  • Data: 2019-10-12 10:43:00
    Temat: Re: Z80 jako jedyna szansa w postapokalipsie
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 10.10.2019 16:41, s...@g...com wrote:

    > Zgadzam sie z tym w zakresie wyboru cpu. Mysle ze mozna bylo dobrac
    > lepiej zestaw preppersowy pod tym wzgledem. Arduino bylo by chyba
    > lepsze. Duzo prosciej sie z tym interfejsuje, nakupic plytek z
    > wszelkim IO/czujnikami/przekaznikami jest prosto.
    >
    > Troche problem zeby kompilowac na arduino nie majac PC. Ale mysle ze
    > do ogarniecia...

    Ja tutaj widzę inny problem - architektura harvardzka, a więc oddzielna
    przestrzeń adresowa dla programu i danych. Ponieważ mamy do czynienia z
    mikrokontrolerem, to flash występuje w tej pierwszej, a RAM w drugiej.
    Nie mamy więc możliwości wykonania kodu załadowanego tymczasowo do
    pamięci ulotnej. A o to przecież chodzi w komputerach ogólnego
    przeznaczenia. I w tej przyczyny właśnie jakoś nie widywało się
    komputerów budowanych w oparciu o 8051.

    Najbliższe komputerowi co można uzyskać na Arduino (zakładam, że cały
    czas mówimy o klasycznych płytkach na AVR) to interpreter BASIC-a. Wtedy
    "program" (zbiór instrukcji BASIC-a) ląduje w RAM-ie i jest kolejno
    wykonywany przez właściwy program, rezydujący we flashu. Tyle tylko, że
    wtedy tracimy jedną z najfajniejszych opcji ze starych komputerów -
    załadowanie kodu maszynowego do RAM-u i zlecenie procesorowi wykonania go.

    Widziałem już takie projekty na Arduino, udające sprzęt retro. Nie tylko
    na Arduini zresztą. Jest coś takiego jak Colour Maximite - współczesny
    komputer z BASIC-iem na PIC32. To zresztą jeden z projektów czekających
    u mnie na złożenie.

    Jednak najwięcej sensu w realiach post-apo mialby chyba jakiś komputerek
    na ARM-ie, z Linuksem. :)