dokladnie, warunki zadania "z wiatrem..." sa konkretne - zadnych katow.

  • 66. Data: 2009-12-11 08:10:18
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    napisał w wiadomości news:hfsrth$92b$1@inews.gazeta.pl...

    > Na przykład gumowy. A co, prawa fizyki zabraniają?

    Nie, nie zabraniają... Tylko powodują, że takie coś
    nie zadziała.

    Jeśli pokład nie będzie baaardzo rozciągliwy, to one
    __przestaną__ płynąć. Halsowanie polega na dwukrotnym
    rozkładaniu wektora na składowe, kasowaniu jednej
    składowej i wyzyskaniu drugiej. Pierwszy raz na żaglu,
    gdzie oporem bocznym i momentem prostującym kasujemy
    składową boczną nacisku i korzystamy ze składowej
    napędzającej, drugi raz w ruchu, gdzie na kolejnych
    halsach na przemian "kasujemy" przemieszczenie boczne,
    wykorzystując efektywnie tylko składową przesunięcia
    ku celowi, pod wiatr.

    Jeśli dwa jachty połączysz sztywno, to one nie bedą
    mogły się oddalać, tym samym nie będą mogły płynąć
    do przodu (w kierunkach w których chwilowo są skierowane
    kadłuby). Na każdym kadłubie pojawi się dodatkowa siła
    o składowej skierowanej do tyłu, która powstrzyma ruch.
    Zniknie wektor, rozkładany w "drugiej fazie".
    Cała taka konstrukcja będzie mogła co najwyżej dryfować
    z wiatrem.

    Zresztą bez zbędnych analiz widać to już na pierwszy
    rzut oka: dwa żagle ustawione symetrycznie względem
    wiatru i sztywne połączenie między nimi ==> wzajemne
    znoszenie się wszystkich symetrycznych składowych
    oddziaływań - poczynając od nacisku wiatru do składowych
    prędkości.
    Pozostaje tylko nacisk "z wiatrem" i takiż dryf.

    Chyba że umożliwisz ruchy żagla w poprzek kadłuba.
    Ale to już zupełnie inna konstrukcja, w swoich zasadach
    sprowadzająca się do wspomnianego wcześniej śmigła.

    Maciek

  • 67. Data: 2009-12-11 09:04:33
    Od: adam <a...@w...de>

    On 11 Dez., 09:10, "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> wrote:

    > Jesli dwa jachty polczysz sztywno, to one nie bed
    > mogly sie oddala.

    Robisz szyne po ktorej bojery moga sie przesuwac. Na szynie sa tak
    zawiszone ze moga sie obracac.

    Albo tak:
    http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0

    Nikomu taka pokraka nie jest potrzebna, bo juz normalny bojer jedzie
    prawie z wiatrem, szybciej od niego. Ale to tylko dla wytlumaczenia
    zasady dzialania tych wozkow ze smiglem.

  • 68. Data: 2009-12-11 09:30:24
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Użytkownik "adam" <a...@w...de> napisał
    w news:994322dd-2c92-4274-bd46-b6fbc1fb9af9@k19g2000yq
    c.googlegroups.com...

    > Robisz szyne po ktorej bojery moga sie przesuwac.
    > Na szynie sa tak zawiszone ze moga sie obracac.

    Pisałem o połączeniu SZTYWNYM, prawda? Jeśli każdy może
    się względem szyny PRZESUWAĆ oraz OBRACAĆ, to ta szyna
    nie naklada na nie ŻADNYCH więzów mechanicznych, ergo
    nie istnieje.

    A już na pewno nijak nie da się podciągnąć pod pojęcie
    "pokład", ktorego w wiadomości news:hfro3d$38o$1@inews.gazeta.pl
    użył Maciej Woźniak.

    Maciek

  • 69. Data: 2009-12-11 09:34:23
    Od: adam <a...@w...de>

    On 11 Dez., 10:04, adam <a...@w...de> wrote:

> [...]
    > prawie z wiatrem, szybciej od niego. Ale to tylko dla wytlumaczenia
    > zasady dzialania tych wozkow ze smiglem.

    Tutaj wyklad na temat tych wozkow w kilku czesciach, i tez eksperyment
    (cz. 5):
    http://www.youtube.com/profile?user=MrMacGaunaa#p/u/
    5/4ZjX_DIosM8

  • 70. Data: 2009-12-11 09:43:44
    Od: adam <a...@w...de>

    On 11 Dez., 10:30, "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> wrote:
    > Użytkownik "adam" <a...@w...de> napisał

    > Pisałem o połączeniu SZTYWNYM, prawda?

    Tak, ale tu chodzi o to jak moze dzialac, a nie o wymyslanie
    konstrukcji ktore na pewno nie beda dzialac. Bo to nie udowadnia ze
    nie moze dzialac.

    > Jeśli każdy może
    > się względem szyny PRZESUWAĆ oraz OBRACAĆ, to ta szyna
    > nie naklada na nie ŻADNYCH więzów mechanicznych, ergo
    > nie istnieje.

    Szyna istnieje i naklada wiezy mechaniczne. Pozwala tylko na
    przesuwanie wzdluz szyny i obrcanie wokol osi pionowej.

    > A już na pewno nijak nie da się podciągnąć pod pojęcie
    > "pokład",

    Mozesz sobie poklad zbudowac na tej szynie, albo na ramce tego
    ustrojstwa:
    http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0