-
Data: 2018-04-18 11:58:00
Temat: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
Użytkownik "miumiu" <a...@b...pl> napisał w wiadomości
news:pb7031$5os$1@node1.news.atman.pl...
>
>> Zmienia się zgodnie z prawem Gay-Lussaca
>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Charles%E2%80%99
a
>> Czyli wzrost będzie wprost proporcjonalny do temperatury (przy
>> przemianie w tym konkretnym wypadku o 9,16%, bo 25/273). To
>> oczywiście sytuacja idealna - zakładamy, że guma się nie rozciąga i
>> opona nie zmienia objętości, a także, że mamy do czynienia z gazem
>> doskonałym. Prawo także nie będzie obowiązywać liniowo w całym
>> zakresie temperatur (choćby dlatego, że w b. niskich gaz sie zestali,
>> a w bardzo wysokich opona zdezintegruje ;-)
>> W praktyce, w podanym przez Ciebie przedziale ciśnienie wzrośnie
>> mniej, ale o ile mniej, nie wiem.
>>
>
> Ten Charles chyba specjalnie pod moje pytanie napisał to prawo ;) I
> wszystko jasne. Zatem wzrost jest calkiem spory. Warto zatem opony
> pompowac przy typowej temperaturze jazdy a nie w ekstremalnych
> warunkach.
Zakres tolerancji jest dość duży, w moim aucie producent zaleca min 2,2
atm, ale w roczniku później już 2,6. I dobrze, że się poprawili, bo na
2,2 auto pływa i opony zużywają się jak w typowo niedopomowanym
przypadku. Na zimę pompuję 2,4, na lato 2,6 i tak jest b. dobrze. Poza
tym, przy różnych oponach, prędkościach, różnych obciążeniach, różnych
temperaturach itp. auto musi być przewidywalne *zawsze*, co w praktyce
trudno osiągnąć. Przy wyjeździe na wakacje z pełnym składem osobowym i
bagażowym pompuję tył do 2,8 i wtedy na autostradzie też jest dobrze. A
w każdym razie lepiej niż przy 2,6 "normalnym", a stanowczo lepiej niż
przy 2,2 zalecanym. Po zakupie auta eksperymentowałem przez jakiś
miesiąc, zanim te wartości "obczaiłem".
A pompuję zimne, niezależnie od temperatury na zewnątrz, wychodząc z
założenia, że nadmierne (w granicach rozsądku) ciśnienie przyniesie
mniejsze szkody niż za niskie.
--
Yogi(n)
Następne wpisy z tego wątku
- 18.04.18 17:03 Pawel \"O'Pajak\
- 18.04.18 17:13 Tomasz Gorbaczuk
- 19.04.18 08:46 miumiu
- 19.04.18 13:25 Jacek
- 19.04.18 13:54 J.F.
- 19.04.18 16:04 Jacek
- 19.04.18 16:54 J.F.
- 19.04.18 18:10 Tomasz Gorbaczuk
- 19.04.18 18:22 Zenek Kapelinder
- 19.04.18 19:22 Karolek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Będziemy się znowu zrzucać na elektryki...
- Dwukabinowy Citroen - dziwadło pod zabudowę spec
- Czy dopłaty do używanych elektryków z Niemiec będą również do czterokołowców lekkich?
- IZERA CD.
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Opel? Ale jaki Opel?? A może nie Opel?
- IZERA - A może jedna Tusk nie ZDOŁA tego ZAORAĆ
- Koniecznie potrzebuję kampera...
- naprawa zamka
- Jaką kamerkę samochodową polecacie?
- Jaką kamerkę samochodową polecacie?
- Lunar Rover był elektrykiem. Ważył 35 kg Zasięg 80 km Na Księżycu w 1971 r.
- Silnik Stirlinga - energia mechaniczna wytwarzana z ciepła bez dostarczania paliwa!
- Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
Najnowsze wątki
- 2024-05-16 prawo jazdy z Nepalu
- 2024-05-15 Mini Netykieta polskich grup i list dyskusyjnych
- 2024-05-15 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-15 Millenium czyli DEBILE bankowości
- 2024-05-15 Warszawa => Frontend Developer - React <=
- 2024-05-15 Marki => ERP Implementer <=
- 2024-05-15 Marki => Wdrożeniowiec ERP <=
- 2024-05-15 System operacyjny dla 6800?
- 2024-05-15 Ulm => IT Netzwerktechniker (m/w/d) <=
- 2024-05-15 Ulm => Technischer Rollouter (d/m/w) <=
- 2024-05-15 Zabrze => Junior HelpDesk <=
- 2024-05-15 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-15 Niemcy: "Alles fuer Deutschland" jest zakazane (dla AfD - nieprawomocna grzywna)
- 2024-05-14 Ustawy o rejestracji obcych agentów (wpływu): fuj Gruzja/Rosja v. cacy USA
- 2024-05-14 VMWare :)