    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Zadanie z wytrzyma??i materia?w
    Date: Sat, 17 Apr 2010 13:34:16 +0200

    On Fri, 16 Apr 2010 15:40:41 +0200, 7ky wrote:
    >Tak, zapomniałem napisać zaznaczyć, że siła P jest przyłożona w punkcie
    >x=l/2. Moment gnący który obliczam pochodzi od sił reakcji w podporach.
    >http://i41.tinypic.com/23sy7ap.jpg - lepszy rysunek.
    >
    >Odnośnie zamocowania końców, to nie mam pewności, choć tutaj założyłem, że
    >są to przeguby nieprzesuwne.

    Sily R zle zaznaczyles - beda wzdluz struny, z odchylka z tytulu jej
    sztywnosci. A odchylka przy tych parametrach bedzie minimalna.

    Normalnie to nie tak bedzie wygladalo - struna sie zegnie na srodku,
    kat bedzie ostry.
    W idealizowanym rozwiazaniu bedziesz mial dwie proste linki bez
    zadnych momentow, lub dwie krzywe lancuchowe jesli dodac ciezar
    wlasny.
    W nieidealizowanym trzeba uwzglednic sztywnosc struny.

    I ewentualnie policzyc czy sie nie polamie w miejscu przylozenia sily.
    A to z kolei zalezy od sposobu - jest tam ostrze klina czy jakies
    ucho o lagodnym promieniu ..

    Tak czy inaczej poczatkowy moment gnacy na srodku to bedzie P/2*x/2
    - sila pionowa w podporze razy ramie. Ten moment albo zegnie material
    i wszystko sie zmieni, albo polamie.

    Trzeciej mozliwosci nie widze przy podanych zalozeniach - takich
    materialow na Ziemii nie ma :-)

    J.