eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyZaleznosc cisnienia w oponie od temperatury › Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
    blin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt
    -spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <pb6mlj$sdm$1@node1.news.atman.pl>
    <5ad6f460$0$31373$65785112@news.neostrada.pl>
    <pb7031$5os$1@node1.news.atman.pl>
    In-Reply-To: <pb7031$5os$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Zaleznosc cisnienia w oponie od temperatury
    Date: Wed, 18 Apr 2018 11:58:00 +0200
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Mail 6.0.6002.18197
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.0.6002.19728
    Lines: 40
    Message-ID: <5ad716d4$0$621$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 80.49.241.192
    X-Trace: 1524045524 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 621 80.49.241.192:50948
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2629375
    [ ukryj nagłówki ]


    Użytkownik "miumiu" <a...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:pb7031$5os$1@node1.news.atman.pl...
    >
    >> Zmienia się zgodnie z prawem Gay-Lussaca
    >> https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Charles%E2%80%99
    a
    >> Czyli wzrost będzie wprost proporcjonalny do temperatury (przy
    >> przemianie w tym konkretnym wypadku o 9,16%, bo 25/273). To
    >> oczywiście sytuacja idealna - zakładamy, że guma się nie rozciąga i
    >> opona nie zmienia objętości, a także, że mamy do czynienia z gazem
    >> doskonałym. Prawo także nie będzie obowiązywać liniowo w całym
    >> zakresie temperatur (choćby dlatego, że w b. niskich gaz sie zestali,
    >> a w bardzo wysokich opona zdezintegruje ;-)
    >> W praktyce, w podanym przez Ciebie przedziale ciśnienie wzrośnie
    >> mniej, ale o ile mniej, nie wiem.
    >>
    >
    > Ten Charles chyba specjalnie pod moje pytanie napisał to prawo ;) I
    > wszystko jasne. Zatem wzrost jest calkiem spory. Warto zatem opony
    > pompowac przy typowej temperaturze jazdy a nie w ekstremalnych
    > warunkach.

    Zakres tolerancji jest dość duży, w moim aucie producent zaleca min 2,2
    atm, ale w roczniku później już 2,6. I dobrze, że się poprawili, bo na
    2,2 auto pływa i opony zużywają się jak w typowo niedopomowanym
    przypadku. Na zimę pompuję 2,4, na lato 2,6 i tak jest b. dobrze. Poza
    tym, przy różnych oponach, prędkościach, różnych obciążeniach, różnych
    temperaturach itp. auto musi być przewidywalne *zawsze*, co w praktyce
    trudno osiągnąć. Przy wyjeździe na wakacje z pełnym składem osobowym i
    bagażowym pompuję tył do 2,8 i wtedy na autostradzie też jest dobrze. A
    w każdym razie lepiej niż przy 2,6 "normalnym", a stanowczo lepiej niż
    przy 2,2 zalecanym. Po zakupie auta eksperymentowałem przez jakiś
    miesiąc, zanim te wartości "obczaiłem".
    A pompuję zimne, niezależnie od temperatury na zewnątrz, wychodząc z
    założenia, że nadmierne (w granicach rozsądku) ciśnienie przyniesie
    mniejsze szkody niż za niskie.

    --
    Yogi(n)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: