  • Data: 2018-02-08 08:42:46
    Temat: Re: Zamawianie rozmow
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-02-07 o 10:31, J.F. pisze:

    > no to dawalem przyklad - jak myslisz, ile tego bedzie bedzie miedzy
    > Karpaczem a Jastarnia np.

    Przyznam, że będę strzelał bo nie znam specyfiki okolic jednej i drugiej
    miejscowości, ale porównując, jak to było u mnie, to widzę to tak:
    Karpacz - abonent podłączony pod ONU/AWD wpięte bezpośrednio w centralę
    Jelenia Góra, Jelenia Góra może mieć bezpośrednie łącza do Poznania,
    Poznań z tego co kojarzę ma łącza do Gdańska/Gdyni, z Gdyni łapią
    abonenta w Jastarni po takim samym dostępie jak tego w Karpaczu.
    Wychodzi, że są dwie centrale końcowe(Jelenia Góra, Gdańsk) i jedna
    tranzytowa(Poznań), razem trzy "przeskoki". Jeżeli Jelenia Góra nie ma
    bezpośredniego połączenia z Poznaniem, to dochodzi kolejna centrala
    tranzytowa we Wrocławiu. Tak by to mniej wiecej wyglądało, te 15 lat
    temu, jak dziś faktycznie to wygląda, to nie mam pojęcia.

    > IMO nie mozna, bo to sie zmienia.
    > Mozna by za to jakis "staly wirtualny E1" zestawic z Wroclawia do
    > Gdanska, zapewniajac minimalne opoznienia" i liczac, ze bedzie
    > wykorzystany przynajmniej w 90%.
    > Tylko czy warto, jesli normalnie bedzie pare ms opoznien ?

    I to było właśnie zadanie dla inżynierii ruchu, jak się opłacało, to się
    zestawiało takie łącza jak nie, to nie. Dziś, w dobie VoIP nikt sobie
    tym dupy nie zawraca.

    > Tu sie nie znam, ale podejrzewam, ze zanim sie z domu w miescie przebije
    > do "centrali MM", to przynajmniej jedna tranzytowa zalicze, z Wroclawia
    > do Gdanska to mi pasuja ze dwie po drodze, i w Gdansku tez ze dwie.
    > To juz mam 8, i IMO latwo dobic do 11 :-)

    Już wyżej rozpisałem jakby to z grubsza miałoby wyglądać, nawet jak
    dodać po drodze ze dwie centrale, to nadal pozostaje 4, 5, góra 6, z
    tym, że robi, a w zasadzie robiło się wszystko, żeby ilość tych central
    pośredniczących ograniczyć. Większe miasta, te 49 wojewódzkich miało
    często bezpośrednie łącza ze sobą oraz do jakiejś tranzytowej. Mniejsze
    centrale też, u mnie na przykład(miejscowość około 16tys. mieszkańców)
    były bezpośrednie łącza do Poznania dla całego ruchu poza moją strefę
    numeracyjną, a geograficznie to jakieś 160km odległości. A Poznań
    "łapał" już praktycznie cały kraj, jeżeli cała sieć międzymiastowa była
    tak zestawiona, czego akurat nie jestem pewny, to 3-4 przeskoki były normą.

    > A w samej centrali bedzie tylko jedno takie opoznienie, czy do kilku, z
    > uwagi na jej konstrukcje ?

    To już wynika z konstrukcji pola komutacyjnego, ale na ogół jest bo
    mimo, że opóźnienie/buforowanie jest zamierzone, to jednak się je
    minimalizuje.

    > A moze jestem podlaczony do jakiegos "koncentratora wydzielonego" ?
    > Choc teraz wszyscy maja internet, to i te koncentratory musialy sie
    > powiekszyc :-)

    Koncentrator lub urządzenia dostępowe były bezpośrednio włączone w pole
    komutacyjne, traktuje się to jako jedną centralę. Mimo, że fizyczne
    odległości mogą dochodzić do kilkudziesięciu kilometrów.

    > A teraz wez pod uwage ze scalak mial tylko kilka takich liniii, wiec
    > obslugiwal kilkudziesieciu abonentow, a w cetrali na 10 tys bedzie ich
    > trzeba duzo polaczyc i rozmowa przez kilka takich scalakow moze
    > przechodzic, zanim trafi na "linie zewnetrzna.

    No ale pola komutacyjne przy rozbudowie łączy się równolegle a nie
    szeregowo. Równolegle w tym samym czasie masz więcej szczelin do dyspozycji.