    From: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zapraszam - wirtualne muzeum - polskie telefony
    Date: Fri, 10 Mar 2017 00:54:38 +0900

    On Thu, 9 Mar 2017 15:11:45 +0000 (UTC)
    g...@s...invalid (Adam Wysocki) wrote:

    > Świetna strona, ale po lekturze nasuwa mi się parę pytań... (może warto
    > dodać dział FAQ?)

    Niezły pomysł w sumie. Albo FAQ albo uzupełnić informacje o te wątpliwości - do
    przemyślenia

    > O co chodzi z nośną 36kHz w M004? "Prawdopodobnie sprawny, reaguje na
    > nośną 36kHz." Chodzi o TN1+1?

    Tak, to aparat do telefonii nośnej opisany szerzej tu:
    http://telesfor99.org/index.php/telefony-modele/aste
    r-tn11-pzt/
    Uzupełnie informacje, czasem operuje się skrótami które dla piszącego są znane a dla
    odbiorcy niekoniecznie...

    > Czym się charakteryzuje praca zespołowa w P006 (ZAT-CB-58A)?

    Podobnie jak TN1+1 - dwa telefony na jednej parze, tylko bardziej prymitywne
    rozwiązanie, opsiane troche pod koniec tej strony:
    http://telesfor99.org/index.php/telefony-modele/cb-4
    9-i-cb-59/

    > Czy żetony B, rozpoznawane przez AWS-6, wycofano dlatego, że automat przez
    > podobieństwo akceptował też dawne 2zł?
    Dokładnie tak, też przeredaguje

    > Po wycofaniu przerobiono wszystkie
    > AWS-6 tak, żeby ich nie akceptował (widzę w serwisówce, że była matryca
    > kodująca, więc pewnie przełączono dip-switche na niej)?
    Masz pełną serwisówkę? Ja tylko część ze schematami - wrzuciłem linka - ale nie mam
    całości

    > Jak działał przycisk do uziemiania linii w Aster-72F - skąd miał
    > uziemienie (podłączało się je razem z linią?), co zwierał - jeden przewód
    > do uziemienia, oba? Jakie dodatkowe funkcje centrali wywoływał?

    Tutaj 100% pewności nie ma, tylko luźne dywagacje. Najprawdopodobniej tak jednak
    było. To nie działało w sieci publicznej a tylko w centralkach wewnętrznych - podobne
    zastosowanie jak flash. Zachodnioeuropejskie telefony miały taki przycisk dość często
    i w sumie większość ludzi nie miała pojęcia po co. Więcej po ang. na stronie
    znajomego Holendra: http://www.matilo.eu/idk/waar-is-dat-witte-knopje-no
    u-toch-voor-bijna-niemand-weet-het/?lang=en

    > Co robił induktor do pracy z centralą ręczną w CB-740 ("Jaskier")?
    > Generował prąd dzwonienia przy kręceniu korbką?
    Tak, do przywołania operatorki na centrali. Identycznie jak prastare telefony, tylko
    że w dość nowoczesnej (jak na czasy) obudowie, co bylo nieco kuriozalne.

    > Co to jest łącznica telefoniczna centralnej baterii?
    > Co robił przycisk wywoławczy w ZAT-CB-59?
    Przyłączał tel. do linii. Generalnie po samym podniesieniu słuchawki nie działo się
    nic, dopiero wciśnięcie przycisku zajmowało linię.

    > Co to jest przekaźnik koercyjny?
    Trudno powiedzieć dokładnie, nie znalazłem dokładnych informacji, wydaje mi się że
    rodzaj przekaźnika dwustabilnego. Nie rozgryzłem działania tego aparatu.

    > Czemu dział "Części telefoniczne" jest pod hasłem i czy można je zdobyć?

    Po prostu mało co tam jest, draft taki. Hasło - szeroko stosowane w teleinformatyce
    "dupa".

    > Przewidujecie także dodanie działu na temat central?

    Kolega z którym to współtworze mnie namawiał, kiedyś to było moje główne hobby.
    Bardzo możliwe, zobaczę czy w ogóle będzie zainteresowanie. W tej chwili priorytet to
    dokończenie katalogu kolekcji, uzupełnienie brakujących zdjęć. Więc bardzo możliwe
    ale nieprędko.

    Dzięki za uwagi i czegam na więcej, jeśli ktokolwiek ma jakiś pomysł.

    P.