    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Date: Sat, 02 Sep 2017 14:00:48 +0200
    <oo90ee$5lh$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <59a9083a$0$15203$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <oobko4$ja6$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <oobtoh$rsp$1@node2.news.atman.pl>
    <59a980db$0$15202$65785112@news.neostrada.pl>
    <oocad7$7n6$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <oocl8c$2n5$1@node1.news.atman.pl>

    "HF5BS" <h...@...pl> writes:

    > Po prostu pech - dyskietki dziabnięte w tym samym miejscu każda. To
    > prawda, że paproch potrafi zaszkodzić, potrafił błyskawicznie
    > zeszlifować warstwę magnetyczną nośnika, do gołego mylaru, czyniąc
    > dyskietkę bezużyteczną, bo jak się posypało, to zaczął się kruszyć na
    > potęgę i nadawał sie tylko na fajans.

    Dyskietki były bardzo zawodne (w szczególności 1.44 MB (3.5"), ze
    względu na dużą gęstość zapisu - 2.8 MB nie używałem). Wydaje mi się, że
    firmowe dyskietki były "nieco mniej złe", ale nawet te miały chwilami
    pewność zapisu (prawdopodobieństwo, że wszystkie sektory dadzą się
    odczytać) na poziomie 50% :-)
    Pewnie zależało to także od napędów. Tak czy owak, w tej sytuacji,
    szansa że 3 dyskietki nie dadzą się odczytać w konkretnym miejscu, wciąż
    była dość duża.

    Dyski twarde to zupełnie inna bajka, utrata danych z RAID-1 i RAID-5
    (związana z uszkodzeniem dysków) zdarza się raz na ileś lat, przy RAID-6
    lub RAID1+1 itp. w ogóle praktycznie się nie zdarza (pomijając
    np. awarię zasilania, przepięcia, przegrzania itp. - które niszczą
    wiele dysków jednocześnie).
    Oczywiście nie należy zapominać, że istotne dane powinny być gdzieś
    zduplikowane, w taki sposób, by odpowiednio trudno było je zniszczyć
    jednocześnie z oryginałem.
    --
    Krzysztof Hałasa