    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Znak drogowy A-36
    Date: Fri, 4 Sep 2015 11:01:30 +0200

    dyskusyjnych:msbkdh$6k4$...@u...news.interia.pl...
    >Pytanie takie: kto ustala nowe znaki drogowe i wiążące się z nimi
    >przepisy?

    Minister.
    Z tym, ze troche go wiaze konwencja genewska o znakach.

    >Jeżdżąc do pracy i z powrotem mam po drodze kilkukrotnie "zwężki" z
    >dwóch pasów do jednego (S8 i most Grota). Z reguły kierowcy jadą na
    >zasadzie "zamka błyskawicznego" - naprzemiennie po jednym pojeździe z
    >obu pasów. Czasami - zwłaszcza wczoraj - robi się jednak kocioł.

    Akurat zamek to powinien byc do ustawy wpisany, wzorem Niemcow.
    Ale chyba zaden inny kraj nie ma w przepisach - a stosuja.
    Kultura, uczona przez rodzicow i na kursie ?

    Wpisanie do ustawy ... no, potem czlowiek jedzie za granice, niby do
    kraju sygnatariusza konwencji, a tam jakies dziwne przepisy :-)

    >Gdyby tak jakiś ustawodawca "wymyślił" znak ostrzegawczy z treścią
    >1:1, albo wariacje typu 1:2 lub 2:1 - to by może pomogło.
    >Wiadomo byłoby, że przykładowo dla znaku 1:2 jedzie jeden pojazd z
    >lewego pasa, po nim dwa z prawego.

    Nie za duzo wymagasz ? 1:1 ludzie zrozumieja, reszty niekoniecznie.
    Ale czy trzeba znak wymyslac ? Byl juz taki jeden, z Krakowa bodajze,
    co strasznie pouczac i wymyslac lubial.
    A przeciez mozna normalnym tekstem napisac "prosze zajmowac oba pasy".

    >Oczywiście są potencjalne problemy, typu ciąg długich TIR-ów na
    >jednym z pasów.

    Co, 1:1 sie nie sprawdza ? A jak niedawno pisalem, to ze mna
    polemizowano :-)

    >Kto decyduje o przepisach i znakach?
    >Na jakim poziomie? Krajowym, europejskim, światowym?

    No, Unia w zasadzie ma uprawnienia. Mogla by wprowadzic. Ale nie chce.
    A i uprawniona tylko do obszaru UE.
    Znaki uzgodnione w Genewie jakby wystarczaja.

    >W USA są elektryczne, świetlne znaki, włączające pierwszeństwo (czy
    >tam możliwość wjazdu) na 2 sekundy. U nas w PL to by chyba nie
    >przeszło :(

    Dlaczego nie - kiedys przy okazji remontu mostu postawili we Wroclawiu
    sygnalizacje dodatkowa.
    Jezdnia jednokierunkowa, dwupasowa, a most jednopasowy.
    No i swiatla puszczaly raz jeden pas, raz drugi, po rownym czasie

    Ale sie Niemiec smial jak to zobaczyl. "Zamek po polsku" :-)

    J.